Korba FC-M739 z 5 ramion BCD 110/74mm pozakatalogowa (?)

#1
Kupiłem ją nie tak dawno, od Kolegi kuba84, ze względu na to że ma pająk bcd 110/74mm.
Nie jestem zbyt biegły w tych nowoczesnych :roll: ;-) (>95 ) sprzętach, więc nie spodziewałem się że to korba dość nietypowa.
Czym się wyróżnia? Po pierwsze nie ma jej w katalogu na 1997 rok, a z tego roku korba pochodzi. Druga jeszcze ciekawsza rzecz jest taka, że ma fabrycznie zamontowane tarcze identyczne z LX/DX z 1993 roku, a więc 4 lata starsze.

Skąd pewność że nie były zmienione później?



To widać na zdjęciach:
Obrazek


Na korbie wybity kod daty produkcji VG co oznacza lipiec 1997 roku

Obrazek


Na blacie wybity kod VB czyli produkcja luty 1997 :!: Po lewej dla porównania oryginalny blat z korby LX M560 z 1993 roku, kod daty produkcji RC oznacza marzec 1993.

Obrazek


Korba M739, po prawej identyczne, oryginalne blaty z LX M560 '93

Obrazek


Widok drugiej strony
Ostatnio zmieniony 2017-04-17, 07:49 przez Gerwazy, łącznie zmieniany 3 razy.

#7
w tamtym okresie większość była 5-ramienna 94/58
4-ramienne dopiero co wchodziły

a tą FC-M739 5 ramienną jeszcze używa moja żona dodam że rzadkość bo jest długość korby 180mm
ktoś powie dla wysokich ... ja mam 170cm wzrostu i zarąbiście mi się jeździło ... nawet żona bardzo zadowolona .... tyle że musiałem żonie opuścić siodełko
Ostatnio zmieniony 2017-04-05, 21:22 przez arx67, łącznie zmieniany 1 raz.

#8
jeśli chodzi o zakup tarcz 5 ramiennych 94/58 to dałem sobie spokój jedyna oferta jaką udało mi się znaleźć to oferta firmy STRONGLIGHT ... ale cena za 3 zębatki przebija cenę za nową korbę Xt FC-M780 pomalutku zbliżona do FC-M8000

#9
dodam że BCD 110/74 dotyczy większych zębatek 48/46 38/36 28/26 np FC-M950 (XTR)

FC-M739 5 ramienny zawsze BCD 94/58 max 44 i pierwsza zawsze czarna

FC-M739 4-ramienna nietypowe BCD 104/64 stosowane jeszcze póżniej jako alternatywa w 4 ramiennych FC-M750 (XT) FC-M570 (LX) FC-MC40 (STX RC)

do FC-M739-5 (94/58) pasują tarcze z FC-M750-5 i FC-M570 ale tylko 44-32-22
lub wcześniejsze FC-M563 FC-M737 (XT 1993-1995) (na marginesie nawet w FC-M737 pierwsza tarcza była czarna)


w korbach fc-m737 739 nigdy nie zastosowano bcd 110/74
korby te miały wymienne oprócz tarcz również wymienny pająk / ewidentnie wzięty z LX 563 570 XT 750-5 była wersja 110/74 (ale też duża tarcza czarna)
mając pająk z FC-M750 wersja z zębatką 46 można stosować wszystkie dostępne pięcioramienne 110/74 nawet te z LX FC-M550

#10
Fajnie, że to wszystko zreferowałeś, jednak:
FC-M739 5 ramienny zawsze BCD 94/58 max 44 i pierwsza zawsze czarna
w korbach fc-m737 739 nigdy nie zastosowano bcd 110/74
jak widzisz były wyjątki i takiego właśnie ten temat dotyczy

do FC-M739-5 (94/58) pasują tarcze z FC-M750-5 i FC-M570 ale tylko 44-32-22
lub wcześniejsze FC-M563 FC-M737 (XT 1993-1995) (na marginesie nawet w FC-M737 pierwsza tarcza była czarna)
gwoli ścisłości - do FC-M739 pasują wszystkie koronki w zadanym rozstawie - osobiście złożyłem korbę o stopniowaniu 20-30-42, więc to, że pasuje tylko 44-32-22 nie jest prawdą
Ponadto grupa o oznaczeniu 737 była dostępna od roku '94, a w roku '93 nie było w Shimano rozstawu 94/58
korby te miały wymienne oprócz tarcz również wymienny pająk / ewidentnie wzięty z LX 563
korby m563 nie miały nigdy wymiennego pająka, poza tym miały rozstaw 94/58

REASUMUJĄC:
doceniam czas, trud i chęć pomocy, natomiast proszę - nie pisz informacji których nie jesteś pewien bo możesz wprowadzić kogoś mniej doświadczonego w błąd
Forum ma rzetelnie informować, a nie dezinformować
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#12
zaznaczam mowa wyłącznie o 5-ramiennej korbie
fc-m737 i fc-m739 nigdy nie występowały z zębatkami większymi niż 44-42/32/22 stąd bcd 94/58

póżniej wyszło lx 570 i xt 750 w wersji z tarczami 48/46 i też miały rozbieralny pająk ... tarcze 48 /46 to ten słynny 110/74 jak wcześniejsze wersje LX XT z zębatkami 48/46

można przełożyć pająk wziąść z np FC-M570 i zastosować tarcze nawet ze starszego LX i XT 550 560 730 z tarczami 46/48


dodam że jeszcze moja żona jeździ na tym FC-M739 5 ramiennym 42/32/22 o długości korby 180mm

#13
563 czy 570 (fakt rozbieralny był 570) nie najmniejszego znaczenia bo od 1996 nie pamiętam czy nawet nie wcześniej XT 5 -ramienny nigdy nie wystąpił w wersji z zębatką większą niż 44 ..
zresztą nawet pózniej w wersjach 4-ramiennych dalej nie występuje z większą zębatką niż 44 ....więc mix pod tytułem XT z zębatkami 46/48 omijam szerokim łukiem nawet nie wdaję się w dyskusję! tylko w wersji FC-M750 5 ramiennej z 1999roku była raz zastosowana kombinacja 48/36/26 korba z rozbieralnym pająkiem jak 570

oczywiście nie mylić FC-"M" z FC-"T"*** które sa dedykowane do rowerów trekingowych gdzie dla odmiany najmniejsza to 46

w tym roku właśnie przesiadam się na trekkinga bo nie mam już z kim śmigać po górkach zezłomowałem swojego HOOGER BOOGER COMP LX z 1994 roku (ze łzami w oczach)

i będę musiał za jakieś 15 lat poszukać forum pt TREKING RETRO :)


FC-M73* 7 9 nigdy nie miały większej żebatki niż 44 i koloru innego niż czarny w wersji 5 ramiennej ...

#14
prosze nie mieszaj juz wiecej :(
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#17
arx67 pisze:
w korbach fc-m737 739 nigdy nie zastosowano bcd 110/74
Przecież na zdjęciach widać, że jednak zastosowano. Jaki jest koń każdy widzi, jaki sens twierdzić że ma dwie nogi?

Poprawiłem zdjęcia w pierwszym poście - otwierają się w pełnym rozmiarze, teraz wszystko widać wyraźnie

#18
Na tym forum każdy potrafi sobie sam w necie posprawdzać katalogi. Jest jednak różnica pomiędzy "korby fc-m737 739 nigdy nie było w katalogu z bcd 110/74" a
w korbach fc-m737 739 nigdy nie zastosowano bcd 110/74
Sam niejednokrotnie widziałem specyficzne komponenty Shimano, które nigdgy nie występowały w katalogu. Bardzo często się zdarzało, że taka partia komponentów była zamawiana przez producenta pod konkretny model roweru, gdzie występowała potrzeba włożenia czegoś innego niż w katalogu.
W takim przypadku nietrudno sobie wyobrazić, że jakiś producent zażyczył sobie dla konkretnego modelu swojego roweru korby 110/74 (z uwagi np. na życzenie zawodników używających korby, geometrię roweru, konstrukcję ramy - łotewer) Technicznie nie było trudności z realizacją takiego zamówienia, bo w tym czasie Shimano wypuszczało korby XTR z takim pająkiem:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... cranks.jpg
Wystarczyło zmontować partię korb XT z pająkiem od XTR i czary mary - klient zadowolony.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#19
Czyli biorąc pod uwagę, że pająki wystarczyło wziąć z półki, pozostawało wysłanie ciecia do magazynu, znalezienie wykrojników do M560/650 z 1993 roku, wstawienie tego w prasę i voila !

#20
Jedna rzecz mi tylko nie pasuje w tej układance. Zawsze mi się wydawało, że pięcioramienny pająk był dostępny dopiero do korb 952, czyli od 1999 r. Mam w domu gdzieś katalog serwisowy Shimano z 1997 albo 1998 r. Spróbuję tam pogrzebać, czy coś takiego nie pojawiło się już wcześniej.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#22
Ten pająk XTRa na który się powołujecie nie dawał mi spokoju

Adamello pisał kiedyś:
Co do pająków, które do tej korby pasują to wybór jest dość spory z samego shimano - ja miałem z jakichś LXów i XT. Do korby 952 pasowało to bez żadnych przeróbek, ale podobno 950 ma płytszy wypust i coś tam trzeba szlifować bo nie ma na tyle gwintu żeby to wszystko zakręcić.
http://forum.retromtb.pl/viewtopic.php? ... ight=pajak

Tu też mowa o niepełnej kompatybilności / szlifie
http://forum.retromtb.pl/viewtopic.php? ... ight=pajak

Z tego co kojarzę to i Zimny pisał o konieczności szlifu przy M950

Pytanie więc czy to faktycznie standardowy pająk XTR był tu stosowany?
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#24
YvesMoi pisze:
arx67 pisze:... wziąść ....
Obrazek
fakt poszedłem po bandzie pomimo stosowania tego słowa przez Asnyka Miczkiewicza Sienkiewicza Krasińskiego jest niepoprawne więc MEA CULPA
Obrazek

Kod: Zaznacz cały

http://wpolityce.pl/spoleczenstwo/263816-prof-bralczyk-o-wziasc-prof-pawlowicz-w-literaturze-wziasc-pojawialo-sie-u-sienkiewicza-i-mickiewicza
Na koniec ciekawostka. Wziąść zdarzyło się napisać… Adamowi Mickiewiczowi w „Panu Tadeuszu”. W Księdze I: Gospodarstwo (wers 276) czytamy: „Zamku żaden wziąść nie chciał”, a w Księdze II: Zamek (wers 668-669): „Prawować się o lisa i przyzywać drabów, By wziąść w areszt ogara, że wpadł w cudze gaje”.

#25
A może to nie jest pająk Shimano w ogóle?
Mógłbyś Gerwazy zrobić zdjęcie pająka od spodu, ale bez małej zębatki?
Pająk od XTR jest dość specyficzny jeśli chodzi o gniazda śrub:
Obrazek

Ciekawe jak jest w Twoim?
Ewentualnie można porównać z pająkiem 750, chociaż on już niest taki charakterrystyczny:
Obrazek
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#26
Panowie to ja się podłączę pod ten temat, mam nadzieję że mogę.

Zakupiłem korbę STX RC FC MC33 pięć śrub 94/58. Blat 42T jest już zmęczony. Czy jest jakiś blat z innych grup który można by wrzucić zamiast dedykowanego? Oraz pytanie zasadnicze, czy takie blaty są łatwo dostępne jeszcze? Po wertowaniu netu doszedłem do wniosku że pozostaje mi już tylko dorobienie, ale być może jakiś inny by podszedł? Nie mam nic przeciwko jakimś delikatnym "tuningom" typu rozwiercanie itd. Może przychodzą wam na myśl jakieś blaty z niskich grup, nawet takie nitowane, które można by dostosować? Rozwiercić jest zawsze łatwiej aniżeli robić całą tarczę od podstaw...
Lubię stare rowery

#27
powinny pasować tarcze z FC-MC31, FC-MC34, FC-M569-5arm, FC-M563-I, FC-MC36-S, {FC-MC36, FC-M570- FC-M737 M-739} - 5 ramienne i FC-M750 5 ramienna ale uwaga ta korba występowała również z pająkiem 110/74 dla większych zębatek 48/46

Kod: Zaznacz cały

https://r2-bike.com/Specialites-TA-Kettenblatt-5Loch-94mm_1
zaznaczam tylko że to SPECIALITIES AL7075
cena za 3 tarcze to koszt ponad 90 EURO

kiedyś jeszcze można było znaleźć tańsze z FSA ale teraz to z pogranicza cudu 5 ramienne 94/58

#30
A może lepiej kupić całą korbę?
https://www.olx.pl/oferta/korba-sugino- ... e81db6fbed
Pamiętaj tylko, że średniej zębatki nie przełożysz do swojej korby, bo nie ma podwójnych mocowań.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
cron