Scott Unishock

#1
Na wstępie: to nie jest artykuł naukowy poparty "twardą prawdą historyczną" Raczej zbiór tego co sam gdzieś wyczytałem, zasłyszałem, doświadczyłem.... do tego dochodzą jakieś skojarzenia, wiązanie faktów..
Jeśli zatem coś przekręcę lub nie dopowiem z góry przepraszam No i poprawiajcie mnie oczywiście w takim wypadku!

Historia tego modelu nie ciągnie się latami jak legendarnych Magów, Judy etc To raptem 4 latka oficjalnego żywota w rowerowym światku - 4 lata w idealnym momencie...

Unishock pojawił się bowiem w roku 1991 Był dzieckiem Scotta i niejakiego Clarka Kenta (związanego nota bene ze Scottem także w innych projektach)
Konstrukcja była bardzo prosta - górne golenie wyglądały jakby żywcem obcięty został stalowy, chromowany sztywny widelec U dołu, w ich wnętrzu czaiła się stalowa sprężyna realizująca pokaźny jak na owe czasy 2" skok (~5,08cm) Dzięki specjalnie skonstruowanym korkom, oraz śrubom scalającym golenie górne i dolne można było dłuuugim kluczem imbusowym nr 4 wyregulować twardość widelca (o dziwo w dość szerokim spektrum)
Obrazek

Dolne golenie wykonane były z aluminium Były to dwie rurki z wprasowanymi na dole hakami (które nie miały wypustów zabezpieczających przed zgubieniem koła przy przypadkowym otwarciu zacisku!), a u góry podkową Owa podkowa była dość mało finezyjna - ot, kawał wygiętego w U alu pręta wprasowany w podstawę wystającą z lag (pełniącą także rolę gniazd dla wykręcanych piwotów) z prymitywnym wieszakiem tej samej konstrukcji na środku
Obrazek


Pomimo ogromnej prostoty był to dobry czas dla tego widelca - konstrukcja była stosunkowo lekka (~~ 1,3 - 1,4 kg w zależności od długości niewymiennej sterówki - w ofercie były 3 do wybotu), pracowała dość płynnie i nie wymagała skomplikowanego serwisu W dodatku wtedy (sezon 91) UCI przy wsparciu Grundiga po raz pierwszy objęło patronatem zawody rowerowe MTB (Puchar Świata XC), w sezonie tym można było zatem zdobyć pierwsze oficjalne mistrzostwo świata. Tak się historia potoczyła, ze i dla Unishocka znalazło się tam miejsce...

Rocznik 92 to rozkwit gwiazdy - na solidnych podwalinach Scott buduje renomę modelu
Obrazek

i zdobywa zaszczytny tytuł magazynu Bicycling
Obrazek

Widelec ulega jednak pewnym zmianom Konstrukcyjnie mamy w zasadzie to samo, ale w "ogładzonej" postaci
Pojawia się bowiem nowa podkowa, przy której widelec nie wygląda już tak topornie, niektóre widelce (tu nie jestem pewien czy w tym roku był to standard, czy jakaś seria limitowana) dostają ponad to aluminiowe piwoty i śruby mocujące
Obrazek


Rok 93 jest chyba szczytowym tego modelu
Gama widelców rozrasta się do 3 modeli:
- S jest w prostej linii następcą roczników wcześniejszych, posiada nietłumioną niczym stalową sprężynę
- VR różni się zastosowaniem elastomerów w miejsce sprężyny
- LF to także elastomer, ale z karbonowymi dolnymi goleniami (co ciekawe - ten model jako jedyny chyba nie był stosowany seryjnie w żadnym modelu, i jako jedyny chyba doczekał się frezu w hakach zabezpieczającego przed wypadaniem koła)
Obrazek

niestety jednak (dla modelu) konkurencja przekonuje ścigantów do swoich produktów, cięższych co prawda ale oferujących hydrauliczne tłumienie (choć w roku 93 w niektórych edycjach PŚ Unishocka używał T.Frischknecht)

rok 94 to ostatni w którym seria Unishocków pojawia się w katalogach Widelce (a w zasadzie jedynie model VR) nie są dostępne solo, jedynie jako wyposażenie rowerów ( i to tych z półki średniej - od LXa do Alivio) Na odchodne otrzymują jeszcze gumowe miechy na golenie...

Co ciekawe, pomimo iż zawodnicy Scotta na Unishockach się ścigali, to nie były one w zasadzie seryjnie montowane w rowerach racingowych (wyjątek to Team Racing 93 z VRem)
Obrazek
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#4
Przede mną starym wyjadakiem i niszczycielem biednych marketowców nic sie nie ukryje, diagnoza z daleka widoczna.
Podkowa i wieszak są z rurki, to widać od dołu - przekrój kołowy i po wadze takze, jak weżmiesz do ręki dolne lagi , spróbuj uderzyc podkową lekko o ręke, lekkie uczucie to rurka, zreszta popstrykaj sobie w to .
No i alu nie rdzewieje :mrgreen: , się tylko utlenia niezabezpieczone, robi sie matowe, gorzej z Magnezem, kruszy sie .

Szkoda że zamaówiłeś jedną sztuke tego nowego , pisałem żeby dołączyc do zamówienia więcej bo tanie były.


P.S.
WŁASNIE PATRZE JESZCZE NA ZDJECIE CO DO TEJ RURKI, ALE DAŁEŚ KIEPSKIE NIEWYRAŹNE, TAM NA GÓRZE JEST DZIURA - ZOBACZ CZY TAM JEST PRZELOT TO RURKA.
www.velotech.pl

#6
aldek pisze:Panowie, a te unishocki z allegro to już do Was doszły?
Jak wrażenia?
Pytam, bo jak nadejdzie wejnachtgeld, to też bym sobie sprawił...
dojszły psze Pana :-D
tak jak pisałem w wątku aukcji:
dla zainteresowanych: chyba wykrakałem z tymi rocznikami ;-) gość chyba nie zdaje sobie sprawy że ma 2 roczniki tego widelca - 91 (na foto) i 92 (nam z Rygym przysłał takie) Można zatem przed licytacją do niego uderzyć i poprosić aby wsadził w pakę albo taki albo taki (pod warunkiem że się na tym wyzna ;-) )
wrażenia pozytywne - widelce nówki sztuki przyszły kurierem (więc szybko) wraz ze wszystkim co trzeba - manualem, pudłem, imbusem do regulacji i naklejką ;-) rura sterowa długa na ~~23cm (najdłuższa z dostępnych), Rygy wsadził więc do swojej kózki ten wideł na A-Heada, ja prawdopodobnie będę chciał gwintować i dociąć na wymiar

Piotr, wieszak też to jakaś rurka zamocowana na innej rurce - cała podkowa 91 to same rurki ;-)
Obrazek
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#9
Wrzucam jako ciekawostkę - szkoda aby zginęło
Unishock S (czyli najprostszy z93r) w kolorze granatowym (którego ani w katalogu ani nigdzie indziej do tej pory nie widziałem), w dodatku oklejony "zdublowanym" logo (na ramach takie występowały tylko w 91r, na Unishockach pierwszy raz widzę)
Źródło zdjęcia - aukcja Allegro
Obrazek
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#10
Jeśli już piszemy o różnych wersjach UniShock, to ja chciałbym zaprezentować moją. Waga realna - 1.230gr. Wnętrze zasadniczo takie samo, lecz zamiast sprężyny jest tylko elastomer w jednym kawałku. Chciałem tylko wskazać na bardzo ciekawą konstrukcję ślizgów - są plastikowe na całej długości dolnych goleni (jak w starszych Suntourach). Amor miał bardzo płynny skok, mimo że po rozkręceniu cały w środku był w gęstej mazi przypominającej smołę (daaawno bez jakiegokolwiek serwisu)
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
Załączniki
P1060296.jpg
P1060295.jpg
P1060294.jpg

#12
Dokładnie - LiteFlite.
Jak na naklejce.

Przypomniała mi się jeszcze jedna rzecz o której warto wspomnieć - regulacja naprężenia wstępnego dobywa się długim kluczem od dołu poprzez przewierconą śrubę skręcająca widelec. Coś jak regulacja tłumienia w RS Judy.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#13
skolioza pisze:widelce nówki sztuki przyszły kurierem (więc szybko) wraz ze wszystkim co trzeba - manualem, pudłem, imbusem do regulacji
no właśnie. Wydobyłem to cacko z pudełka - rocznik '92 - to, że bez manuala i imbusa to pikuś, ale jest strasznie "nieruchawy". Prysnąłem smarem i ledwie dał się wcisnąć, a wyszedł sam, ale to trwało i trwało.
Pytanie: można coś z tym zrobić bez rozbierania ? Co można wyregulować i jak ?....
* KIRK Revolution x 4 * <[shadow=cyan]MISTRAL Vision Alu Pro [/shadow]> < FILMOTEKA >

#15
ooooooooo to dziwne - regulacja u mnie jest zadziwiająco skuteczna i przy najtwardszym ustawieniu faktycznie jest kłopot z ugięciem niezamontowanego widelca Jeśli jednak nie chce wrócić to już nie bardzo pod to podchodzi...
Widelec skoro nowy zatarty nie powinien być (bo po używanym można się tego spodziewać, te modele nie miały w zasadzie uszczelek), może być tak, że zalegający w środku smar "zjełczał" ze starości i bardziej przeszkadza niż pomaga Wątpię żeby była to wersja elastomerowa, choć jeśli tak jest to przyczyną moze być pozbawienie ze przez czas jakichkolwiek właściwości tego tworzywa Ale ani jednego ani drugiego bez rozbiórki się nie dowiecie....
Panowie, spróbujcie pisać do sprzedawcy - miał tych widelców ze 30 ostatnio niech coś z tym robi - wymieni albo co.... No bo jak zaczniecie dłubać sami to z jakąkolwiek reklamacją będzie pewnie nietęgo jeśli dłubanina nie pomoże
Co do samego rozbierania - widelec jest prosty jak konstrukcja cepa, więc tu obaw nie musicie mieć, manuala mogę zeskanowac - piszcie w razie potrzeb
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#16
Oryginalny smar, którym smarowany był Unishock potrafił zgęstnieć jak smoła. Niestety- równie trudno go usunąć z środka - potrzebny będzie silny odtłuszczacz. No ale jak pisał Skolioza - nie wiem jak wtedy z gwarancją.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#19
Dziękujemy.

A oto odpowiedź, którą otrzymałem od sprzedawcy europolis2008 gdy nie mogąc się doczekać odpowiedzi na pytanie "co dalej" zgłosiłem reklamację jako niezgodność towaru z umową:

"Witam serdecznie,
w takiej sytuacji neleży wysłać amortyzator do producenta, gdyż
reklamacje uwzględniane są tylko i wyłącznie w siedzibie firmy.
Wszystkie amortyzatory które sprzedajemy za JEDYNE 49 zł działają
dokładnie tak samo i nie było żadnych problemów. Są to amortyzatory,
które są przystosowane do ram chromo-molibden o specyficznej geometrii ramy.
Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego dnia.
www.speedcity.pl "

pozostawię bez komentarza :evil:
* KIRK Revolution x 4 * <[shadow=cyan]MISTRAL Vision Alu Pro [/shadow]> < FILMOTEKA >

#20
możesz śmiało odpisać, że jako klient masz prawo wyboru pomiędzy dochodzeniem swoich praw z tytułu gwarancji (wtedy gwarant ustala warunki i może faktycznie zażyczyć sobie wysłania amora do USA), lub z tytułu niezgodności towaru z umową kupna-sprzedaży W tym wypadku obowiązek zajęcia stanowiska w sprawie złożonej reklamacji ma sprzedawca, w dodatku w świetle prawa istnieje domniemanie ze jeśli owa wada została zgłoszona przed upływem 6 m-cy od daty na paragonie istniała w chwili zakupu - i to sprzedawca ma Ci ew udowodnić że towar wadliwy nie jest
Poza tym zawsze masz argument, że nie jeden amor u nich kupiliśmy (My, Retromtb, wielka oldschoolowa rodzina ;-)) i dziwnym trafem nie wszystkie tak działają
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#21
skolioza pisze:jako klient masz prawo wyboru pomiędzy dochodzeniem swoich praw z tytułu gwarancji lub z tytułu niezgodności towaru z umową
Normalnie bym nie odpuścił i doprowadził sprawę do końca, ale w tej sytuacji większą frajdę będę miał doprowadzając taki sprzęt do stanu używalności :-> 8-)
* KIRK Revolution x 4 * <[shadow=cyan]MISTRAL Vision Alu Pro [/shadow]> < FILMOTEKA >

#22
Beskidzki-Aniol pisze:Mam ten sam problem ze swoim egzemplarzem
focker pisze:Oryginalny smar, którym smarowany był Unishock potrafił zgęstnieć jak smoła.
Prorok czy wyrocznia ? Faktycznie smoła - gęsta lepka i czarna.

Rozebrałem i wyczyściłem. Po ściągnięciu goleni - w dolnych są wkładki polietylenowe ze słuszną porcją tego świństwa. Środek ze sprężynami też nie lepiej lepił się, aż miło. Po płukaniu benzyną wyciekała maź. Miałem problem z odkręceniem czegoś w rodzaju kapsla/nakrętki. Były tylko dwa otworki pod specjalny klucz. Można śmiało spiłować dwa boki pod klucz 22 i dzięki informacji Skoliozy, że gwint jest normalny tzn. odkręca się w lewo poszło gładko. Będzie śmigał, aż miło.
* KIRK Revolution x 4 * <[shadow=cyan]MISTRAL Vision Alu Pro [/shadow]> < FILMOTEKA >

#23
Cezary Czapski pisze:Prorok czy wyrocznia ? Faktycznie smoła - gęsta lepka i czarna.
Po prostu mam takiego w wersji karbonowej - było w nim to samo ;)

Zamiast spiłować tą nakrętkę można też wsadzić dwa gwoździe odpowiedniej średnicy w dziurki do klucza kłowego i odkręcić odpowiednio zmniejszonym kluczem nastawnym - np francuskim. Nie jest to jakoś silnie zakręcone - powinno dać radę.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .