#91
halo!
ktoś będzie to kupował ?
wypowiedz się prosze Focker ,czy ktokolwiek kto może coś o tm wiedzieć - może mieć to sens ?
mam na mysli wsadzenie ich do manitou comp'a
pozdro

#92
Ja sobie zapas robię ;)
Ale one strasznie grube są. Normalnie do Judy i Manitou III-IV wchodzą elastomery o grubości 20mm. 25 chyba nawet w goleń nie wejdą (średnica wewnętrzna ok. 23mm). Ale jak masz szlifierkę, to da się z zewnątrz taki elastomer objechać trochę. Tylko zabawy z tym trochę będzie.

Tak czy owak - niczego lepszego na rynku w dobrej cenienie nie widziałem.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#95
Zastanawialiście się może dlaczego elastomerowe amortyzatory mają obniżoną czułość? Otóż zastanawiałem się nad tym... Wszystko jest spowodowane naprężeniem wstępnym elastomeru. Na obrazku:
1 - elastomer nie naprężony
2 - elastomer w urządzeniu z ogranicznikiem, który utrzymuje go w naprężyniu
3 - elastomer w urządzeniu przygnieciony małym odważnikiem -> brak dodatkowego ugięcia
4 - elastomer w urządzeniu z większym odważnikiem -> cała siła odkłada się na ciężarku, a nie ograniczniku
5 - elastomer w urządzeniu z dużym odważnikiem -> wreszcie przezwycięża działającą siłę sprężystości elastomeru i zaczyna uginać się

Obrazek


Wnioskuję, że w przypadku gdy elastomer nie ma żadnego naprężenia wstępnego czułość jest porównywalna ze sprężyną... Co o tym sądzicie?

#96
Elastomer ma kompletnie inną charakterystykę i sprężyna inną.
Elastomer ma bardziej progresywną charakterystykę niż sprężyna. Na wykresie przebieg charakterystyki jest bardziej stromy. Dlatego oczywiste jest, że:
- elastomer musi mieć mniejsze naprężenie wstępne niż sprężyna, bo jeśli się go za bardzo ściśnie, to nie będzie w ogóle czuły - to co zauważyłeś;
- nie ma możliwości osiągnięcia dużego skoku przez widelec elastomerowy, gdyż progresja jest tu znacznie większa;
- elastomer ugina się na boki i jest ograniczony ściankami goleni, dlatego musi mieć trochę przestrzeni wewnątrz. Ale w pewnym momencie ugięcia już tego miejsca nie ma, co dodatkowo zwiększa progresję i nie pozwala na zwiększenie skoku powyżej około 63mm.

Jeśli chcesz poprawić czułość widelca, to raczej polecam dodanie krótkiego kawałka sprężyny. Krótka sprężyna pozwoli na poprawę czułości i nie będzie za dużego pogo na dziurach. Lepiej będzie też wykorzystany skok widelca. W Judy nazywało się to System 2 albo T2 i wyglądało tak jak na załączonym zdjęciu.
Obrazek

Manitou stosowało to rozwianie od modelu Mach5 ale tam już był też tłumik olejowy. Minus jest taki, że odczuwalny poziom tłumienia delikatnie spadnie.

Tak czy owak - sam elastomer to kiepskie medium i taki trochę ślepy zaułek. Tak jak Ci pisałem - warto pokombinować z innymi mediami. Najlepiej byłoby dorwać set sprężyna - cartridge olejowy, ale to tylko na ebayu za duże pieniądze. Może warto pomyśleć o dostosowaniu cartridge'a od Judy, po od Mach 5 bardzo trudno będzie dostać.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#97
W moim amorku oczywiście próbowali mniej więcej zmniejszyć ten efekt za pomocą elastomerów negatywnych:

Obrazek


Co do moich zmagań z amorkiem już nic z nim nie robię i mi całkowicie odpowiada... Jedynie może jak będę miał troszkę kasy to w coś zainwestuję teraz jest jak jest. Jedyne co zrobiłem to wyczyściłem elastomery, żeby mieć większe cierne tłumienie, a dziurki w elastomerach zwiększają tarcie także jest OK. Puściłem się ze schroniska w dolinie Chochołowskiej z całej prędkości na kocich łbach i nie było żadnego pogo... A... no i ja nie mam tych elastomerów naprężonych, bo nie potrzebuję... Są wystarczająco jak dla mnie twarde... Dlatego też amorek jest wystarczająco czuły.

#98
Elastomer negatywny ma taką samą kiepską charakterystykę jak i pozytywny i przy odbiciu nie wykonuje tak dobrze swojej pracy jak negatywna sprężyna stalowa. Po prostu za mało się ugina - spróbuj kiedyś chociaż z ciekawości negatywną sprężynę stalową zamontować - mam dwie od Bombera na pożyczenie.
Ale w sumie z drugiej strony - jeśli jeździ Ci się ok, to ok. Poteoretyzować zawsze można.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#100
focker zauważyłem, że na tym zdjęciu jest dość długi elastomer. u mnie w judy jest szaszłyk z małymi kawałkami. czy to ma jakiś wpływ na działanie? na logikę biorąc to małe elastomery potrzebują mniej miejsca rozporowego na boki, więc bardziej się uginają w dolnej części lag, większy zakres działania?.
Obrazek

>>KLIKNIJ PO WIĘCEJ!!<<

#101
Ja sobie sam zrobiłem w Judy XC System 2, w jednej nodze mam sprężynę a w drugiej krótkie oryginalne elastomery, działa ok jak na moje potrzeby czyli w sumie żadne:)
Lodzermensch

#102
Yves - małe kawałki bez żadanej sprężyny to Judy 95-96. W 1997 RS wprowadził nowy System 2 (T2) taki jak na zdjęciu. Tam właśnie zakres pracy jest większy, bo sprężyna ma większy zakres ugięcia niż elastomer, Ona działa na małych nierównościach - w początkowej fazie skoku. Potem do akcji wchodzi elastomer i tłumi duże nierówności. To działanie już jest lepsze niż same kawałki elastomeru, ale dla mnie progresja i tak była za duża. Fajnie chodzi Judy z 1998 gdzie jest system C3 - same sprężyny z cartridge'm. To jak dla mnie optymalny wybór, na równi z trochę cięższym Hydracoil. Niestety - jak się założy same sprężyny do Judy 96 albo 97 to tłumienie jest za słabe - nie przystosowane do szybciej wybijającej sprężyny.
Ja pamiętam, że świetnie pode mną chodził elastometr w systemie T2 w jednej goleni i sprężyna z systemu C3 w drugiej - jak u Corrado. Z czystym sumieniem mogę polecić takie rozwiązanie.

Rysiu. Chętnie Ci to wyślę, ale błagam - przypomnij mi w święta o tym. Wtedy będę u rodziców.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#104
Chyba Cię złudzenie optycznie ogarnęło.
Ten wałek ma dokładnie 2cm i jest szerokością dokładnie taki sam jak kawałki z Judy 96. Gdyby był szerszy, to nie miałby się jak rozpierać wewnątrz goleni.
Ostatnio zmieniony 2011-04-13, 22:09 przez focker, łącznie zmieniany 1 raz.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#108
Spoko luz. Ttak czy owak - zastanawiam się od jakiego RST może pochodzić ten elastomer. Musi mieć minimum 30mm górne golenie, a że nie kojarzę takich elastomerowców RST, to coś mi lipą śmierdzi. Ale może do Marzocchi elastomery?
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#110
Temat u mnie umarł śmiercią naturalną.
Ja do elastomerów ma stosunek mocno średni, a do tego nie doczekałem się zamówień, więc zapomniałem o sprawie. Muszę się w końcu na to szarpnąć.

A co do skrawania elastomeru - nie powinno być problemów na szlifierce. Różne już tak obrabiałem i dawały radę.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#114
Jadę tam dopiero się dowiedzieć czy mają coś interesującego i jakie są ceny. Jeśli będą mieli, to od razu wezmę.
Wolę do nich podjechać niż to przez telefon załatwiać, bo przez telefon takie firmy często zbywają detalistów. A tak - zawsze można pogadać do czego potrzebne i jaki wymiar.

Będę szukał elastomerów o średnicy 20 i 25mm. Z ich oferty wynika, że mają elastomery wykorzystywane w amortyzatorach. Pewnie nie są to amory rowerowe, ale zawsze można wypróbować.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
cron