RetroMTB FORUM Dyskusyjne Strona Główna

     
     

Poprzedni temat «» Następny temat
Manetka - nie działa ???
Autor Wiadomość
Piotr 
Wielki Inkwizytor


Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 4521
Skąd: Królewski Kraków
Wysłany: 2009-11-26, 09:23   Manetka - nie działa ???

Manetka, aby uszkodzić takie szpejo trzeba być bardzo zdeterminowanym albo mieć pecha.
Zazwyczaj jest tak , iż po paru latach smar jakim konserwuje sie części w manetce zestala się powodując brak możliwosci zmiany biegu, manetka chodzi sobie luźno.
Ale to nie problem , bo można ją po prostu przepłukać- wyczyścić naoliwić i jazda dalej.

N zdjeciach widać typową manetke z lat 90-tych, altusa bodajże, która odmówiła pracy.
Manetke rozbieramy z części plastykowych - obudowy, a następnie przepłukujemy całość benzyną.
Na szczególną uwage zwracamy na punkty 1 i 2, jest to oś działania zapadek, w których zazwyczaj zestala się smar/olej powodując nieprzeskakiwanie zapadek.
Zapadki delikatnie odchylamy śmigając pedzlem z benzyną, aż zaczną lekko i szybko pracować.
Przy okzaji oczywiscie wyśmigamy cały mechanizm manetki aby był czysty bez starego smaru.
Po całej tej operacji ja psikam całosć olejem w sprayu, aby wypchnąć resztki benzyny i dodatkowo "naoliwić" współpracujące części.

Po takim zabiegi manetka chodzi jak zegarek ciesząc nas swoja idealną pracą.

Na końcu składamy całość do kupy, podłączamy i działa.

_________________
www.velotech.pl - blog serwisowy
www.velotech.sklepna5.pl
Profesjonalny montaż i serwis kół najwyższej klasy.
tel. 666-316-604
 
 
Cezary Czapski 


Wiek: 46
Dołączył: 06 Lis 2009
Posty: 289
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: 2010-01-15, 02:53   

Albo rozbieramy wszystko na czynniki pierwsze, czyścimy, polerujemy, smarujemy, składamy i do gabloty....... bo to zabytek - jeszcze się uszkodzi :lol:

dx2.jpg
Plik ściągnięto 727 raz(y) 176,9 KB

_________________
* KIRK Revolution x 4 * <MISTRAL Vision Alu Pro > < FILMOTEKA >
Ostatnio zmieniony przez Cezary Czapski 2010-03-22, 11:07, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Piotr 
Wielki Inkwizytor


Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 4521
Skąd: Królewski Kraków
Wysłany: 2010-01-15, 09:41   

No nareszcie mam następce w " rozbierankach ".

Może wrzucajcie zdjecia przez serwery , ładniej to widać.
_________________
www.velotech.pl - blog serwisowy
www.velotech.sklepna5.pl
Profesjonalny montaż i serwis kół najwyższej klasy.
tel. 666-316-604
 
 
Jastrzomb 

Wiek: 41
Dołączył: 27 Lis 2009
Posty: 70
Skąd: Łódź / Zgierz
Wysłany: 2010-01-15, 11:13   

Rozebrac to jedno, ale potem to zlozyc :)
 
 
Cezary Czapski 


Wiek: 46
Dołączył: 06 Lis 2009
Posty: 289
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: 2010-01-15, 11:54   

nic trudnego: rozbierając układamy wszystko w rządku i wkładamy w odwrotnej kolejności - elementy montowane na jednym trzpieniu. Jedyna "trudność" to ustawienie zaczepu linki wraz z bębnem i zapadkami przy odpowiednim naciągnięciu sprężynki. Reszta to "pikuś" ;-)
_________________
* KIRK Revolution x 4 * <MISTRAL Vision Alu Pro > < FILMOTEKA >
 
 
skolioza 
Administrator
Ojciec Dyrektor :P


Dołączył: 14 Mar 2009
Posty: 12507
Skąd: RetroMTB.pl
Wysłany: 2010-01-15, 12:05   

Czarku respekt! ja mając lat naście rozebrałem identycznego DXa, po czym za jakiś czas udałem się do zaprzyjaźnionego serwisu po jakieś manetki ze szrotu :mrgreen: Od tej pory mam uraz, nie tykam się tego ograniczając jedynie do czynności zaprezentowanych przez Piotra ;-)
Apropos nie miałeś kłopotu z nakręceniem nakrętki trzymającej wszystko w kupie - ja pamiętam że z tym miałem największy kłopot, jakby trzpień był lekko stożkowy, rozszerzający na końcu się ku dołowi (zabezpieczenie przed rozkręceniem? tak sobie to wtedy tłumaczyłem)
_________________
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA
 
 
Jastrzomb 

Wiek: 41
Dołączył: 27 Lis 2009
Posty: 70
Skąd: Łódź / Zgierz
Wysłany: 2010-01-15, 13:04   

A czy wszystkie polaczenia sa skrecane ? bo cos mi swita (jestem teraz w pracy i nie wiem mam przed soba zadnej manetki :)) ze czesc polaczen w manetce bylo nitowanych
 
 
Cezary Czapski 


Wiek: 46
Dołączył: 06 Lis 2009
Posty: 289
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: 2010-03-22, 11:10   

Manetka Shimano Deore DX Repair

Manetka Deore DX - krok po kroku klikaj Next
_________________
* KIRK Revolution x 4 * <MISTRAL Vision Alu Pro > < FILMOTEKA >
 
 
Elo78 


Dołączył: 12 Gru 2009
Posty: 100
Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-03-23, 16:10   

A jest może podobny guide apropos prawej klamkomanetki Shimano 105 1055? Właściwie to chciałbym tylko zobaczyć jak zdjąć dźwignie , żeby dostać się do mechanizmu , przepłukac go i nasmarować.
_________________
chcieć to móc
 
 
Cezary Czapski 


Wiek: 46
Dołączył: 06 Lis 2009
Posty: 289
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: 2010-03-24, 00:36   

znalazłem tylko w tej formie
http://www3.big.or.jp/~nu...anoST1055RP.gif

i link'a ponownie do całości http://www3.big.or.jp/~nu..._ShimanoRP.html

z rozebraniem nie będzie najmniejszego problemu ;-)
Sam mechanizm nie jest rozrysowany, ale wystarczy zdejmować poszczególne elementy układając je w kolejności jeden za drugim. Niektórzy nawlekają na sznureczek. Nie będzie problemu z kolejnością przy składaniu. Ważne by zapamiętać kierunek naciągu sprężynek oraz najlepiej w skrajnym położeniu zmieniarki.
Można całą "operację" przeprowadzić na zasadzie 2kroki do przodu, jeden do tyłu. Zdejmujemy i wkładamy. W ten sposób przy składaniu całości, dany element, nie będzie montowany przez nas po raz pierwszy i nie będzie wątpliwości jak powinno być to zrobione.
Właściwą pracę manetek gwarantują odpowiednie ustawienie zapadek i właściwy naciąg mechanizmu sprężynkami.
Celem nabrania wprawy proponuję rozłożyć i złożyć mechaniczny minutnik :roll:
_________________
* KIRK Revolution x 4 * <MISTRAL Vision Alu Pro > < FILMOTEKA >
 
 
przemo 

Dołączył: 08 Kwi 2010
Posty: 3
Skąd: Kraków
Wysłany: 2010-04-13, 09:51   

Po zakupie mojej "nowej" miejskiej kozy manetki niestety nie działały tak jak byłem do tego przyzwyczajony. Pojeździłem tak kilkanaście razy, ale stwierdziłem, że dalej tak być nie może. Zachęcony wpisami w tym wątku rozebrałem manetkę na części pierwsze i co śmieszniejsze udało mi się ją złożyć :-D . Usunąłem mnóstwo starego, gęstego smaru, naoliwiłem i tak jak Piotr mówił, chodzi jak zegarek. Złożenie tego wszystkiego do kupy zajęło mi trochę czasu, bo jedną sprężynę chciałem wsadzić na odwrót i coś nie działało.Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony kulturą zmiany biegów. Poza tym przednia manetka ma coś jak "półbiegi" pewnie po to, żeby łańcuch nie obcierał wózka. Jak dla mnie rewelacja.
_________________
BIANCHI Stone
 
 
emdoem 

Dołączył: 11 Kwi 2010
Posty: 8
Skąd: szcz
Wysłany: 2010-04-13, 18:27   

Juz mi sie baaaardzo podoba to forum. Szukalem zamiennika do swojej przedniej manetki STI LX, ktore polecialo kiedys w kosz. Ppo przeczytaniu tej instrukcji oswiecilo mnie i pobieglem do piwnicy po STI 200gs ktore wyglada tak samo jak LX i tez do dzisiaj nie dzialalo :) szybkie mycie oliwienie i smiga jak zegarek.

Swoja droga- czy poza oznaczeniami na obudowie manetki STI z tamtych lat roznia sie czymkolwiek w srodku?

wielkie dzieki za Porade- kilka cennych minut dziennie mniej bez allegro :)
_________________
kuwahara Pacer 91
 
 
skolioza 
Administrator
Ojciec Dyrektor :P


Dołączył: 14 Mar 2009
Posty: 12507
Skąd: RetroMTB.pl
Wysłany: 2010-04-13, 20:29   

emdoem napisał/a:

Swoja droga- czy poza oznaczeniami na obudowie manetki STI z tamtych lat roznia sie czymkolwiek w srodku?

Exage 300/400/500 LX miały te same klamkomanetki sygnowane jedynie Shimano (L) i 7speed (R),
Deore LX grupy M550 był wyposażony dodatkowo w gumy uszczelniające na klamkach oraz pod nimi inne śruby regulacji naciągu linki, miały oznaczenie modelu na manetce L i inny kształt "przycisków" manetki,
200GS zaś nie był zintegrowany z klamkami (zmieniarka była na 99% ta sama co w Exage)
_________________
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA
 
 
zimny 


Dołączył: 07 Sie 2009
Posty: 2866
Skąd: krk
Wysłany: 2010-04-22, 13:04   

skolioza napisał/a:
Exage 300/400/500 LX miały te same klamkomanetki sygnowane jedynie Shimano (L) i 7speed (R),
Deore LX grupy M550 był wyposażony dodatkowo w gumy uszczelniające na klamkach oraz pod nimi inne śruby regulacji naciągu linki, miały oznaczenie modelu na manetce L i inny kształt "przycisków" manetki,
200GS zaś nie był zintegrowany z klamkami (zmieniarka była na 99% ta sama co w Exage)
mimo wszystko te manetki sie troche w srodku roznia

(wysokosc zabkow, troche inne zapadki - moze uda mi sie zrobic fotke) - w kazdym razie uwazam ze byl to krok wstecz wzgledem thumbow (ergonomia porazka) ,nadaja sie co najwyzej do roweru miejskiego/turystycznego (strasznie przeklinalem DX'a bedac na niego skazanym przez ponad tydzien;P)

a najgorzej jak sie rozpadna przy nieostroznym rozbieraniu (mialem tak, bo sprezyna trzymajaca zapadki pekla, a srubka kontrujaca od dolu sie wykrecila)

(zreszta jestem nieobiektywny - uznaje tylko gripy i thumby;)
_________________
 
 
skolioza 
Administrator
Ojciec Dyrektor :P


Dołączył: 14 Mar 2009
Posty: 12507
Skąd: RetroMTB.pl
Wysłany: 2010-04-22, 13:50   

yyyyyy ale wspomniane manetki DX/XTa zmieniarki 200GS/Exage/LX to zupełnie inna bajka
tamte były jeszcze mniej ergonomiczne, miały wielkie plastikowe klamy na 4 paluchy i wymagały większego wychylenia kciuka w dół do zmiany na większe koronki
Wg mnie były 2 grupy XT/DX oraz 200GS/Exage/LX w obrębie których mechanizmy były te same , ale z suwmiarką nie porównywałem
_________________
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template designed and created by Falcone
Strona wygenerowana w 0,11 sekundy. Zapytań do SQL: 18