Rozmiar ramy retro

#1
Witam Wszystkich,

moja zajawka na retro maszyny rozpoczęła sie po przeprowadzce do miasta gdzie potrzebowałem roweru na każdy teren i do pracy oraz taki który nie skusi złodzieja. Wybór padł wtedy na Diamond Back Apex z 1995 bodajże roku. Dostałem go za darmo od znajomego i tak przejeździłem ze trzy lata i zachorowałem dosłownie na punkcie retro mtb. Sprzet nie do zdarcia ale rama niestety za długa dla mnie. Nie potrafie tak dobrac mostka aby nie byc zbytnio wyciągniętym. Do tego dochodzi zero zwrotności. Tu chciałbym sie Was zapytać jaki macie wzrost i jaki rozmiar ramy?
Moj rower ma podsiodłówke 50 cm do końca i w poziomie 58 cm, ja mam 175 cm i długość nogi 81 cm. Siodło ustawione jest poprawnie, zgodnie ze sztuka :)
Wiem ze rozmiar podaje sie rożnie: jedni do środka rury poziomej inni do końca podsiodlowki. Kazda rama ma tez inna długość, katy i odległość osi; to determinuje zachowanie sie roweru w zaleznosci od wzrostu bikera. Ale to co mnie interesuje to jak dopasować retro rame do wzrostu. Wszelkie poradniki mowią o wspolczesnych ramach. Nie potrafie zdobyc zadnych informacji na temat retro dlatego postanowiłem zapytać Was, użytkowników:
Jaki macie wzrost i na jakich ramach jeździcie? Rozmiar najlepiej podany do konca podsiodlowki zeby ujednolicic dane i jeżeli znacie długość rury poziomej.

Z góry dzięki za wszelkie informacje.

Jezeli temat nie nadaje sie do tego działu proszę o wskazanie właściwego.

Pozdrawiam

#2
W uproszczeniu.
Rowery "terenowe" dzielą się na
- mtb ( czyli raczej wyższe modele) o dłuższej ramie i usportowionej geometrii.
- oraz atb ( przeważnie tańsze " Wycieczkowe" - ale o krótszej ramie i bardziej relaksacyjnej geometrii.
Do przełomu lat 80/90 ramy przeważnie były krótsze oraz nie miały slopingu (podsiodłówki dłuższe).
W latach 90 do dziś istnieje tendencja do zkracania podsidłowki (większy slopping).
Co do posiadanaego przez pana rowerka, to proponował bym podniesienie kierownicy do wys. siodła.
I ewentualne użycie mostka-70-90 mm?.
pozdrawiam
ps.
jeśli występuje problem ze znalezieniem mostka można użyć giętej kierownicy o odpowiednim wzniosie.
pozdrawiam
centurion accordo gt '88, gary fisher big sur '99, trek singletrack 950 '95, romet-universal '82, centurion-ritchey '90-91, nishiki bombardier '94, peugeot black rock '90, univega dual action-pro '96, koga-miyata traveller '91/ ramy; wheller 6600 '93, centurion accordo '87, katrga dx '90 /było: muddy fox courier comp '92, peugeot mackenzie '92, giant cold rock '90, '91, '92,

#3
Dziękuję za odpowiedz.
Mostek jaki mam zamontowany to 180 mm w pionie (maksymalnie wysunięty) o długości 80 mm. Kierownica łamana wysokość 70mm. Wygodnie jeździ mi sie jedynie z ta kierownicą maksymalnie skierowaną w moja stronę...rower wygląda wtedy naprawdę śmiesznie. Myślę nad mostkiem 40 mm ale to juz chyba mocna przesada bedzie.
Obecnie testuje dwie ramy 18' i 20' obydwie z rura pozioma 56 cm. Jest o wiele wygodniej i zwrotniej. Co ciekawe mogę miec kierownice nawet o 5 cm nizej niz siodlo i jest nadal wygodnie.

#4
Mi się lepiej jeździ na dłuższych ramach - może się przyzwyczaiłem, ale jak przesiadam się na krótsze ramy to się dziwnie czuję :-). Mi się wydaje, że w tym nie ma do końca zasady, bo jest to też związane z proporcjami ludzi, które mogą być różne. Zacząłem twierdzić, że dlatego mi się lepiej jeździ na dłuższych bo mam proporcjonalnie za długie ręce stąd przy tym samym wzroście ja na takich rowerach jestem bardziej wyprostowany. Nie patrzyłbym też na to, że rower śmiesznie wygląda. Ważniejsze jest, żeby było wygodnie - z pewnością jakbyście zobaczyli wyczyny jakich dokonali moi koledzy "z podwórka" to wywołałoby to uśmiech na twarzy. Między innymi mam na myśli przedłużenie sterówki o słownie 10cm i dołożenie takiego samego dystansu przez przód roweru wygląda jak żyrafa - też tak można :-)
Zlotowy fotoreporter.

Rowery:
Scott Windriver
Hot Chili X-Rage I

#5
Apex - bardzo zacna maszyna. Ja bym spróbował 4 rzeczy:
1. Dobór odpowiedniej długości mostka (krótszy)
2. Dobór odpowiedniego wzniosu mostka (większy)
3. Offset sztycy (a raczej jego brak)
4. Położenie siodła w jarzmie (raczej bliżej niż dalej)
Może mieć również znaczenie szerokość kierownicy, ale to w mniejszym stopniu. Istotna jest także długości rąk "pilota" - kilka centów może robić tu dużą różnicę.
Generalnie - trzeba próbować. Metoda prób i błędów wydaje się najskuteczniejsza po odpowiednim dobraniu rozmiaru ramy.
Cannondale SM2000
Ritchey OMC
Specialized Camber Comp Carbon
Ciocc - czas na szosę!

#6
Diamond pisze:Dziękuję za odpowiedz.
Mostek jaki mam zamontowany to 180 mm w pionie (maksymalnie wysunięty) o długości 80 mm. Kierownica łamana wysokość 70mm. Wygodnie jeździ mi sie jedynie z ta kierownicą .
że jak , że co ???? po zimeniaki tym jeździsz > bo do lasu chyaba nie ...........
www.velotech.pl

#7
Ponawiam temat, chcę kupić zaocznie univegę alpina 5.3 w rozmiarze 19 ( 48cm c-t, 57,5cm c-c, główka 12cm).
Mam 180 cm wzrostu i obawiam się, że kierownica będzie za nisko, mostek ahead dość długi ale nie ma zostawionego zapasu na rurze sterowej, jakieś doświadczenia z tym rowerkiem? Jako, że jestem w wieku w którym o plecy powoli trzeba zacząć dbać optymalnie byłoby dla mnie mieć kierownicę na wysokości siodła...

#9
Po licznych testach wynik okazal sie zaskakujacy: Najwygodniejsza pozycje na rowerze "wymusza" kierownica 560mm ok 7cm nizej niz siodelko, mostek 100mm.
Do tego dodalem rogi I jestem w ciezkim szoku ze to dziala. Nie sadzilem ze jezeli boli kark nalezy zejsc nizej I dalej z kierownica..wrocila radosc z krecenia;)

#10
Ja mam alpine 590Race 19 i przy moim 178 jest dosłownie idealna pierwszy raz w życiu tak mi się wygodnie jezdzi z setem od roweru z 97. A siodło mam deczko wyżej wysokości kierownicy. Jeżeli chcesz zadbać o plecki to lepiej już fulla ew. amo.sztyce. Nie wiem jak w twojej Univedze ale w mojej czuje się jak na 28" bym jechał a tak nie wygląda z perspektywy bocznej :-P
Obrazek

#11
Nie jest za duża przypadkiem ta Alpina na Ciebie? ;-)
'92 Kona Cinder Cone
'99 Kona Kula
'95 Checker Pig CPX 4050
'94 Specialized Stumpjumper (kolor - blood red)
'96 Specialized Stumpjumper Comp
'96 Cannondale M800 Beast of the East
'97 Cannondale M900
cron