#47
Spoko :-) Odnośnie analizy napisałem to trochę z przymrużeniem oka. Rozwijając nieco temat musiałbyś skorzystać z metody, która nazywa się mikroanalizą rentgenowską. Co ciekawe, np. starsze SID-y miały golenie składane z dwóch części - osobno lagi i osobno kielichy z podkową. Były to dwa różne stopy. Uśredniając jednak inne widelce, RS korzysta z najpopularniejszego stopu AM100-T6. I stawiam dobry obiad w zakładzie, że Fox też z niego korzysta, bo w tej kwestii niewiele można ugrać. Po prostu te stopy to najczęściej 90% magnezu + dodatki - aluminium i magnan (ten w niewielkiej ilości).

Nie wiem, czy Fox stosował lub stosuje podobną technologię (łączenie goleni z dwóch części). Mogłoby się okazać, że analiza pokaże identyczne stopy w obu przypadkach i jestem niemal w 100% pewien, że tak właśnie by było. Osobiście uważam, że trzeba byłoby sprawdzić kwestię łączenia goleni w Fox-ie - to na początek. Oczywiście w rzeczywistości jest to raczej mało realna kwestia więc można tylko teoretyzować. Trzeba byłoby spolerować golenie lub oddać je do wspomnianej mikroanalizy. W geście rozpaczy można oddać golenie do anodowania - dla przykładu stop używany przez RS do produkcji kielichów oraz podkowy można anodować, a lagi (z innego stopu) były wyżerane przez kwas.
SerwisBajka.pl i NieOceniam.pl

#48
jedno szybkie pytanie od laika:
czy te amortyzatory są 100 proc. made in usa, czy tłuczone gdzieś w azji?

bo jeśli to drugie, to na jakiej podstawie zakładacie, że komponenty do tych amortyzatorów powstały w zupełnie innych fabrykach?
a może to jest tak, jak ze współczesną elektroniką - że i tak wszystko trzepie jakiś foxconn czy inny quasi państwowy gigant, zwany dżojntwenczer?

ponieważ, jak pewnie wiecie, excel włada w kapitaliźmie niepodzielnie, to wszak mogło się zdarzyć, że w ramach obcinania kosztów uwspólniono wiele rzeczy - na etapie negocjowania wykonania projektu z owym wspólnym azjatyckim wykonawcą.
"możemy nagwintować tak jak chcecie, ale to będzie drożej bo musimy przestawiać nasze obrabiarki"
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/

#49
Aldku jeśli chodzi o Foxa to z tego co wiem, linia montażowa jest w USA ale większość części pochodzi z Tajwanu. Rock Shox to też w większości Tajwan. Może Focker coś uzupełni.
Oczywiście jest tak, jak piszesz - wiele firm szuka oszczędności. Przykładowe porównanie - narzędzia Park'a. Jeszcze do niedawna pełna nazwa firmy brzmiała "Park Tool U.S.A", dziś już tylko "Park Tool". Niemniej jakieś 80% tych narzędzi jest produkowana w Stanach (mam dobre statystyki ;-) ), sporo jest produkowanych w USA ale z wykorzystaniem półfabrykatów z zagranicy (z której sprowadza się np elastomer do rękojeści śrubokrętów, niektórych kluczy). Trochę pochodzi z Tajwanu (jakość jest przyzwoita) i nieco z Chin. Te ostatnie są tragiczne ale i zdarzają się wyjątki. Np. zestaw nasadek i bitów jest chiński, a jakość jest tak dobra, że sam jestem zdziwiony.
SerwisBajka.pl i NieOceniam.pl

#50
wiecie, teraz wraz z robotyzacją pojawia się trend odwrotny - odkąd można w 100 proc. zautomatyzować produkcję, to argument "przenosimy produkcję do Azji/Afryki/Bangladeszu bo tam jest tania siła robocza" traci sens, bo... nie potrzeba w ogóle żadnej siły roboczej.
a taniej jest mieć taką zrobotyzowaną fabrykę w kraju gdzie jest większość zbytu, odpadaa logistyka dostaw chociażby.
więc niewykluczone, że wkrótce znowu te narzędzia parktoola będą w 100 proc. wycinane w USA.
ale to dygresja - bo jak rozumiem spór dotyczy amortyzatorów sprzed blisko dekady, gdzie "azjatyzacja wszystkiego" wydawała się nieuchronną koniecznością dziejową.
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/

#51
Fox nigdy nie ukrywał, że posiada fabrykę na Taiwanie. Tu jest nawet jej dobry opis:
https://www.bike-components.de/blog/en/ ... in-taiwan/
Zapewne amortyzatory OEM nie jeździły do Stanów do składania z prostej przyczyny - najpierw wytwarzałoby się komponenty na Taiwanie, potem wysyłało je do zmontowania w USA (+trzeba więcej zapłacić składającym) a następnie trzeba by je znowu dostarczyć na Taiwan do producentów rowerów. Myślę, że wszelkie OEMy powstają tam. To widać resztą na zdjęciach - są całe magazyny gotowych amorów. Co do amorów BOXowych - to już nie mam pojęcia. Wcale bym się nie zdziwił, jakby przyjeżdżały do Stanów surowe, dostawały tam naklejki, pudełko i instrukcję oraz napis: "Assembled in The USA" i jazda do sklepu.

Oczywiście RS też jest na Taiwanie. Produkcja przeniesiona została w roku 2002 w momencie, jak RS był na skraju bankructwa. To był o dla nich być albo nie być. Właśnie w 2002 r. powstawały pierwsze amory na Taiwanie i technologia nie była jeszcze dopracowana - stąd np. odchodzący płatami lakier w pierwszych Dukeach.
Tu też można poczytać:
https://www.bikerumor.com/2015/01/23/fa ... rain-more/

Po tym wstępie najlepsze - fabryki Foxa i RSa są w tym samym mieście (w mieście Taizhong). Dzieli je raptem 6 km. Mogli sobie więc między sobą przesyłać wzajemnie części do fabryk albo zamawiać u tego samego poddostawcy (oczywiście zupełnym przypadkiem Easton ma swoją fabrykę w tym samym mieście na Tajwanie co RS i FOX https://panjiva.com/Easton-Cycling-Cana ... n/30940062). Bez problemu więc gotowe górne golenie mogły być zrobione przez Foxa i dostarczone do RSa w kartonach do montażu na nich karbonowej korony. Mogły być też zamówione od zewnętrznego dostawcy. Nie twierdzę też, że na 100% nie mogły być robione przez RSa - tylko byłoby to dla mnie dziwne, bo wszystkie wymiary, gwinty, mocowania itp są ewidentnie zrobione zgodnie z technologią FOXa - po co więc kupować to od RSa? Jedyne co mi przychodzi do głowy, to technologa montażu karbonowej korony na goleniach - może wymagała górnych goleni zgodnych z technologią RS.

Jednocześnie podobnego argumentu nie jestem w stanie znaleźć w przypadku dolnych goleni czy tłumika (choć z tłumikiem to są chyba akurat najmniejsze wątpliwości co do tego, gdzie mógł powstać). No za cholerę nic mi do głowy nie przychodzi. Nie będę jednak na siłę twierdzić, że na 100% było tak a nie inaczej.

Najważniejsze jednak - nie nie wiem po co RS miałby składać u siebie wszystko do kupy, skoro w zakładzie FOXa znacznie łatwiej byłoby to zrobić - używając narzędzi, stojaków itp. zwymiarowanych pod FOXową technologię.

Wszystko to są nadal przypuszczenia - ja na 100% nic powiedzieć nie mogę, bo tam nie byłem, kontraktów nie widziałem. Amen.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#52
Któryś z was (wątek jest na tyle długi, że nie chcę już szukać kto i gdzie) pisał coś na temat tego, że jedna z firm musiałaby tworzyć nową linię by móc produkować amortyzator o innych wymiarach, pasowaniach, rozstawach itd., i tak sobie na szybko myślę, że nie do końca tak jest, bo pracuję w automotivie i zajmuję się na co dzień produkcją zupełnie różnych wymiarowo elementów na tych samych liniach produkcyjnych i przezbrojeniami maszyn w celu dostosowania ich do wytwarzania tychże za pośrednictwem zmiany oprzyrządowania i korekt ustawień. Stąd wnoszę, że na tyle prosty i nie różniący się budową i sposobem działania i łożyskowaniem komponent jakim jest standardowy amortyzator rowerowy każdej marki z powodzeniem można wytwarzać na tych samych liniach produkcyjnych.

A z innej beczki to pamiętam gdy na forum light-bike.com użytkownik doktoree próbował anodować golenie dolne od SIDa i ujawniało się wtedy to, o czym pisał tutaj Punkxtr czyli to, że golenie dolne w sidzie nie są jednym kawałkiem magnezu, wyraźnie było widać, że podkowa i miejsca osadzenia uszczelek to zupełnie inny stop i odlew. I teraz pytanie, czy ktoś widział pozbawione lakieru i wytrawione golenie od foxa?


Pytam z ciekawości i zaznaczam, że nie chcę by moja wypowiedź była traktowana jako głos w sporze, bo zwyczajnie nie biorę w nim udziału.

#53
Jest kolejna różnica. FOXy pod lakierem są bezbarwne 😉😉😉😉
Oto dowód
Obrazek

Źródło: https://ep1.pinkbike.org/p5pb10972196/p5pb10972196.jpg
😉😉😉
A poważnie, to nie miałem oskalpowanych goleni Foxa w ręku. Także nie wiem.

Co do linii to bardziej miałem na myśli, że wątpliwości może budzić dostosowywanie na siłę własnej linii do standardów konkurencji i to w zakresie dość niszowego produktu - skoro za płotem są zakłady które to wytwarzają na co dzień. Ale tak jak mówiłem. Tutaj to tylko moje domysły i przedstawiłem też argumenty w drugą stronę. Więc różnie mogło być.
Ostatnio zmieniony 2017-10-02, 16:05 przez focker, łącznie zmieniany 1 raz.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#56
focker pisze:muszę oskalpować
na to sa paragrafy !!!!! a licho nie spi ;)
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#58
Co my bysmy bez Ciebie zrobili :cry: :roll:
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#60
Po dłuższym postoju ze Speca FS uchodziło mi powietrze. Dlatego postanowiłem zrobić serwis i wymienić wszystkie origi. Po tym sytuacja się nie poprawiła, więc metodą zanurzenia postanowiłem sprawdzić, skąd lecą bombelelki (pozdrowienia dla fanów Hydrozagadki). Okazało się, że powietrze ucieka przez... rurę sterową. Ot - taka ciekawostka :D
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#63
DOMAN pisze:I co teraz? Silikon, cement? :lol:
To nic nie da. Nietrudno się w sumie domyślić, że przyczyną było pęknięcie górnych goleni na wysokości korony. A że korona i rura sterowa stanowią jedną, pustą wewnątrz całość, to powietrze uchodziło tam gdzie uchodziło. Na szczęście pewien dobry człowiek poratuje mnie nowymi goleniami - więc nie ma tego złego. Lepiej że to wyszło teraz, niż w górach na szlaku.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
cron