#17
Ja wg tabeli powinienem jeździć na 170, całe życie jednak jeżdżę na 175 z epizodem nawet 177,5 i przy 175 jednak pozostanę
#20
Dla większości ludzi pasuje 172,5.
Ja mam 172,5 oraz 175 i jest cacy.
Wielkiej różnicy nie odczuwam.
Ja mam 172,5 oraz 175 i jest cacy.
Wielkiej różnicy nie odczuwam.
#21
No właśnie tak się zastanawiam bo jeździłem na 170 i 175 przy nodze 86 i żadnej różnicy nie odczułem, żadnych problemów z kolanami itp. Niewiedzę jak te 5mm może robić jakąkolwiek różnicę...
#22
Jest różnica i to spora, kumpel specjalnie w przełajce zmieniał 175 na 170 aby śmigać bardziej kadencyjnie - miękko a ma nogi jak ja - mamy te same rozmiary rowerów.
Zakładając ze mamy ten sam napęd, zmieniając w mtb korby na krótsze przy tych samych przełożeniach, będzie "twardziej ", przerabiałem ten temat około roku 2000 już, ale ja mam korby 175 i takie muszę mieć bo dł nóg nie pozwala na krótsze, w jednej szosie mam 172,5 i odczuwam "mniejszy obrót" niż w drugiej gdzie jest 175.
Zakładając ze mamy ten sam napęd, zmieniając w mtb korby na krótsze przy tych samych przełożeniach, będzie "twardziej ", przerabiałem ten temat około roku 2000 już, ale ja mam korby 175 i takie muszę mieć bo dł nóg nie pozwala na krótsze, w jednej szosie mam 172,5 i odczuwam "mniejszy obrót" niż w drugiej gdzie jest 175.
#24
jak będziesz miał krótszą korbę rower nie będzie miał takiego "kopnięcia" po depnięciu na pedała (dźwignia przyłożonej siły)DługiDżon pisze:jeździłem na 170 i 175 przy nodze 86 i żadnej różnicy nie odczułem
krótsza korba nie będzie tak "efektywna" jak rekomendowana
Piotr pisze:mam korby 175 i takie muszę mieć bo dł nóg nie pozwala na krótsze, w jednej szosie mam 172,5 i odczuwam "mniejszy obrót" niż w drugiej gdzie jest 175
"problem z kolanami" miałbyś zakładając dłuższą np. 180DługiDżon pisze:żadnych problemów z kolanami itp.
zakładając, że wszyscy mamy podobne proporcje można uogólnić, że długość korby powinna wynosić 9,7% naszego wzrostu, ale...
ktoś, to wszystko musiał policzyć - korba dłuższa o 5mm to 1cm więcej na średnicy okręgu po którym porusz się stopa - stawy nie są gumowe i tylko przy określonych kątach mogą przenosić duże obciążenia, a w gruncie rzeczy chodzi o optymalne przeniesienie mocy na korbę
http://www.powercranks.com/cld.html?gcl ... tAodemAA3A
Uważam, że istnieje tak wiele zmiennych, że nie może istnieć jedna formuła. Zmienne obejmują:
1. Wysokość jeźdźca.
2. Stosunek długości nogi do wzrostu.
3. Chudy lub gruby.
4. Elastyczność.
5. Moc wyjściowa (wyższa moc prawdopodobnie wymaga dłuższych korb).
6. Poziom sprawności (początkujący prawdopodobnie potrzebują krótszych korb)
7. Pozycja (dłuższa, krótsza)
http://www.myra-simon.com/bike/cranks.html
Leg Length > Crank Length
60 to 65cm > 150mm
66 to 70cm > 155mm
72 to 75cm > 160mm
75 to 78cm > 162.5mm
79 to 81cm > 165mm
82 to 83cm > 167.5mm
83 to 86cm > 170mm to 172.5mm
87 to 90cm > 175mm to 177.5mm
91 to 94cm > 180mm
94cm plus 185mm
...
http://bikedynamics.co.uk/FitGuidecranks.htm
Próba zwiększenia maksymalnego kąta kolana (najniższe położenie pedału) poza określony punkt zwiększy dyskomfort i utraci moc, więc najlepiej go unikać (np. siodło ustawione za wysoko)
Minimalny kąt kolana jest również ważny, ponieważ działają wyższe siły ścinające w stawie kolanowym, a mniej efektywne są siły w popychaniu stopy do przodu (najwyższe położenie pedału)
i obrazki z tego linku oraz wykres
cienki szary - fabrycznie montowane raczej do wielkości ramy dobranej pod wzrost (170-180cm korba 172.5)
czerwony - bikedynamics
zielony - 9.7%wzrostu
według wszelkich publikacji powinienem uzywać 162.5 lub 165 lub 167.5, ale do 170 założyłem jajowate biopace - niweluje to przeciążenia stawów w pionowym położeniu korby i jest bardziej efektywne
zauważyłem też, że im większa zębatka na korbie, tym bardziej czuć efekt elipsy
a tu zagwozdka https://youtu.be/HFxBg7BnFlQ
145
* KIRK Revolution x 4 * <[shadow=cyan]MISTRAL Vision Alu Pro [/shadow]> < FILMOTEKA >
#25
Dzieki za poucxajace info Cezary. Bede musial siasc na maszynie i poprosic o zrobienie mi fotek bo za cholere niewiem jaki kat mam w kolanie przy pedale na dole. Ciekawa sprawa, musze wszystko pomierzyc Przyszla mi do glowy sprawa z gruboscia platform i podeszw butow... To bedzie tez mialo wplyw na wyliczenia. Ale wedlug powyzszej rozpiski to 175 powinno byc za duzo, a jest ok. Chyba ze mi sie tylko wydaje... Zreszta co tam, ja jezdze w starych pumach do biegania z gumowymi kolcami na podeszwie Elegancko sie trzymaja pedalow.
#26
długość korby to pikuś - jest jeszcze cała resztaDługiDżon pisze:Ciekawa sprawa, musze wszystko pomierzyc
https://youtu.be/NC0duN9ZYQY
https://youtu.be/c11_Cksi9eI
...
* KIRK Revolution x 4 * <[shadow=cyan]MISTRAL Vision Alu Pro [/shadow]> < FILMOTEKA >
#27
No ciekawe. Mam niby siodło, uwaga, 3,5-4 cm za wysoko ? Wtf? 3,5 - 4 cm w dół to dla mnie jakaś masakra w odczuciu by była... hmm..
/edit
źle zmierzona długość nogi, zamiast 84 mam 87, czyli jest ok, ewentualnie 0,5-1 cm w dół siodło, ale po sprawdzeniu, że moje siodło się lekko ugina na środku (btw. co jest bardzo fajne bo amortyzuje ) więc ni cholery nic nie zmieniam.
/edit 2
I 40 min poranka w d.. żeby nic nie zmienić :D
/edit
źle zmierzona długość nogi, zamiast 84 mam 87, czyli jest ok, ewentualnie 0,5-1 cm w dół siodło, ale po sprawdzeniu, że moje siodło się lekko ugina na środku (btw. co jest bardzo fajne bo amortyzuje ) więc ni cholery nic nie zmieniam.
/edit 2
I 40 min poranka w d.. żeby nic nie zmienić :D
#29
przy pedale na dole opierasz się piętą w bucie i to jest prawidłowy pomiar, wtedy normalne położenie nogi będzie miało lekkie ugięcie
#30
Właśnie - z tym że ten stary sposób, który przytoczył Piotr nie precyzuje długości korby dedykowanej do budowy, a ustawienie wysokości siodła do użytkownika przy korbie jaka akurat w rowerze jest założona
#31
Ten sposob (na piete ) jest obarczony sporym bledemskolioza pisze:Właśnie - z tym że ten stary sposób, który przytoczył Piotr nie precyzuje długości korby dedykowanej do budowy, a ustawienie wysokości siodła do użytkownika przy korbie jaka akurat w rowerze jest założona
pol biedy z butem szosowym ale np mtb z ich roznej wysokosci protektorem
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................
Campagnolo 50 th anniversary..w budowie
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................
Campagnolo 50 th anniversary..w budowie
#32
aha, czyli podeszwa zmienia się w trakcie jazdy . .. . . dobre, muszę zapamiętać .marcin74 pisze:Ten sposob (na piete ) jest obarczony sporym bledemskolioza pisze:Właśnie - z tym że ten stary sposób, który przytoczył Piotr nie precyzuje długości korby dedykowanej do budowy, a ustawienie wysokości siodła do użytkownika przy korbie jaka akurat w rowerze jest założona
pol biedy z butem szosowym ale np mtb z ich roznej wysokosci protektorem