RetroMTB FORUM Dyskusyjne Strona Główna

     
     

Poprzedni temat «» Następny temat
Jazdy okraszone komentarzem :-)
Autor Wiadomość
polonezGLE 


Wiek: 40
Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 957
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2013-07-17, 22:42   

Dziś w ramach walki z brzuszkiem zarysowujacym się pod moim t-shirtem, po pracy wyskoczyłem na rower trasą pod hasłem "zachód słońca nad kombinatem".
Brdyujście - poprzemysłowa dzielnica miasta, kiedyś socjalistyczne wielkie zakłady, dziś ich pozostałości oraz niezliczona ilość hurtowni i składów. Do tego sporo obiektów kolejowych i hydrotechnicznych.
W Bydgoszczy rzeka Brda łączy się z Kanałem Bydgoskim, a w Brdyujściu uchodzi do Wisły. Na terenie miasta mamy kilka poniemieckich śluz, w samym Brdyuściu mamy 2 oraz unikalny w skali kraju jaz walcowy. Niektóre obiekty można oglądać w paru odcinkach kultowych 4 pancernych, gdzie Bydgoszcz odgrywała niemieckie miejscowości ;-)

Stacja Bydgoszcz Łęgnowo na szlaku do Kutna:


Końcówka toru regatowego, przed 1920 był to port drzewny najważniejszy w ówczesnych Niemczech.


Jaz walcowy w Brdyujściu:


Resztki dawnej chwały wielkich spławów drewna Brdą - skład drewna bygoskich Sklejek:


Niespodzianka, to nie Trójmiasto, to port rzeczny Bydgoszcz:


Pozostałości stoczni remontowej Żeglugi Bydgoskiej, niegdyś jednego z największych w Europie armatorów śródlądowych:


Klimaty postindustrialne, tam studiowałem w klimatach dawnej fabryki blokowisk:


Lubimy ruiny poprzemysłowe:


Tam jest stara śluza na ujściu Brdy do Wisły:


A tam nowa śluza:


Tor regatowy w pełni:


Przedwojenna wielka stacja towarowa Bydgoszcz - Wschód na magistrali węglowej, tu wieża ciśnień:


No i końcowy zachód słońca...


Refleksja mnie naszła, może - o ile jest zainteresowanie - Ojciec Szef wydzieliłby moje relacje w oddzielny wątek typu Włóczęgi Poloneza ? :-)

Picasa:
https://picasaweb.google.com/106893590797513641444/2013_07_17Brdyujscie
_________________
Dawes Fat Chance '91, Wheeler 5500 '91, Cilo Vasella '91, Anlen Invert '90, Winora góraloszosówka '90, Bianchi Superlug470 '96/99, Muddy Fox Sorcerer '89, Moje jazdy, Hercules California Pro '92 Hercules Indiana '91
 
 
WojtekKa 


Wiek: 38
Dołączył: 29 Lut 2012
Posty: 386
Skąd: Poznan
Wysłany: 2013-07-17, 23:01   

Pomysł jak dla mnie przedni. Uważam ,że warto oddzielić Twoje wojaże.
A tak przy okazji , nie wiem czy temat nie klepany na forum ...rozwiązanie baranka i manetek do przerzutek...w Twoim bajku gripy są na końcu ? Pytam bo co raz bardziej podoba mi się takie rozwiązanie.
_________________
'92 Suntour XC Pro WTB ~ ARCADIA 6000
'89 Trek 750 Suntour XCM
Suntour XC Comp [....]
 
 
 
polonezGLE 


Wiek: 40
Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 957
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2013-07-17, 23:10   

Gripshifty CX-DT do lemondek i innych tego typu wynalazków chodzą na alle u Jasia, nówki w kartoniku '92. Sposób montażu na końcach baranka wygooglałem w necie, mnie tam fajnie się na tym jeździ, ale ja lubię gripshifty w ogóle.
Te manetki nie są "przelotowe" jak zwykłe gripy, w pudełku dostajemy manetki rozłożone na części pierwsze i składamy je samodzielnie :-) Po czym zakładamy na końcówce baranka.
_________________
Dawes Fat Chance '91, Wheeler 5500 '91, Cilo Vasella '91, Anlen Invert '90, Winora góraloszosówka '90, Bianchi Superlug470 '96/99, Muddy Fox Sorcerer '89, Moje jazdy, Hercules California Pro '92 Hercules Indiana '91
 
 
WojtekKa 


Wiek: 38
Dołączył: 29 Lut 2012
Posty: 386
Skąd: Poznan
Wysłany: 2013-07-18, 20:59   

polonezGLE napisał/a:
Gripshifty CX-DT do lemondek i innych tego typu wynalazków chodzą na alle u Jasia, nówki w kartoniku '92. Sposób montażu na końcach baranka wygooglałem w necie, mnie tam fajnie się na tym jeździ, ale ja lubię gripshifty w ogóle.
Te manetki nie są "przelotowe" jak zwykłe gripy, w pudełku dostajemy manetki rozłożone na części pierwsze i składamy je samodzielnie :-) Po czym zakładamy na końcówce baranka.


aaa widzisz, tyle razy Jasia przeglądałem i nie skojarzyłem, dziękuję

W.
_________________
'92 Suntour XC Pro WTB ~ ARCADIA 6000
'89 Trek 750 Suntour XCM
Suntour XC Comp [....]
 
 
 
polonezGLE 


Wiek: 40
Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 957
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2013-07-18, 22:50   

Skolioza - dzięki :-)
WojtekKa - temat tych szosowych gripów był kiedyś zasygnalizowany na forum, u Jasia te manetki są od dawna.
_________________
Dawes Fat Chance '91, Wheeler 5500 '91, Cilo Vasella '91, Anlen Invert '90, Winora góraloszosówka '90, Bianchi Superlug470 '96/99, Muddy Fox Sorcerer '89, Moje jazdy, Hercules California Pro '92 Hercules Indiana '91
 
 
polonezGLE 


Wiek: 40
Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 957
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2013-07-21, 23:21   

Wczoraj zrobiłem 60km pętlę wokół jednej z bydgoskich dzielnic - Fordonu. W 1973 r. do Bydgoszczy przyłączono nieduże miasteczko Fordon, od tego czasu będące dzielnicą Stary Fordon, jednocześnie rozpoczęto budowę wielkiego blokowiska, w którym dziś mieszka 70.000 ludzi.
Bydgoszcz to miasto z wiadomymi tradycjami rowerowymi, których spadkobiercą jest już właściwie tylko jedna firma...



Nad samym brzegiem Wisły wznosi się kombinat - słodownia, jedna z największych w kraju. Zbudowana ponad 40 lat temu dysponuje nawet własnym nabrzeżem do rozładunku barek, niestety w ruinie. Sam zakład działa.


Tuż obok słodowni ciekawostka:

Jest to pozostałość po założonym w XI w. grodzie warownym zwanym Wyszogrodem. Pozostał fragment fosy i obu linii wałów obronnych. Gród był w chwili swojej świetności siedzibą kasztelanii, w XIV w. komtur krzyżacki z Chełmną spalił gród i na tym jego historia się kończy. Cały czas jest tam parę stanowisk archeo, kiedyś wyszły nawet 2 miecze.

W tle majaczą pozostałości cegielni, zakład zamknięty ledwo kilka lat temu, a już ruina..


Dalej - most fordoński - most drogowo - kolejowy zbudowany pod koniec XIX w. był wówczas najdłuższym mostem w Niemczech (dziś 1km długości). Oba wjazdy na most były ufortyfikowane. Wysadzony w powietrze 2 razy w okresie wojny, odbudowany dopiero w 1956 r., ale już krótszy o kilka przęseł, które służą dziś we wschodniej części Polski jako samodzielne przeprawy mostowe.



Panorama dzielnicy Stary Fordon od strony Wisły, najbardzie widoczne jest więzienie usytuowane na rynku tego dawnego miasteczka :-)


Stary Fordon to miasto w mieście, ryneczek, wąskie uliczki, do centrum Bydgoszczy stąd kilkanaście kilometrów...


O rzut kamieniem od fordońskiego rynku zaczyna się miejski wał przeciwpowodziowy chroniący dzielnicę przed kaprysami Wisły. Na jego szczycie wygodna dróżka rowerowa.



Wał kończy się przy granicy miasta. Dalej wjeżdża się na tereny zasiedlane niegdyś przez osadników holenderskich. Pozostały po nich dzikie jabłonie i śliwy umilające wycieczki w sierpniu i wrześniu :-) Przetwory śliwkowe z tych terenów uzyskały już chyba status produktu regionalnego. Jako bonus - można poćwiczyć kondycję na kilku konkretnych podjazdach pod wiślaną skarpę.


Więcej w Picasie:
https://picasaweb.google.com/106893590797513641444/2013_07_20Fordon
_________________
Dawes Fat Chance '91, Wheeler 5500 '91, Cilo Vasella '91, Anlen Invert '90, Winora góraloszosówka '90, Bianchi Superlug470 '96/99, Muddy Fox Sorcerer '89, Moje jazdy, Hercules California Pro '92 Hercules Indiana '91
 
 
Gerwazy 


Dołączył: 24 Paź 2011
Posty: 1134
Skąd: Tarnów
Wysłany: 2013-07-24, 11:02   

Jak zawsze świetne zdjęcia i ciekawe opisy. Przeczytałem i pooglądałem z przyjemnością :-)
 
 
skolioza 
Administrator
Ojciec Dyrektor :P


Dołączył: 14 Mar 2009
Posty: 12786
Skąd: RetroMTB.pl
Wysłany: 2013-07-24, 11:53   

ja także!
_________________
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA
 
 
jacob 

Dołączył: 07 Wrz 2011
Posty: 2365
Skąd: Katowice
Wysłany: 2013-07-25, 10:27   

Takie uprawianie retro pasji mi się baaardzo podoba!
 
 
polonezGLE 


Wiek: 40
Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 957
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2013-07-25, 18:46   

Zasadniczo pobieżnie rower służy do jeżdżenia :-) A na rowerze z duszą, jazdą można się delektować, a i zmęczenie takie jakieś przyjemniejsze...
_________________
Dawes Fat Chance '91, Wheeler 5500 '91, Cilo Vasella '91, Anlen Invert '90, Winora góraloszosówka '90, Bianchi Superlug470 '96/99, Muddy Fox Sorcerer '89, Moje jazdy, Hercules California Pro '92 Hercules Indiana '91
 
 
WojtekKa 


Wiek: 38
Dołączył: 29 Lut 2012
Posty: 386
Skąd: Poznan
Wysłany: 2013-07-26, 10:24   

Świetna foto-rowerowa jada. Może wróci temat z kalendarzami RetroMTB i tam Twoje zdjęcia poszłyby
_________________
'92 Suntour XC Pro WTB ~ ARCADIA 6000
'89 Trek 750 Suntour XCM
Suntour XC Comp [....]
 
 
 
polonezGLE 


Wiek: 40
Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 957
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2013-08-13, 22:10   

Prezentowałem już wycieczkę w okolicy Zalewu Koronowskiego, ale stwierdziłem, że ten akwen wymaga szerszej prezentacji.
Dziś minirelacja z eksploracji południowego krańca mojego ulubionego Zalewu Koronowskiego. Zapora na Brdzie w Pieczyskach, zatopione drogi i zagubiona pod wodą wieś Olszewka...
No to stara WIGówka (he he, zagadka co to :-) , rower i jedziemy...
Zalew Koronowski rozpoczyna się tuż za granicami uroczego miasteczka Koronowo w odległości 30 km na północ od Bydgoszczy. Zbiornik wodny powstał w drugiej połowie lat 50tych poprzez budowę zapory na Brdzie, elektrowni wodnej w niedalekim Samociążku oraz kilku mostów i przekopów. Zmieniono w ten sposób wygląd znacznej części okolicznych terenów.
Ja eksplorację rozpocząłem od wschodniej granicy Koronowa. Poniżej fragment Kanału Lateralnego przekopanego pomiędzy oddzielnymi niegdyś jeziorami, dzięki któremu można żeglować na południe od Zalewu omijając zaporę w Pieczyskach. Widoczny tu most zbudowano wcześniej, niż wykopano kanał i zalano wodą, wyszło podobno taniej i szybciej.

Wjeżdżając do Koronowa od wschodu skręcamy do Pieczysk - dziś jest to półwysep z działkami, ośrodkami, miejsce wypoczynku dla bydgoszczan. Jedziemy wzdłuż głębokiej doliny, na dnie której ciurka Brda. Nagle zonk, otwiera się jezioro i żaglówki. Za sprawą zapory:

Tu lepiej widać różnicę poziomów:

Zaporę zbudowano według technologii zaleconej przez radzieckich "doradców". Zastosowano niestety niewłaściwą technologię, po uruchomieniu zapory (spiętrzenie wody ok. 18m) przez kolejne 30 lat zmagano się z problemem rozmywania zapory i przeciekania. Ewentualne zniszczenie zapory byłoby katastrofą również dla Bydgoszczy dlatego pod koniec lat 70tych zamontowano aparaturę kontrolno-alarmową.

Ujście Brdy z zapory:

Zbocze zapory pokryte sączkami, drenami i innymi studniami (zgodnie z uwagą kolegi Cardamona są to w większości piezometry):

Najfajniejsze jest to, że przez zaporę można przejechać rowerem:

W początkowym okresie funkcjonowania Zalewu znacznym problemem były pływające wyspy - dryfujące kawałki podmytego lasu, które kiedyś zdemolowały nawet elektrownię w Samociązku.

Dziś Zalew to żaglówki i jachty. Przystań jachtowa w Pieczyskach czy Romanowie:

A tu droga wiodąca niegdyś do Wymysłowa przez wieś Olszewka:

Dzis droga znika tu:

Tam pod wodą są resztki Olszewki:

Skala zniszczeń podczas zalewania akwenu nie była wielka - zlikwidowano 31 zabudowań gospodarczych, prawię połowę przeniesiono gdzie indziej. Wykorzystano fakt, iż na tym terenie była znaczna liczba jezior, które po prostu połączono przekopami. Większe roboty przy pogłębianiu wystąpiły głównie w dawnym spiętrzonym korycie Brdy przy zaporze.
Tu z kolei droga prowadząca niegdyś do Kręgla:

Dziś brukowany zjazd przegrodzony jest wałem, za którym płynie woda kanałem łączącym Jezioro Lipkusz oraz Zalew. Droga pojawia się ponownie na drugim brzegu.
Zalew jest sympatycznym miejscem dla rowerzystów - wzdłuż brzegu jest masa ścieżek wydeptanych przez wędkarzy, dzięki czemu jedziemy tuż nad wodą:


Nad Zalewem widoki jak na Mazurach ;-)


Na deser, dawny Drogowy Odcinek Lotniskowy pod Koronowem. DOL w ciągu drogi krajowej 56 był mekką motocyklistów, wiejskich rajdowców i miejskich ścigaczy. Parę lat temu władze się wzięły, zerwały asfalt z poboczy zwężając drogę i popsuły fajną zabawę. A szlifierki i tak tam szaleją i to na tyle skutecznie, że na poboczach są już krzyże :-/


Dużo więcej w Picasie:
https://picasaweb.google.com/106893590797513641444/2013_08_05PieczyskaPoWysep

https://picasaweb.google.com/106893590797513641444/2013_08_11ZaporaWPieczyskach
_________________
Dawes Fat Chance '91, Wheeler 5500 '91, Cilo Vasella '91, Anlen Invert '90, Winora góraloszosówka '90, Bianchi Superlug470 '96/99, Muddy Fox Sorcerer '89, Moje jazdy, Hercules California Pro '92 Hercules Indiana '91
Ostatnio zmieniony przez polonezGLE 2013-08-13, 22:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
cardamon 


Wiek: 35
Dołączył: 19 Wrz 2011
Posty: 4930
Skąd: 3miasto
Wysłany: 2013-08-13, 22:47   

Cytat:
Zbocze zapory pokryte sączkami, drenami i innymi studniami:


żadne z powyższych, w większości to są piezometry :->

ps. bardzo fajna wycieczka ! 8-)
 
 
polonezGLE 


Wiek: 40
Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 957
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2013-08-13, 22:51   

A to przepraszam, jam tylko prosty politolog :-) Już doczytałem co to za "zwierz" ten piezometr :-)
_________________
Dawes Fat Chance '91, Wheeler 5500 '91, Cilo Vasella '91, Anlen Invert '90, Winora góraloszosówka '90, Bianchi Superlug470 '96/99, Muddy Fox Sorcerer '89, Moje jazdy, Hercules California Pro '92 Hercules Indiana '91
 
 
marcin74 
repartocorse

Wiek: 43
Dołączył: 18 Paź 2011
Posty: 3191
Skąd: Lodz i okolice ;)
Wysłany: 2013-08-14, 09:09   

polonezGLE napisał/a:
Dużo więcej w Picasie:


kolejna ciekawa opowiesc :idea:
....z tymi pizometrami tez sprawdzilem co to za "zwierz" ;-)
_________________
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template designed and created by Falcone
Strona wygenerowana w 0,13 sekundy. Zapytań do SQL: 14