#46
Jeśli chodzi o filmik pokazujący pracę amorka to ogólnie stanęło, bo straciłem kompana - szwagra - skończył mu się urlop, poza tym kiepsko dawało się go namówić na kolejne jazdy... Jeśli miałbym sam nakręcić to byłby problem z tym, czy któryś z przechodzących geniuszy przypadkiem nie zwinąłby mi całego sprzętu... Jednak pożyjemy, zobaczymy :).

#48
To jest tłumik dobicia TCP z Manitou SX albo X-wert.
Nie powietrzny, tylko olejowy. Wkręcany w górną goleń. Na nic się nie zda, jeśli nie ma w widelcu systemu TCP i dolnego tłumika odbicia.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#49
Focker, a jeżdżenie na Manitou z jednym elastomerem może wpłynąć na złą pracę widelca? Czy raczej jeździć zawsze na dwóch? Oczywiście tak jak mówiłeś nasmarowałem elastomery i rzeczywiście płynniej chodzi widelec :)

#50
Zważywszy, że ostatnio na zjazdach wykorzystywałeś cały skok amora, to wyciągniecie elastomeru może skutkować tym, że będzie za miękki ;)
Możesz spróbować - ale w starszych widelcach, przy małej sztywności konstrukcji (podkowa na śruby) lepiej stosować w obydwu goleniach takie samo medium ściskane. Wpłynie to też na trwałość widelca - siły będą się jednakowo rozkładać.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#51
Tak jak wczoraj pisałem na priwie... Raczej nie osiągnął pełnego skoku, a czujnik po prostu zapamiętał ugięcie lag jak wyciągaliśmy jeden elastomer :). Także sorry za wprowadzenie w błąd, bo sam wtedy powiedziałem, że uzyskał pełny skok, co rzecz jasna mogło być prawdą, ale rozsądek mówi, że nie było...
Zlotowy fotoreporter.

Rowery:
Scott Windriver
Hot Chili X-Rage I

#53
Tak po głębszym zastanowieniu przyznam rację, że amorek działa trochę nie równo z jednym elastomerem, gdyż zdarza się, że przy ugięciu zaczyna ocierać jedna ze szczęk. Doszedłem do wniosku, że jednak nawiercę większe otwory w elastomerach - na tyle duże, by były zbyt miękkie przy napięciu wstępnym na poziomie 0. Wtedy w zależności od tego, co będę robił tak będę ustawiał amorka (w zależności, czy dla komfortu na miasto, czy też dla bezpieczeństwa przy MTB, no i najtwardszy wariant przy skokach). Trochę off topowo, ale rozwiązałem problem z ocieraniem blokady sprężyny o booster! Wcale nie spiłowałem tego grzybka tylko odgiąłem drucik tak, by popychał hamulec do przodu. Sprawa prosta - wymagające tylko paru sekund, a co najlepsze operacja możliwa była do wykonania w trasie. A ja całą trasę jeździłem i piszczałem :/

#54
No niestety - to nie Raba czy nawet Duke - nikła sztywność na łączeniu podkowa - golenie będzie odczuwalna przy rezygnacji z jednego medium ściskanego. To samo miałem w moim Magu, jak w jednej goleni

A tak jak Ci pisałem na PW - nawiercenie większej ilości powinno pomóc.

Możesz też spróbować patentu znanego z Suntourów - objedź elastomer po średnicy na szlifierce stołowej tak, żeby wszedł w środek sprężyny od Simsona/Komarka itp (polecam Simsona - ma dobrą średnicę zewnętrzną i jest dość miękka). Taki zestaw zapodaj do widelca. Czułość powinna być lepsza a i poprawa tłumienia powinna dać się odczuć (elastomer wewnątrz sprężyny napierając na zwoje zapobiega ich rozprężaniu się).
Elastomer powinien być jednak trochę krótszy niż sprężyna - na początki skoku pracować będzie sama sprężyna, a elastomer nie pozwoli na dobicie na końcu skoku.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#55
Myślę, że większa ilość dziur to nie najlepszy pomysł ze względu na wytrzymałość materiału i możliwość przypadkowego zjechania wiertła :). Myślę, że po prostu je powiększę... Tym bardziej, że akurat niepotrzebne wiertło przez przypadek się przyda :)

#56
Bardzo ciekawy temat, ciekawe doświadczenia. Ja mam problem z Zokesem część elastomerów niestety straciła życie. Teraz mam założone po 2 sprężyny od zaworów od Fiata 126p + te elastomery co zostały. Niestety sprężyny są za miękkie i szukam elastomeru. Czy mógłby mi kolega dodo1989 zakupić taki z jakim robi próby? - może udałoby się coś zestroić. Inna opcja to dorobienie twardszych sprężyn - mam możliwość zrobienia dowolnej sprężyny. Jednak wolę elastomer - jednak coś tam tłumi. Mam też drugi widelec sprzed lat ale tam elastomery są ok, natomiast nie wiem jak się dobrać jest to Rock Shox chyba Quadra jakaś ale tu już musiałby się ekspert (Czytaj Focker) wypowiedzieć. Jutro zamieszczę fotki Rock Shox'a i szaszłyk z Zokesa ze sprężynami od zaworów malacza.

#57
Co do Quadry - ona przede wszystkim wymaga częstego smarowania elastomerów. to robisz w prosty sposób - po prostu odkręcasz korki, smarujesz (np. wazelina techniczna z teflonem - z kilkoma kroplami teflonowego, parafinowego Finishline'a. Niektórzy używają też ŁT - byleby nie było litu w smarze. Oczywiście Judy Butter jest najlepszy, ale trzeba jeszcze człowieka na to stać ;).

A jeśli chcesz ją rozebrać, to wszystko zależy, z którego jest roku. Quadrę z 1993r (po prostu quadra - bez żadnego oznaczenia) rozbierasz ja Maga 21 - to są prawie identyczne widelce - konstrukcja jest taka sama, tylko zamiast oleju i powietrza zastosowano elastomer. Rozbierasz więc poprzez zdjęcie pierścienie segera nad uszczelką główną (czy tam plastikowym czymś co przypomina uszczelkę) i na siłę wyciągasz całość.

Quadry od 1994r (5, 10, 21, 21R) rozbierasz jak Indiego, XCRa, DH3, Jetta itp - potrzebujesz dłuuuugiego imbusa 5 albo 6mm, wyciągasz elastomer i klucz wkładasz od góry w dziurę. Odkręcasz normalnie w lewo i wyciągasz bebechy.

Czyścisz, smarujesz (znowu wazelina techniczna z teflonem ew. ŁT się nada) i składasz. Trzeba to robić dość często, żeby amor płynnie pracował. Od biedy można mu też wlać trochę oleju, ale nie będzie on dobrze działał na elastomery - szybko się zniszczą - więc nie warto.

Tu jest instrukcja:
www.synthfool.com/docs/Arp/ArpQuadra/ar ... e_text.pdf
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#59
Focker - dzięki za jak zwykle wyczerpującą i dokładną odpowiedź, dziś rozebrałem i przesmarowałem elastomery tak jak napisałeś, natomiast chciałem przesmarowac ślizgi ale po wykręceniu korków okazało się że Jest to stara Quadra z pierścieniem Segera wewnątrz. A ja mam szczypce tylko do zewnętrznych - trzeba będzie zainwestować w narzędzie. Zadziwił mnie stan tego widelca - zero luzów. Całkiem fajna praca - nie powoduje bujania i choroby morskiej u bikera, łyka tylko duże i wielkie nierównosci - mi taka charakterystyka bardzo odpowiada. Ale link do instrukcji jak rozebrać Quadrę to chyba nie to - to manual do jakiegoś elektronicznego szpeja :-) . Dziwi mnie tylko fakt że na widelcu brak jakichkolwiek oznaczeń modelu. Widać to na zdjęciach.
dodo1989 - Co do zakupu elastomeru do Zokesa nie ma pospiechu teraz mam Quadre a od biedy jeszcze Headshoka :-) . Jakby co - będziemy w kontakcie jak mawiają elektrycy ;-)
Ostatnio zmieniony 2010-09-22, 18:36 przez Ryś Stepowy, łącznie zmieniany 2 razy.
Załączniki
DSC00853 (Medium).JPG
Renowacja podkówki ;-)
DSC00856 (Medium).JPG
Quadra bez oznaczeń modelu
DSC00854 (Medium).JPG
Elastomer z wspomnianej Quadry

#61
Hehe :mrgreen: elektryka elastomer nie tyka. A na poważnie jak będziesz przy okazji w Kraku i nie będzie to duży kłopot to zakup dla mnie ten elastomerek. Bo na tej sprężynie w Zokesie to se zęby wybije.

#62
Wisz - to, że nie ma oznaczenia modelu nie musi znaczyć, że to pierwsza Quadra - może ktoś zdrapał dolną naklejkę. Sprawdzałeś, czy wspornik wewnątrz goleni ma gniazdo na imbusa?
Tak czy owak w narzędzie trzeba zainwestować.
Szczypce kupić za za ok. 30zł np. w Praktikerze - ze wszystkimi końcówkami wymiennymi - zewnętrznymi, wewnętrznymi, prostymi i kątowymi. Są trochę za grube do zawleczek w Magu, ale można je spiłować.
Bardzo łatwo (chyba nawet łatwiej niż szczypcami) można też usunąć zawleczkę cienkim śrubokrętem - jest wolna przestrzeń między golenią i zawleczką i śrubokręt ładnie wyjmuje zawleczkę.
Jeśli to jednak nowa Quadra, to kup dobrej klasy imbusa, znajdź gruby pręt stalowy i daj do pospawania jakiemuś ślusarzowi. Przyda się.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#63
Będę miał na uwadze Twoje zęby i postaram się go kupić jak najszybciej... Jednak miej na uwadze, że firma Abora jest na kompletnym "zadupiu" :). Dlatego raczej szybko tam nie trafię :)

#64
W środku, po wyciągnięciu elastomeru jest płaska powierzchnia bez gniazda na imbus. Natomiast pod gumową osłoną goleni widać segera - rzeczywiście rzuciło mi sie po oczach ze dziurki mikre tam są ale w ostatecznosci spiłuje lub zeszlifuje kły w szczypcach. Ale spróbuję najpierw wykorzystać szczelinę na mały śrubokręcik którą również dojrzałem.
dodo1989 - spoko mam 2 rowery oprócz tego z Zokesem. Poczekam.

#65
Ja będę w Krakowie w przyszłym tygodniu - dla siebie będę pewnie brał te elastomery. Mogę wziąć więcej i porozsyłać.

A co do serwisu Quadry - tam nie ma gumowej, obcisłej uszczelki jak w Magu, więc górne golenie powinny łatwo wyjść. Jeśli jednak się zapieką - użyj WD40, zostaw na noc. A jeśli i to nie pomoże - podgrzej dolną goleń w okolicach ślizgów i "uszczelki" mocną suszarką.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#66
focker pisze:Ja będę w Krakowie w przyszłym tygodniu - dla siebie będę pewnie brał te elastomery. Mogę wziąć więcej i porozsyłać.
To w takim razie jak nawiercę za dużo dziur w elastomerach i nie będą się nadawać to się jeszcze zgadamy i pojedziemy razem :).

#67
Ja w każdym razie jestem bardzo chętny na te elastomery. Do Krakowa mam 300 km. Jeśli kupicie to ja się pisze.
A jeszcze tak spytam Fockera - to tak zupełnie z ciekawości - Czy dało by rade tą Quadre przerobić na Maga skoro jest taka podobna. Czy raczej mija się to z celem?

#68
Mag i Twoja Quadra to bardzo podobne widelce - konstrukcję mają niemal identyczną i mają 80% wspólnych części. Niemniej różnią się elementem na którym mocowana jest sprężyna negatywna - w Magu tam jest tłumik z zaworem. W Quadrze jest po prostu dziura na wspornik. Musiałbyś więc zdobyć taki tłumik od Maga, bo jakiekolwiek przeróbki mijają się z celem.
Do tego potrzebowałbyś zaworków tłumika, regulatora tłumika na który zamocowane są zaworki i korków. No i oczywiście uszczelki olejowe. Wiec bez dawcy ani rusz.

A tak się składa, że mam na zbyciu Maga bez korony i podkowy. Mogę się sprzedać za 30zł. Musiałbyś tylko powalczyć i przełożyć tłumiki do swoich górnych goleni (prosta sprawa) - w Twojej Quadrze korona jest chyba nierozkręcalna, a u mnie korony w komplecie nie ma :(
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#69
No to bardzo dobra wiadomość, co prawda charakterystyka pracy tej Quadry nie jest zła, ale elastomer to nie powietrze, a Quadra to nia Mag :-) więc jestem zainteresowany kupnem dawcy. Rzeczywiście w mojej Quadrze korona nie jest rozkęcalna więc trzeba by przełożyć, ale myślę że dam radę. Poza tym na pewno w przypadku trudności mogę liczyć na Twoje wsparcie techniczne ;-). Żeby uprościć całą procedurę to może poczekamy aż kupisz elastomer w Kraku i wtedy w jednej paczce wszystko by poszło? Zresztą resztę dogadamy na PW coby nie zaśmiecać tematu.

#70
Plusem Maga przede wszystkim jest to, że wszystko pracuje w otwartej kąpieli olejowej - nic nie trzeba smarować, rozbierać, czyścić. Tylko raz w roku zmieniasz olej. A uszczelki są bardzo trwałe - rzadko puszczają.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#72
Dziś zrobiłem test mojego jakże już znanego przez wszystkich tutaj amorka w scenerii zimowej przy temperaturze rzędu -10°C. Muszę przyznać, że rozwiązanie w postaci wywierconych dziur w elastomerach pomogły mu w lepszej pracy... Ogólnie skok przy mojej mało agresywnej jeździe ze względu na oblodzone drogi wyniósł w okolicach połowy skoku, czyli 3cm. Myślę, że to jest całkiem niezły wynik jak na amortyzator elastomerowy podczas mrozu. Maksymalne ugięcie podczas jazdy będzie można zobaczyć jak dodam zdjęcia dzięki zamontowanemu przeze mnie paskowi :D. Teraz trochę o czułości -> nie zauważyłem różnicy między czułością w czasie jazdy letniej jak i zimowej także kolejny plus dla moich stuningowanych elastomerów :D.
cron