RetroMTB FORUM Dyskusyjne Strona Główna

     
     

Poprzedni temat «» Następny temat
Dawes Academy 24" i 26" - (dość) lekkie rowery dla
Autor Wiadomość
Gerwazy 


Dołączył: 24 Paź 2011
Posty: 1212
Skąd: Tarnów
Wysłany: 2016-07-24, 23:05   Dawes Academy 24" i 26" - (dość) lekkie rowery dla

Od pewnego czasu zacząłem przymierzać się do kupna roweru dla mojego 8-letniego dziecka.
Obecnie jeździ na 20" aluminiowym rowerze z 3 biegową piastą. Niedawno okazało się że znaczek "max" na sztycy nie daje się już schować w ramie, zatem doraźnie zmieniłem sztycę na dłuższą. To rozwiązanie póki co się sprawdza, niemniej konieczność inwestycji w nowy rower była tylko kwestią czasu.

Istotną cechą braną przeze mnie pod uwagę jest niewysoka waga roweru. Jak jest z dostępnością takich rowerów wie każdy kto kiedykolwiek próbował kupić lekki rower dla dziecka. Krótko: takich rowerów w naszym kraju nie ma :!:

No chyba że uwierzymy opisowi jednego z rowerów ze znanej francuskiej sieci sklepów sportowych (rower na kołach 24" cena 749zł). Cytuję za ich stroną internetową:
"Łatwe użytkowanie: Lekka, obniżona rama zapewnia dziecku wygodę podczas wsiadania i zsiadania z roweru. Dzięki niewielkiej wadze (14,9 kg) rower z łatwością można przenieść, zawiesić na wieszaku lub bagażniku samochodowym" :mrgreen:
Kto nie wierzy moze sam sprawdzić: http://www.decathlon.pl/r...id_8279613.html
Normalnie prawdziwi zaklinacze rzeczywistości :mrgreen:

Myślę że ten opis dobrze oddaje ofertę rodzimego rynku rowerów dla dzieci. Jeśli nie w PL to gdzie?
Aldek kilka razy wklejał link do stony producenta bardzo ładnych i lekkich rowerów dla dzieci: islabikes.co.uk
Niestety są one potwornie drogie, np. na kołach 24" kosztuje w przeliczeniu ponad 2000zł więc nie ma o czym mówić.

Potem zacząłem przeglądać oferty na ebay w różnych krajach europejskich. Okazało się że spory wybór na rynku wtórnym jest w UK. Islabikes jest tam całkiem sporo (nic dziwnego skoro to angielska firma), niemniej ceny używanych rowerów tej marki są tylko nieznacznie niże niż nowych.

Trafiłem za to na ciekawy model Dawes Academy. Ten model występuje w różnych rozmiarach kół od 14 do 26" w tym wersje szosowe i przełajowe. Najciekawsze jest to, że ramy wyglądają identycznie jak Islabikes. Jeśli porównać np. haki tylne, wiedelce, zaciski pod siodłem to są identyczne. Czy zatem pochodzą z tej samej wytwórni na Tajwanie?

Okazało się, że o ile nowy Dawes jest tylko niewiele tańszy od Islabikes, to używany przy odrobinie szczęścia i cierpliwości można kupić już za 90-120 GBP, co przy obecnym nie wysokim kursie tej waluty wynosi 460-630zł. To już nie tak dużo. Pozostaje kwiestia transportu do kraju. Anglicy rzadko oferują wysyłkę, zwykle chcą żaby rower odebrać u nich osobiście. Jest na to sposób, który przetestowałem wcześniej. Otóż są prywatne firmy transportowe które regularnie jeżdżą w określone rejony jakiegoś kraju oferując usługi przewozu pasażerów/towarów - mkożna znaleźć w internecie. Koszt takiego transportu nie jest zwykle wysoki. Nie bez problemu, ale udało mi się znaleźć taką firmę w GB. Trudność brała się stąd, że rower który już kupiłem był w Szkocji a więc dość daleko na północy. Koniec końców po 2 tygodniach rower dojechał. Koszt transportu 210zł + rower ~630zł czyli razem około 840zł. Rower ma 8 miesięcy (wg pani od której go kupiłem) i jest prawie nieużywany.

Tu widać już podczas składania, bo zacząłem od rozebrania oczywiście.


Więc tak: producent deklaruje wagę 9,4kg, ale jak to zwykle bywa w takich przypadkach trochę oszukuje ;-) W rzeczywistości rower waży równe 10kg więc i tak nieźle.
Dla tych co lubią wymieniać części na lżejsze istotniejsze mogę być informacje z tych zdjęć:

A więc sama rama (z miskami sterów) waży 1358g :shock: jest więc solidna baza pod "kid's light bike". Wiedelec cr-mo jest już stosunkowo trochę cięższy (974g) ale dramatu nie ma bo razem to jest nieco ponad 2,3kg. To 70 deko mniej niż sama rama dziecięcego GT na kołach 20" który jest w moim posiadaniu.

Teraz trochę o plusach i minusach Dawesa Academy.

Pomimo tego logo na główce ramy głosi że jest produktem firmy w Birmingham w Anglii, to jego prawdziwą ojczyzną jest kraj na dalekim wschodzie.


Co za tym idzie takie też są w większości komponenty. Klamki i hamulce Tektro, korby Prowheel, piasty Quando. Nie są to najtańsze części ale szału nie ma. Np piasty fabrycznie są tak skręcone, że kręcac ośką czuje się że obracają się "skokami". Na szczęście poluzowanie konusa o ćwierć obrotu rozwiązuje problem - wtedy kręcą prawie gładko. Przednia piasta nie jest uszczelniana, to samo stery. Środek suportu marki Thune to jakaś porażka. Wkręcony w ramie obraca się z dużym oporem, po wykręceniu lepiej. To zasługa plastikoweg korpusu - po skręceniu łożyska są ściskane i taki jest efekt.

Na szczęście miałem w zanadrzu BB-UN50


Koła ogólnie fajne - obręcze dwukomorowe, 24 (niestety ocynkowane) szprychy, opony firmowane logiem producenta roweru, ale są identyczne jak Kenda SBE - a więc bardzo dobre. Mają grubość1,5 cala to też plus. Przyzwoite siodło (waga 250g), sztyca (308g) i mostek, dobrze pomyślane że jest możliwość regulacji wysokości, mimo że to ahead. Napęd Shimano 1x8 ząbatki 11-34 HG31, RD Acera + manetka obrotowa.


Jeśli wierzyć nalepce rama była trzy razy butowana:




W sumie uważam że dobry zakup a najważniejsze że dziecko jest szczęśliwe :-D

A jeszcze ciekawostka. Islabikes wypuściło nową linię rowerów dla dzieci: Pro Series. Kosmos. Zarówno rowery jak i ceny:
http://www.islabikes.co.uk/islabikes-pro-series
Np rower dla dzieciaka na kołach szesnastkach kosztuje >4kPLN. Ale ma widelec z carbonu i waży 4,7kg :shock: 8-)
Ostatnio zmieniony przez Gerwazy 2017-02-20, 23:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
aldek 
wiejski rowerzysta

Dołączył: 09 Lip 2009
Posty: 2863
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2016-07-25, 08:04   

Gerwazy, Ty wiesz, ile ja się naszukałem takiej ramy? Też patrolowałem angielskie strony, ale na dawesy nie wpadłem. To zacna firma, z tego co pamiętam, z historią.
Ważyłeś korby?
_________________
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/
 
 
Gerwazy 


Dołączył: 24 Paź 2011
Posty: 1212
Skąd: Tarnów
Wysłany: 2016-07-25, 21:43   

Aldku korby L+P ważą 560g. Długość 140mm, zębatka 32z, korby są alu, tarcza stalowa.
 
 
polonezGLE 


Wiek: 41
Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 974
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2016-07-25, 22:14   

Rewelacja!
Do mojego Dawesa byłoby jak znalazł ;-)
Moja ośmiolatka śmiga jeszcze na 20", myślałem że może jakoś dojedzie na nim do 26", bo znów rower na 2 sezony kupować?
Byłbym wdzięczny za wskazanie, jak wygląda rozmiarowo kwestia rowerków z 24" kółkami, dziecię szybko z takiego wyrasta czy trochę jednak dłużej?
Dawes to na Wyspach numer dwa po Raleigh w historię patrząc...
_________________
Dawes Fat Chance '91, Wheeler 5500 '91, Cilo Vasella '91, Anlen Invert '90, Winora góraloszosówka '90, Bianchi Superlug470 '96/99, Muddy Fox Sorcerer '89, Moje jazdy, Hercules California Pro '92 Hercules Indiana '91
 
 
aldek 
wiejski rowerzysta

Dołączył: 09 Lip 2009
Posty: 2863
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2016-07-25, 23:37   

Fajna waga korb, bałem się, że to będą tłuki.
Te kendy sbe to są super opony dla dzieciaka, lekkie i lekko się toczą, udało Ci się złapać wąską wersję OEM, super.
Paradoks tu jest taki, że lekki rower dla dziecka to i tak jest islabikes, co najwyżej fałszowany :-D
Jeszcze ostatnie pytanie: dla chłopaka czy dziewczyny? Jak dla dziewczyny, to i tak będziesz musiał jakieś dziewczyńskie akcenty dać, ja bym zastosował uderzenie wyprzedzające, i zawczasu coś dobrał.

@polonez i 24.
Jeśli dużo jeżdżą, to warto, bez dwóch zdań. Jazda na 20 calach dla ośmio- dziewięciolatka to mordęga, i żadna superdługa sztyca tu nie zaradzi. No chyba, że to bmx.
_________________
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/
 
 
Gerwazy 


Dołączył: 24 Paź 2011
Posty: 1212
Skąd: Tarnów
Wysłany: 2016-07-26, 00:28   

polonezGLE napisał/a:

Moja ośmiolatka śmiga jeszcze na 20", myślałem że może jakoś dojedzie na nim do 26", bo znów rower na 2 sezony kupować?


No to identycznie jak u mnie - też mam ośmiolatkę, która śmigała do tej pory na 20". I podobnie jak Ty planowałem przeskok na 26", myślałem że do końca sezonu dojeździ na tych 20" a przyszły sezon zacznie na 26".
Stało się inaczej, bo pojawił się ten rower na aukcji i niewiele się namyślając kliknąłem "kup teraz".
Wg danych producenta rower na kołach 24" może służyć już dziecku w wieku od 8lat, a na 26" kołach z ramą 13" od 9 lat. Islabiekes podaje wiek o jeden rok mniej, 24" od 7 lat, i 26" od 8.
Podają też wzrost dziecka, odpowiednio >127cm oraz >135cm dla mniejszej 13" ramy.
Myślę że rower 24" powinien ze 2-3 lata posłużyć.

Jeśli dziecko jeździ na 20" i rower nie jest jakoś wybitnie za mały, to moim zdaniem nic złego się nie stanie jak przeskoczy na 26" w przyszłym roku. W między czasie przyjdzie jesień ceny rowerów spadną, może uda Ci się coś upolować w dobrej cenie.


Aldek, myślę że z kolorem nie będziemy mieli problemu, dwie koleżanki na podwórku też mają rowery z przewagą czarnego, więc będzie ok ;-)

Co zaś do roweru na kołach 20" u nas wymiana na dłuższą sztycę do tej pory się sprawdzała. Na pewno spowodowała większe pochylenie sylwetki, ale nie nadmierne. Widać to dobrze na tym zdjęciu:
 
 
Gerwazy 


Dołączył: 24 Paź 2011
Posty: 1212
Skąd: Tarnów
Wysłany: 2016-07-29, 12:18   

Kilka słów na temat wielkości roweru jeszcze:
otóż rower jest po pierwszych testach. Okazuje się że, pomimo tego że koła mają 24" to nie jest tak duży jak mi się wcześniej wydawało. Dla zajęcia prawidłowej pozycji za kierownicą dziecko o wzroście 132cm potrzebuje ustawienia sztycy 0,5cm poniżej maksimum :!: Cóż, młodszy brat odziedziczy rower wcześniej niż sądziłem. Ale wiem że większy - na kołach 26" to będzie ten sam model - Dawes Academy 26.

Zatem @polonez, jeśli Twoja córka jest podobnego wzrostu co moja, to spokojnie możesz kupić 26", do rozważenia pozostaje kwestia czy na ramie 13" czy 15" - pewnie jednak mniejsza byłaby lepsza.

Przed postawieniem na kołach zmianie uległo jeszcze kilka rzeczy oprócz suportu.
Kaseta z 11-34 na 11-28 - uznałem że w naszych warunkach kaseta z mniejszą rozpiętością ale gęściej stopniowana będzie lepszym rozwiązaniem, poza tym miałem taką w pudle, więc nie było potrzeby zakupu.

Szprychy ocynkowane zostały zastąpione nierdzewnymi Sapim, z przodu 2,0-1,8-2,0 w tyłu od strony wielotrybu 2,3-2,0, po przeciwnej stronie 2,0-1,8-2,0. Do tego niebieskie aluminiowe nyple Sapima.
Koszt niewielki bo raptem jakieś 40zł + wysyłka za komplet. Zysk na wadze ~60g i wizualnie lepiej się prezentują. Opaski na kołach z gumowych (40g/koło) na taśmę Schwalbe (10g/koło).

Zmieniłem też linki hamulcowe ze zwykłych na nierdzewne Szimano -stawiają wyraźnie mniejszy opór w pancerzach.

Tyle zmian. W sumie waga pokazuje obecnie 9,5kg (wcześniejsze 10kg było błędne, bo az 0,5kg zysku po tych zmianach nie ma)


 
 
mekp 


Wiek: 24
Dołączył: 21 Cze 2011
Posty: 3699
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-07-30, 00:12   

Da rade jeszcze na czymś rozsądnym zbić jakieś gramy ?
_________________
Moje ogłoszenia
Marin Pine Mountain 1991
Marin Bear Valley 1996
 
 
Gerwazy 


Dołączył: 24 Paź 2011
Posty: 1212
Skąd: Tarnów
Wysłany: 2016-07-31, 22:45   

Można by na pewno zejść jeszcze z wagi, ale czy "czymś rozsądnym" to wydaje mi się że nie.
Myślę że to konfiguracja docelowa, i taka już zostanie.
Nowa właścicielka, przejechała w weekend około 50km i jest bardzo zadowolona.
 
 
skolioza 
Administrator
Ojciec Dyrektor :P


Dołączył: 14 Mar 2009
Posty: 13389
Skąd: RetroMTB.pl
Wysłany: 2016-08-07, 12:26   

Mój młodszy syn 8l jeździ na 20" Jest drobny i 24" jeszcze nie dla niego w tym roku

Zakup fajny, nasz szkot 24" z ramą ok 1700g wydawał się lekki :roll:
_________________
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA
 
 
Gerwazy 


Dołączył: 24 Paź 2011
Posty: 1212
Skąd: Tarnów
Wysłany: 2016-11-20, 10:52   

Żeby nie zakładać nowego tematu, wrzucam tu garść informacji o "starszym bracie" tytułowej maszyny - Dawes Academy 26 który niedawno kupilem. O ile wersja z kołami 24 występuje tylko w jednym rozmiarze, to wersja 26 ma dwa rozmiary ramy do wyboru: 13 i 15". Ten konkretny ma większą ramę 15".

Wczoraj rozebrałem i poważyłem rupiecie. Ze względu na to, że rower pewnie na dłużej zagości pod naszym dachem zamierzam trochę go udoskonalić wymieniając niektóre części.
Niektóre z zamontowanych pozostawiają do życzenia, jeśli chodzi o ich wagę lub jakość albo jedno i drugie, myślę że stosunkowo małym kosztem można uzyskać wymierne oszczędności na wadze i do tego będę zmiarzał, mam na to czas do wiosny.

Wagi poszczególnych elementów przedstawiają się następująco:
rama z miskami i łożyska 1508
widelec 1044 + pierścień 12 1056
górna miska sterów 48+kapsel14+tuleja redukcyjna 76 138

koło tył 2294 w tym:
koło (piasta, szprychy, nyple, obręcz) 1120
opona 26x1,5 550
dętka 198
opaska 40
kaseta HG31 11-34z 324
zacisk 62

koło przód 1724 w tym:
opona 26x1,5 550
dętka 198
opaska 40
koło (piasta, szprychy, nyple, obręcz) 882
zacisk 54

łańcuch KMC 318
Korba P 152mm/36z 428 + śruba 12 440
Korba L 184 + śruba 12 196
przerzutka RD-M360 304
pakiet Thun 68/128 256
sztyca + siodło 538
zacisk pod siodłem 26
mostek 160
kierownica 262
chwyty 54+38 =92
klamki Tektro 186
manetka M360+linka+pancerz 162
linki hamulcowe + fajki 80
V-brejki Tektro 2x176 354
pedały 300

Wszystko razem 10394.
 
 
skolioza 
Administrator
Ojciec Dyrektor :P


Dołączył: 14 Mar 2009
Posty: 13389
Skąd: RetroMTB.pl
Wysłany: 2016-11-20, 16:45   

ramka wagowo z potencjałem, zwłaszcza że na 26" można wybierać i przebierać w klamotach :-)
_________________
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA
 
 
aldek 
wiejski rowerzysta

Dołączył: 09 Lip 2009
Posty: 2863
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2016-11-20, 17:45   

weż ty ić
to ja się dwoję i troję, żeby z standardowej małej dziecięcej ramy (2,6 kg, wiadomo) zleźć z rowerem poniżej 11 kg, a ten bach, i na starcie ma 10,4.
Nie ma sprawiedliwości na świecie, oj nie ma.
_________________
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/
 
 
kuba84 


Dołączył: 16 Gru 2010
Posty: 1204
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-11-20, 18:14   

Co to za oponki? Przypominają mi kendy SBE, ale chyba to nie to.
_________________
allegro
rowerki
 
 
aldek 
wiejski rowerzysta

Dołączył: 09 Lip 2009
Posty: 2863
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2016-11-20, 19:56   

Czy to kenda sbe w wersji OEM, czyli 1,5?
Swego czasu nie-do-kupienia w PL, na marginesie.
_________________
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template designed and created by Falcone
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 15