waga powietrza?!

#1
weźmy koło, oponę i dętkę o znanych masach. Napompujmy tak żeby opona była b.twarda.

Jaka będzie różnica w masie składników a napompowanego koła?!

Jak ktoś ma możliwość odpowiedzenia na to pytanie to ja chętnie się dowiem.
A i jeszcze najlepiej było by podać jaka opona i jaki rozmiar!

#2
ehkm.... no offence, ale to Kolega studiuje fizyke :)

z tego co pamietam trzeba by policzyć objętość powietrza w kole, póżniej obliczyć ilość moli powietrza w tej objętości. Jeden mol dowolnego gazu w normalnych warunkach (p=1 atm, T=0*C) zajmuje 22,4dm3. Jeden mol powietrza waży zaś w przybliżeniu 29g (21% tlenu (32 g/mpl) + 78% azotu (28 g/mol) + 1% dwutlenek węgla (44 g/mol).

Teraz pytanie jak zmini się ciężar przy wyższym ciśnieniu i temperaturze....
Ostatnio zmieniony 2012-01-24, 21:15 przez chrzanek, łącznie zmieniany 2 razy.

#4
Nie chcę pokazywać palcem kto tu fizykę studiuję, to da się policzyć przecież ;D Tylko trzeba oszacować max objętość powietrza w oponie. Że najprościej to zrobić doświadczalnie to inna sprawa. W ciśnieniu atmosferycznym m3 powietrza waży kilogram. Przy przemianie izotermicznej ile razy zwiększysz ciśnienie gazu, tyle razy wzrośnie jego gęstość, pamiętać trzeba przy tym że manometr pokazuje różnicę między ciśnieniami- czyli jak pokazuję 1 atmosferę to w środku są dwie. Czyli jak mamy powiedzmy 3 atmosfery w oponie, to ciśnienie jest 4 razy większe- m3 gazu waży 4kg. Podstawić objętość opony i gotowe ;]

Edit: chrzanek mnie ubiegł ;] Wyższej temperatury nie brałbym pod uwagę, bo temperatura spadnie a wraz z nią ciśnienie.

A Jonder konkretnie ;] Ciekawe czy pompowali kiedyś helem opony, niby zysk jakiś ale w sumie hel ma cząsteczki malutkie i mogłoby spierniczać szybko. Tylko w sumie powietrze w oponie raczej nie ma wpływu na moment bezwładności.
Ostatnio zmieniony 2012-01-24, 21:17 przez elziomallo, łącznie zmieniany 1 raz.

#5
ha! przemiana izotermiczna! no wlasnie... no to teraz jacob proszę policzyć :) elziomallo i ja podaliśmy jak na tacy....
Był: pewna Gusta, Votec F7 '99, jakiś karbonowy Scott, trzeszczący Mountain Cycle San Andreas, całkiem ładny Rocky Mountain Blizzard '96, Intense M1 '03,

#9
to ja się boje co będziesz robił po nauce różniczkowców.... :)

skolioza - nie psuj zabawy. W końcu jakiś temat na wykorzystanie całeczki, a Ty z empiryzmem tu wkraczasz....

#11
Beniowskiego czytam teraz ;D Super jest tylko nie wszystko rozumiem.

Napisałem że najprościej to zrobić doświadczalnie, ale mam zboczenie od dzieciństwa że lubię różne rzeczy liczyć, zaczęło się od wagonów jak pociąg przez przejazd przejeżdżał- w sumie do dzisiaj mi zostało ;]
Allegro, Alpinestars, Breezer, Corratec, Kuwahara, Rocky Mountain.

Obrazek

#14
chrzanek pisze:ehkm.... no offence, ale to Kolega studiuje fizyke :)
.
zdecydowanie łatwiej to sprawdzić niż policzyć :-) jestem na f. teoretycznej ale cenie doświadalników
cron