Re: Rozbieranie, serwis i tuning amora Rock Shox Mag21

#46
focker pisze:

Odkręcanie kapsli to czynność, przy której najczęściej niszczy się regulator tłumienia - po złym odkręceniu regulacja kręci się dookoła, zamiast zatrzymywać się po jednym pełnym obrocie. Wynika to z oberwania końcówki regulatora tłumienia, jeśli nie zachowamy ostrożności. A więc zwróćcie uwagę na to, żeby regulacja tłumienia się nie kręciła, ale pozostawała w tej samej pozycji przy odkręcaniu. Jeśli przy odkręcaniu będzie się kręcić razem z korkiem, to po rozkręceniu na minimum regulator dojdzie do granicy, po przekroczeniu której się ukręci.
Focker mam pytanie otóż czy ukręcenie końcówki regulatora powoduje jakieś poważne zmiany działaniu w regulacji?
Mam właśnie taki przypadek i zastanawiam się nad sensem naprawy bo regulacja dalej działa poprawnie - według mnie. Mimo, iż korki kręcą się w lewą stronę w nieskończoność regulacja działa. Jeśli mogę wiedzieć, który jest to dokładnie element na schemacie w manualu str 6.

http://www.retrobike.co.uk/gallery2/d/4 ... ction4.pdf
Ostatnio zmieniony 2014-10-02, 14:07 przez konrik80, łącznie zmieniany 1 raz.
DBR

#47
Adres nieprawidłowy.
Jeśli chodzi o uszkodzenie - ono nie wpływa na funkcjonalność. Nawet więcej - trochę ją podnosi.
Jedyne uszkodzenie to spadnięcie/wykrzywienie zawleczki na końcu plastikowego (zwykle) regulatora, połączone częstokroć z delikatnym ułamaniem końca tego regulatora. Dzięki temu jednak możemy kręcić regulatorem więcej niż jeden raz (maksymalnie 2,5 raza - ale wtedy tłumienia powrotu już praktycznie nie ma). Ponieważ zaworek podnosi się bardziej niż to zakładał producent (przez co zwiększa się szczelina przez którą przepływa olej), mamy znacznie większy zakres regulacji tłumienia.
Minus jest taki, że w jakimś skrajnym przypadku ta spadnięta zawleczka może uszkodzić wnętrze widelca - bo pływa sobie swobodnie na dnie goleni. Ja się jednak nigdy osobiście z tym nie spotkałem.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#50
Dziś zabrałem się za serwis maga od dancia. Z jednej strony goleń zeszła po 10 minutach lecz drugiej po godzinie nie udało mi się ruszyć, odpuściłem kiedy brzuch mnie zaczął boleć od szarpania. Zaparłem koronę o barierke na klatce i mogłem szarpać za dolną goleń. Ta uszczelka ,której nie moge zdjąć jest albo na skamieniały judy butter lub klej. Focker masz jakieś pomysły jak to wyrwać? Suszarką grzałem kilka minut ale boje się że spale ją przy długim grzaniu. Na pierwszej stronie napisałeś że można zrobić dźwignie z korony piasty i jednej goleni ,nie do końca to rozumiem bo na logike to ułamie się hak mocujący koło. Focker możesz mi pomóc.

#52
Przeczytałem cały jak mnie jeszcze na tym forum nie było.
Pomysł z podnośnikiem jest dobry jak ma sie dwie zapieczone uszczelki. Ja sie boje że nawet jakbym dołożył drugą lagę to naprężenie urwie mi hak. Może by spróbować wcisnąć igłe i wyczyśćić ją do okoła ale to prawdopodobnie uszkodzi uszczelke.

#53
Haka nie urwie ale zetnie zabezpieczenia znajdujące się w okolicach mocowania ośki. Miałem taki sam problem - jedna uszczelka puściła, druga nie. Na szybko zmajstrowałem ściągacz, dzięki któremu dosyć łatwo można wyciągnąć oporne uszczelki. Jutro cyknę fotki jak to wygląda.

#57
Focker, ja wziąłem szpilkę M10 i kilka nakrętek a mimo to ścięło te zabezpieczenia a uszczelka ani drgnęła.
Hubert - poczekaj na zdjęcia, bo sam opis niewiele Ci powie.
Przy okazji - przestrzegam przed pompowaniem goleniami na sucho (bez oleju i powietrza) z zakręconymi górnymi korkami. U mnie zassało dolną zatyczkę lagi, obróciło ją o 90 stopni w w tej pozycji zablokowało. Skutkiem było przepuszczanie powietrza dolnym otworkiem i oczywiście krótszy skok tej jednej goleni. Musiałem powtórnie wyciągać uszczelkę, którą założyłem pięć minut wcześniej.

#59
Jak zdejmujesz uszczelkę to masz swobodny dostęp do wnętrza i tą zatyczkę sobie założysz. Jak złożyłeś amortyzator na nowych uszczelkach i za 5 minut musisz się mordować żeby je ponownie wyciągnąć to już nie jest tak fajnie.

#61
Pewnie wszystko zależy od konkretnej sztuki. Mój najgorszy przypadek to MAG Jacoba ze zdjęcia w tym wątku. Jedna goleń dość szybko puściła, druga kilka dni nie chciała wyjść. Początkowo faktycznie zacisk ściął mi ząbki na dole, ale jak go docisnąłem na siłę gazrurką i grzałem z pół godziny suszarą uszczelkę - to wszystko ładnie wyszło. Tak czy owak - trzeba kontrolować te ząbki bo jestem w stanie sobie wyobrazić, że nawet na ośce ze śrubami będą ścięte.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#62
Ściągacz wygląda tak:
Obrazek

Od dołu - na lagę nałożona jest specjalnie wytoczona "nakrętka", potem założona podkładka oporowa, i kolejno tuleja stalowa z czterema śrubami M8. Oczywiście na końcu przykręcamy jeszcze koronę amortyzatora, bo jakiś opór dla ściągacza musi być.
Nakrętka wygląda tak:
Obrazek

Ma trzy wytoczone gniazda: jedno na goleń amortyzatora, drugie to przestrzeń na wychodzącą uszczelkę, a trzecie to otwór na lagę amortyzatora.
Wymiary:
Obrazek


Niektóre wymiary mogą być dowolne - chociażby długość tej "nakrętki" czy otwór w który wchodzi chromowana laga. Pozostałe zostały zaprojektowane tak, żeby uszczelka wyszła osiowo i nie została zniszczona podczas tej operacji.
Oczywiście, ściągacz można było zrobić bardziej estetycznie, chociażby w postaci dwóch tulei - jednej z gwintem wewnętrznym, a drugiej z zewnętrznym, tak żeby siła "wyciągająca" uszczelkę była rozłożona równomiernie. W ściągaczu ze śrubami trzeba pilnować równomiernego dokręcania nakrętek. No, ale ściągacz był mi potrzebny na "już" więc zrobiłem z tego co miałem pod ręką.

#64
Bez przesady, wygląda jak ciosane na kowadle:) No ale uszczelka stygła więc trzeba było coś na szybko wymyślić.
Dokładnie o takim samym patencie myślałem - dwie rury z gwintami, jedna w drugiej, jakieś elegancie pokrętło, no ale ani odpowiednich rur nie miałem ani noża do gwintów. Patent z rurami jest o tyle dobry że po prostu kręcimy i nie musimy pilnować osiowości, co w przypadku mojego patentu ma tę wadę że uszczelka może wyjść krzywo i może nadawać się do wyrzucenia. Natomiast nie pomyślałem że można zrobić ściągacz z rur sterowych z gwintem. Dzięki za pomysł :!: :idea: Chyba na dniach będę coś majstrował;)

#67
Za seal press idealnie robi sztyca 31,4mm.
W weekend opisze wszystkie oringi do maga i parę innych ciekawych (nowych)rzeczy.
Lewarek załatwił u mnie sprawę a uszczelka nie chciała wyjść przez utleniony magnez- w jednej goleni nie było farby pod uszczelką.

Rock Schox Mag21

#68
Z bólem serca przygarnąłem takowego, był zdechnięty, pewnie od 20 lat . . . . ale ogólny stan przyzwoity.

Obrazek


Po napompowaniu, a nie było to łatwe bo na początku powietrze uciekało, po paru próbach udało się i trzyma.

Z racji tego iż niektórzy już się doktoryzowali nad tym amorem poproszę o sugestie, aby sprzęt posłużył jeszcze długo.
Nie wyczuwam luzów, ale może być to złudne, dopóki nie wstawi się do roweru i nie popracuje.

Co z korkami powietrznymi, do wymiany ?
Do się go pompować igłą do piłek jak stwierdziłem.
Może zmienić na wentyl samochodowy? choć widziałem przeróbki to jednak reg tłumienia warto zachować
Ile mu ciśnienia wcisnąć ?
Rura jest na 1 wymiar . . mam ramę ładną pod taki rozmiar, ładnego Jamisa i pewnie styknie, wieć z tego powodu coś bym z nim zrobił.
www.velotech.pl

#70
W oficjalnej instrukcji do Maga jest tabela, na podstawie której dobierasz nie tylko ciśnienie powietrza ale też poziom oleju w zależności od masy jeźdźca, skoku amora i stylu jazdy:
http://www.mtb-kataloge.de/Bikekataloge ... /mag21.pdf
Jeśli główne uszczelki nie ciekną, to po prostu wymień olej i nie rozbieraj całego amora.
Zaworki Shredera można dorobić bez konieczności rezygnacji z regulacji tłumienia. Tylko trzeba to zrobić z głową. Gumki zamiast zaworków niestety często są problemem - albo guma jest za twarda i puszcza (tak jest ze sznurem oringowym) albo zaworek rozpada się po jakimś czasie pod wpływem oleju. Generalnie jednak wolałbym pokombinować z gumkami z różnych materiałów niż montować paskudnego Shredera. Mi się kiedyś udało dobrać idealną gumę z jakiegoś gripa na kierownicę. Przy tym najpierw montuje się gumkę w korku, a potem dopiero robi dziurę igłą - nigdy odwrotnie.
Na co jeszcze uważać: jak pisał Skolioza, przy odkręcaniu korka trzeba uważać żeby nie okręcić regulatora (opisane w instrukcji), nie dokręcać za mocno podkowy, bo bardzo lubi pękać przy śrubie (opisane w instrukcji) i nie wkładać nigdy na sucho igły w zaworek - bez jej posmarowania lub chociaż poślinienia (opisane w instrukcji).
Generalnie wszystko poza zamiennikiem gumki masz w instrukcji - nie ma się co nad tym rozwodzić.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#71
dzięki za serwisówkę, pewnie w zimę będę coś z nim robił, będzie czas dla niego.

Tak też myślałem ze z gumkami będą kłopoty . . . . zobaczę jak to wygląda w środku, poszuka się gumy wsadzi do oleju na tydzień i zobaczymy jak reaguje.
Znam firmę co mi robiła oringi olejoodporne do tłoczków Shimano, może mi pomogą . . . .
www.velotech.pl
cron