#17
arx67 pisze:
w korbach fc-m737 739 nigdy nie zastosowano bcd 110/74
Przecież na zdjęciach widać, że jednak zastosowano. Jaki jest koń każdy widzi, jaki sens twierdzić że ma dwie nogi?

Poprawiłem zdjęcia w pierwszym poście - otwierają się w pełnym rozmiarze, teraz wszystko widać wyraźnie

#18
Na tym forum każdy potrafi sobie sam w necie posprawdzać katalogi. Jest jednak różnica pomiędzy "korby fc-m737 739 nigdy nie było w katalogu z bcd 110/74" a
w korbach fc-m737 739 nigdy nie zastosowano bcd 110/74
Sam niejednokrotnie widziałem specyficzne komponenty Shimano, które nigdgy nie występowały w katalogu. Bardzo często się zdarzało, że taka partia komponentów była zamawiana przez producenta pod konkretny model roweru, gdzie występowała potrzeba włożenia czegoś innego niż w katalogu.
W takim przypadku nietrudno sobie wyobrazić, że jakiś producent zażyczył sobie dla konkretnego modelu swojego roweru korby 110/74 (z uwagi np. na życzenie zawodników używających korby, geometrię roweru, konstrukcję ramy - łotewer) Technicznie nie było trudności z realizacją takiego zamówienia, bo w tym czasie Shimano wypuszczało korby XTR z takim pająkiem:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... cranks.jpg
Wystarczyło zmontować partię korb XT z pająkiem od XTR i czary mary - klient zadowolony.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#19
Czyli biorąc pod uwagę, że pająki wystarczyło wziąć z półki, pozostawało wysłanie ciecia do magazynu, znalezienie wykrojników do M560/650 z 1993 roku, wstawienie tego w prasę i voila !

#20
Jedna rzecz mi tylko nie pasuje w tej układance. Zawsze mi się wydawało, że pięcioramienny pająk był dostępny dopiero do korb 952, czyli od 1999 r. Mam w domu gdzieś katalog serwisowy Shimano z 1997 albo 1998 r. Spróbuję tam pogrzebać, czy coś takiego nie pojawiło się już wcześniej.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#22
Ten pająk XTRa na który się powołujecie nie dawał mi spokoju

Adamello pisał kiedyś:
Co do pająków, które do tej korby pasują to wybór jest dość spory z samego shimano - ja miałem z jakichś LXów i XT. Do korby 952 pasowało to bez żadnych przeróbek, ale podobno 950 ma płytszy wypust i coś tam trzeba szlifować bo nie ma na tyle gwintu żeby to wszystko zakręcić.
http://forum.retromtb.pl/viewtopic.php? ... ight=pajak

Tu też mowa o niepełnej kompatybilności / szlifie
http://forum.retromtb.pl/viewtopic.php? ... ight=pajak

Z tego co kojarzę to i Zimny pisał o konieczności szlifu przy M950

Pytanie więc czy to faktycznie standardowy pająk XTR był tu stosowany?
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#24
YvesMoi pisze:
arx67 pisze:... wziąść ....
Obrazek
fakt poszedłem po bandzie pomimo stosowania tego słowa przez Asnyka Miczkiewicza Sienkiewicza Krasińskiego jest niepoprawne więc MEA CULPA
Obrazek

Kod: Zaznacz cały

http://wpolityce.pl/spoleczenstwo/263816-prof-bralczyk-o-wziasc-prof-pawlowicz-w-literaturze-wziasc-pojawialo-sie-u-sienkiewicza-i-mickiewicza
Na koniec ciekawostka. Wziąść zdarzyło się napisać… Adamowi Mickiewiczowi w „Panu Tadeuszu”. W Księdze I: Gospodarstwo (wers 276) czytamy: „Zamku żaden wziąść nie chciał”, a w Księdze II: Zamek (wers 668-669): „Prawować się o lisa i przyzywać drabów, By wziąść w areszt ogara, że wpadł w cudze gaje”.

#25
A może to nie jest pająk Shimano w ogóle?
Mógłbyś Gerwazy zrobić zdjęcie pająka od spodu, ale bez małej zębatki?
Pająk od XTR jest dość specyficzny jeśli chodzi o gniazda śrub:
Obrazek

Ciekawe jak jest w Twoim?
Ewentualnie można porównać z pająkiem 750, chociaż on już niest taki charakterrystyczny:
Obrazek
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#26
Panowie to ja się podłączę pod ten temat, mam nadzieję że mogę.

Zakupiłem korbę STX RC FC MC33 pięć śrub 94/58. Blat 42T jest już zmęczony. Czy jest jakiś blat z innych grup który można by wrzucić zamiast dedykowanego? Oraz pytanie zasadnicze, czy takie blaty są łatwo dostępne jeszcze? Po wertowaniu netu doszedłem do wniosku że pozostaje mi już tylko dorobienie, ale być może jakiś inny by podszedł? Nie mam nic przeciwko jakimś delikatnym "tuningom" typu rozwiercanie itd. Może przychodzą wam na myśl jakieś blaty z niskich grup, nawet takie nitowane, które można by dostosować? Rozwiercić jest zawsze łatwiej aniżeli robić całą tarczę od podstaw...
Lubię stare rowery

#27
powinny pasować tarcze z FC-MC31, FC-MC34, FC-M569-5arm, FC-M563-I, FC-MC36-S, {FC-MC36, FC-M570- FC-M737 M-739} - 5 ramienne i FC-M750 5 ramienna ale uwaga ta korba występowała również z pająkiem 110/74 dla większych zębatek 48/46

Kod: Zaznacz cały

https://r2-bike.com/Specialites-TA-Kettenblatt-5Loch-94mm_1
zaznaczam tylko że to SPECIALITIES AL7075
cena za 3 tarcze to koszt ponad 90 EURO

kiedyś jeszcze można było znaleźć tańsze z FSA ale teraz to z pogranicza cudu 5 ramienne 94/58

#30
A może lepiej kupić całą korbę?
https://www.olx.pl/oferta/korba-sugino- ... e81db6fbed
Pamiętaj tylko, że średniej zębatki nie przełożysz do swojej korby, bo nie ma podwójnych mocowań.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#31
Focker zdjęcie pająka wrzucę z wieczora, bo musze odkręcić małą koronkę.

Jest rzecz której w rozważaniach nie można pominąć: kod VB wybity na blacie. Wg nomenklatury Shimano oznacza, że blat wyprodukowano w lutym 1997. Moim zdaniem to dowód na to, że całość to oryginalny produkt a nie zlepek różnych elementów. Takie blaty katalogowo były tylko w 1993 roku, tylko w grupach LX i DX, potem już nigdy bo w 1994 DX wyleciał z katalogu, a LX dostał mocrodrive. Blaty w korbie XT w 1993 roku były wzięte z XTR M-900. potem XT też dostał microdrive, a XTR został przy 100/74 ale z tarczami jakie miał wcześniej. Zatem nie było możliwości, żeby blaty wziąć z jakiejś innej grupy z 1997 roku, bo nie bylo już żadnej z rozstawem 100/74 oprócz XTR, ale tam blaty były inne.

Zwróć uwagę na jeszcze jedną rzecz, która może (choć w sumie nie musi) mieć znaczenie. Blaty ładnie licują się z pająkiem, co starałem się pokazac na zdjęciu poniżej. To o tyle ważne, że one mają 3mm grubości, a XTR ma prawdopodobnie 4mm (tak przynajmniej było w M900). Zatem gdyby, do pająka z XTR pod blat 4mm dać zębatkę o grubości 3mm powstał by "schodek". To też, choć nie wprost dowodzi, że całość to wypust fabryczny, a pająk jednak nie jest z XTR. Dla pewności trzeba by sprawdzić grubość blatu w M950 i głębokość tego podfrezowania w pająku pod niego.
Załączniki
IMG_1642.JPG

#33
pytanie tylko czy składasz jakiś konkretny zestaw osprzętu lub chcesz tanio kupić korbę
bo jeśłi chcesz reanimować Stare STX RC to musisz uzbroić się w cierpliwość i polować

Kod: Zaznacz cały

http://allegro.pl/coda-korby-mtb-retro-by-cpi-170mm-alu-polecam-i6782688941.html
gość tu sprzedaje korbę CODA (cannondale) z prawie nie używanymi zębatkami bcd 94/58 nawet sobie nie zdaje sprawy jaki ma skarb ... mam na myśli te zębatki

#34
teoretycznie te pająki w 569 750 4 i 5 ramienne739 950 951 952 mają identyczne nakrętki ale same pająki mają różne oznaczenia:
1C4 11000 np XTm750
1C5 11000 XT m750
1C611000 XT m750
1C7 11000 XT m750
1C8 11000 LX m570
1C9 11000 XT m570
a dla XTR
17M 1000
17M 1000-1

moim zdaniem XT i lx powinien być w 100% kompatybilny między sobą ... nakrętki do tych zestawów są identyczne

o dziwo można jeszcze kupić "pająka"

Kod: Zaznacz cały

https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/rowerowe-mechanizmy-korbowe/tarcze-i-czesci/p,adapter-tarczy-mechanizmu-korbowego-fc-m570-5-shimano,26439.html
Ostatnio zmieniony 2017-04-18, 21:06 przez arx67, łącznie zmieniany 2 razy.

#35
To, że nakrętki są identyczne jeszcze o niczym nie świadczy. Diabeł tkwi w szczegółach.

Za płytkie gniazdo w pająku (a tak naprawdę przeszkadzają dodatkowe wypusty na korbie):
Obrazek


Nakrętkę można zakręcić, ale już nie da rady założyć pierścienia zabezpieczającego:
Obrazek


A pomiędzy pająkiem i korbą mamy pustą przestrzeń (korba styka się z pająkiem tylko w kilku punktach):
Obrazek


Między Fc-m569 a Fc-m739 pająk można bez problemu przekładać. Ale tak, jak chciałeś zrobić to z XT750 to już nie bardzo się da. Z pająkiem z 570-tki też mogą być problemy.

#36
750tka miała obie wersje 5 i 4 ramienną IC6 i IC7
570tka IC8 i IC9

są na tym adapterze jakieś symbole?


przyznam się że jeszcze nigdy osobiście nie rozbierałem ... oczywiście próbowałeś obracać tym adapterem?

ale jedyny ADAPTER pięcioramienny z BCD 110/74 jest wyłącznie z FC-M750-5 lub FC-M950-HG z tarczami 48/36/26 i wszedł do FCM739 jak widać na samym początku?

choć rocznikowo 739 jest z tego samego roku (97) co FC-M950-HG i też był jeszcze 8 speed
Ostatnio zmieniony 2017-04-18, 21:37 przez arx67, łącznie zmieniany 1 raz.

#37
Na żadnym pająku (STX, 569, 739, 750) nie ma żadnych oznaczeń. Pająk z 750 w odróżnieniu od pozostałych ma małą grubość ząbków wpustowych - 3,8mm (pozostałe 5,0mm) a co za tym idzie - analogicznie korby także.
Próbowałem obracać pająkiem na korbie - nie czuć jakiś luzów jeśli o to pytasz. Ale nie budzi mojego zaufania brak przylegania całą płaszczyzną pająka do korby.

#38
na pierwszym twoim zdjęciu wygląda jakby nie wskoczył ten adapter do końca ... próbowałeś innych pozycji?

a jak to wygląda z góry (od zewnątrz) ?

#39
I'ts mission impossible :) m569 i m739 mają dodatkowe wpusty które nie pozwalają na pełne założenie tego typu pająka. Widać to na tym zdjęciu. M750 czy m560 tego nie mają.
Obrazek

#41
Poniżej foto pająka bez małej koronki. Widać, że różni się od XTR-a który wrzucił Focker.
Obrazek


Pewnie ameryki nie odkryję, bo jak pisałem nie znam się na tych nowoczesnych (>1995) sprzętach, ale mam dwie korby z oznaczeniem M739, które różnią się mocowaniem pająka:

Obrazek
Obrazek


Gołym okiem widać, że pająków nie dało by się zamienić, jako że z 4-ramiennym ma na obwodzie w miejscu mocowania 4 wypustki, których brak w drugiej. Ta z wypustkami ma datę produkcji grudzień 1996 (UL), druga o czym była już mowa jest z lipca 1997 (VG). Odróżnia je jeszcze grubość samej korby w okolicach otworu do wkręcenia pedału - starsza ma większe przewężenie.

Mimo to obie mają oznaczenie FC-M739:
Obrazek


Edit: Pisałem nie widząc jeszcze dwóch poprzednich postów które rzucają światło na sprawę różnych pająków

#42
Gerwazy w pierwszym poście zdjęcie nr 3
to nie jest prawe ramię FC-M739 ... korba ta ma "wypustki" 750 ich nie ma jak na twoim zdjęciu

739 4 i 5 ramienna
Obrazek

Obrazek


750-tka
Obrazek




i jak wcześniej pisałem jedyny XT z BCD110/74 to 5 ramienna FC-M750 z blatami 48/36/26

#43
Znowu widzę usiłujesz zaprzeczać faktom. Wszystkie zdjęcia w pierwszym poście pokazują tą samą korbę. Na jednym z nich widać wybite FC-M739.....
Piszę o tym też w moim poprzednim poście, gdzie są również zdjęcia

#44
zonk w fabryce pierwsza partia FC-M750 chińczyk nie zmienił cyferek przed wytłaczaniem ...

kiedyś wyszedł znaczek z błędem wycofali go z obiegu teraz to jeden z najdroższych znaczków taka analogia .... 739 w każdej z wersji miało wypustki


569 miało wypustki a już 570 ich nie miało