RetroMTB FORUM Dyskusyjne Strona Główna

     
     

Poprzedni temat «» Następny temat
Stery klasyczne / dla widelców z gwintem /
Autor Wiadomość
skolioza 
Administrator
Ojciec Dyrektor :P


Dołączył: 14 Mar 2009
Posty: 12507
Skąd: RetroMTB.pl
Wysłany: 2009-10-13, 22:21   Stery klasyczne / dla widelców z gwintem /

Słowo się kiedyś tam rzekło, więc jedziemy ;-) :

Konstrukcja łożyskowania dolnego nie różni się niczym od tej stosowanej we wszech obecnych A-Headach - miska nabita na widelec, uszczelka, łożysko, miska wbita w ramę; pomiędzy tym wszystkim nieco smaru.

Dla niewtajemniczonych schody mogą zaczynać się przy łożyskowaniu górnym Wygląda to tak:



Bardzo istotnym, choć niepozornym na pierwszy rzut oka elementem tej konstrukcji jest podkładka dystansująca obie nakrętki Zapobiega ona wzajemnemu "oddziaływaniu" na siebie nakrętek (co skutkowałoby częstym łapaniem luzów i kłopotami w regulacji) Ważne aby owa podkładka NIE MIAŁA MOŻLIWOŚCI OBROTU względem rury widelca! ( oryginalne podkładki mają wewnątrz pierścienia ząbek wchodzący w pionowe wyżłobienie w gwincie widelca) Nie ma zatem sensu zastępczo w przypadku jej braku stosować podkładki pod mostek z systemu A-Head, gdyż taki dystans nie będzie spełniał swojego zadania Użytkownicy canti mogą upiec 2 pieczenie przy jednym ogniu - wieszak do pancerza może spełniać zarazem rolę dystansu

Owa magiczna podkładka i wspomniana szczelina wyglądają następująco:





Słowo jeszcze o górnej nakrętce Ta przedstawiona na foto to najprostsza i najpopularniejsza wersja W niektórych modelach jednak występowały nakrętki z dodatkowym zabezpieczeniem prze rozkręcaniem się sterów Zabezpieczenie było realizowane przy pomocy dwóch małych śrubek na imbus (takich jak przy wieszakach linek do canti Tektro) skierowanych zgodnie z przedłużeniem promienia widelca Wkręcając je dociskaliśmy stalowy, sprężysty pierścień zastępujący jeden ze zwojów gwintu nakrętki do gwintu widelca Patent jest bardzo skuteczny, trzeba jednak bezwzględnie pamiętać o odkręceniu owych śrubek przed ruszeniem górnej nakrętki (poruszenie z "włączoną blokadą" może spowodować uszkodzenie gwintu widelca a co za tym idzie problemy z odpowiednią regulacją sterów)

Sam aspekt techniczny składania tego wszystkiego do kupy wygląda w moim przypadku tak (nie twierdzę że jest to jedynie słuszna metoda, ale działa):

1) Nakrętkę będącą miską dokręcam aż do momentu kiedy widelec zaczyna obracać się z oporem, po czym przekręcam ją jeszcze o 1/8 do 1/6 obrotu (nie trzeba na tym etapie przejmować się ciężko chodzącymi widłami)
2) Następnie wrzucam dystans i nakręcam górną nakrętkę aż do wyraźnego oporu (ale nie "na chama" za przeproszeniem)
3) Jednym kluczem (może być szwedzki nastawny) przytrzymuję górną nakrętkę w ustalonej przed chwilą pozycji, drugim (ze względu na ilość miejsca pod dystansem ten musi być na prawdę płaski) odkręcam nadłożone kilka chwil wcześniej 1/6-1/8 obrotu

W efekcie dolna nakrętka powraca do położenia w którym stery obracają się gładko ale bez luzów, jest jednak solidnie skontrowana z górną (im mocniej skontrujemy stery, tym dłużej będziemy się cieszyć jazdą bez luzów i ponownej regulacji)

Najpopularniejsze rozmiary kluczy do sterów: 1" - 32mm, 31mm, 1 1/8" - 36mm, 35mm
_________________
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA
 
 
Piotr 
Wielki Inkwizytor


Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 4521
Skąd: Królewski Kraków
Wysłany: 2009-10-13, 22:42   

Top do kompletu pokaż kolego jeszcze jak osadzić wianki , którą ich stroną do bieżni, bo znam filozofów, którzy robią odwrotnie i stery nie chodzą.
A i są dwa rodzaje wianków, z kulkami na dół i z kulkami w poziomie wianka, każdy z tych rodzajów ma swoje odpowiednie stery-miski do nich pasujące, przy wymianie na nowe wianki , zwrócić trzeba na to szczególną uwagę.
_________________
www.velotech.pl - blog serwisowy
www.velotech.sklepna5.pl
Profesjonalny montaż i serwis kół najwyższej klasy.
tel. 666-316-604
 
 
aldek 
wiejski rowerzysta

Dołączył: 09 Lip 2009
Posty: 2722
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2009-10-13, 22:51   

No i jeszcze trzeba koniecznie dodać, że w takich sterach występuje tzw. fajka, a nie mostek znany z a-headów. Rura widelca jest zaś zwykle przycięta na kilka cm. nad miskami. Akurat tyle, by nie wystawała znad nakrętki.
I przystępując do demontażu, trzeba najpierw tą fajkę odkręcić – robi się to imbusem, najczęściej 5 mm, umieszczonym w osi sterów. Pewną, aczkolwiek iluzoryczną, przewagą takich sterów jest możliwość prostej regulacji wysokości, bez żadnych podkładek, pod warunkiem oczywiście, że fajka jest wystarczająco długa.
Maksymalne wysunięcie jest, podobnie jak na sztycach, zaznaczane kreskami. No i jeszcze jedno: fajki mtb są zwykle robione z cr-mo.
Tyle mojej amatorskiej wiedzy.
I mam jeszcze szybciutkie pytanie: czy klasyczna miska nabita w mufę różni się jakoś od tej z a-headów? Pytam dlatego, czy koniecznie trzeba zawsze wybijać miski zmieniając stery np. na a-head?
_________________
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/
 
 
skolioza 
Administrator
Ojciec Dyrektor :P


Dołączył: 14 Mar 2009
Posty: 12507
Skąd: RetroMTB.pl
Wysłany: 2009-10-13, 22:52   

Zawsze możesz uzupełnić :mrgreen:
wianki z kulkami z boku - chyba nie bardzo kojarzę, a wianki zwykłe kulkami do miski na którą łożysko nachodzi (tą o mniejszej średnicy, mniej wklęsłą)- sprawdzasz mnie? ;-)
Z resztą jak ktoś nie wie jak łożyska założyć to i z A-Headem sobie nie poradzi :-P
_________________
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA
 
 
Piotr 
Wielki Inkwizytor


Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 4521
Skąd: Królewski Kraków
Wysłany: 2009-10-13, 23:09   

No widzisz, ja nikogo nie sprawdzam, po prosty automatycznie zadaje pytanie jak to w serwisie bywa :lol:
Po prostu są dwa rodzaje wianków, z kulkami skierownaymi w dół-niesymetryczne, a są także takie, które kulki mają umieszczone po środku wianka - symetrycznie.
I nie są to wianki zamienne.
Najczęściej spotykamy wianki z kulkami " niesymetrycznie" .
Spotykamy także stery nawet i nakręcane z systemem łożyskowania na " igiełkach ", gdzie wianek ma kształt stożka a w nim zamiast kuleczek są igiełki- malukie walce.

Stery takie spotykaliśmy jako mieszane także , jedna miska na kulkach, druga na igiełkach.

Ale najlepsze stery to były stery nakręcane Shimano XT i Dx-y na dużych kulkach z lat 80-90, niezniszczalne.

Jak będę na hurtowni to porobie zdjęcia bo tam mają jakiś wybór modeli.
_________________
www.velotech.pl - blog serwisowy
www.velotech.sklepna5.pl
Profesjonalny montaż i serwis kół najwyższej klasy.
tel. 666-316-604
 
 
skolioza 
Administrator
Ojciec Dyrektor :P


Dołączył: 14 Mar 2009
Posty: 12507
Skąd: RetroMTB.pl
Wysłany: 2009-10-14, 16:49   

W temacie ewentualności złego założenia łożysk (każdemu może się w końcu zdarzyć)

Na szczęście nie przebiega to bezobjawowo czyniąc jedynie sieczkę w środku
Sygnałem aby sprawdzić czy dobrze poskładaliśmy stery jest niemożliwość prawidłowej ich regulacji Jeśli zatem stery obracają się gładko tylko wtedy, gdy wyczuwalny jest na nich wyraźny luz, a próby jego skasowania kończą się ciężką pracą widelca nie ma co opukiwać, potrząsać w nadziei "że coś się ułoży" ;-) tylko rozebrać i sprawdzić

Raz jeszcze zatem: kulkami do bieżni, wianuszkiem do głębokiej miski ;-)

Jeśli jednak żywcem nie wiemy jak prawidłowo łożyska założyć a pociąg w góry odjeżdża za godzinę mamy jeszcze jedno wyjście (potrzebujemy jednak dodatkowe łożysko)
Mianowicie: wydłubujemy z wianków kulki, na bieżnię nakładamy dość grubą warstwę smaru stałego i układamy kulki jedna przy drugiej aż kółeczko się zamknie Wtedy wyjmujemy jedną ( kuleczki muszą mieć nieco luzu, nie mogą się tak ciągle tłoczyć między sobą) i składamy całość do kupy (postępowanie z górną i dolną miską jest analogiczne) Kulki są w mniejszych odstępach miedzy sobą, stąd konieczna jest ich większa ilość (dodatkowe łożysko)
_________________
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA
 
 
aldek 
wiejski rowerzysta

Dołączył: 09 Lip 2009
Posty: 2722
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2009-10-14, 16:56   

Heh, mój dziadek przedwojenny rowerzysta zawsze się na wianki zżymał, i mówił, że to oszczędnościowy wynalazek, żeby mniej kulek wychodziło, bo kulki to wiadomo, z dobrej stali drogie są. I że powinny być same kulki, bez wianuszków.
Długie lata go nawet słuchałem, pracowicie wydłubując kuleczki i przyklejając je na kropelkę smaru do bieżni łożysk...
_________________
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/
 
 
Piotr 
Wielki Inkwizytor


Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 4521
Skąd: Królewski Kraków
Wysłany: 2009-10-15, 09:14   

Dla uzupełnienia wykładu kolegi dołączam :




1. dolna miska dolnej części sterów - tę montujemy na widelcu

2. wianek z kulkami - wkładamy kulkami do góry w stronę ramy

3. górna miska dolej części sterów - tę montujemy w ramie od spodu

4. dolna miska górnej części sterów - tę montujemy w ramie od góry

5. wianek z kulkami - wkładamy kulkami w dół

6. górna miska górnej części sterów - tę montujemy na widelcu nakręcajac od góry

7. podkładka z ząbkiem

8. Nakrętka , którą nakręcamy na końcu montażu, służąca do skręcenia końcowego sterów.

Tutaj należy zwrócic uwage na montaż, ważne jest to aby rura sterowa był nizsza o ok 2-3 mm ( zalezy to od grubośći nakrętki ) od górnej powierzchni nakrętki - tutaj dobrze przed końcowym montażem zawsze warto zrobic tzw. " premontaż " wstępny. - dlaczego, bo tak ma być, a poza tym niektóre przeciwnakrętki mają od góry uszczelki i rura sterowa widelca musi sie kończyc pod nimi.

Wianki z kulkami zawsze wkładamy stroną kulek do ramy kierując - na podanym przykładzie to widać i to są wianki niesymetryczne.

! Uwaga, spotkałem się ze sterami w których wianki wkładało się odwrotnie na górze, dlatego bacznie sprawdzamy ułozenie wianków. !!




Do części składowych sterów mogą dochodzić jeszcze uszczelki, plastykowe, gumowe, najcześciej są spotykane w dolnej części sterów - dobre uszczelnienie chroni przed dostaniem się wody i brudu, choć zdarzaja się i uszczelki w górnej czesci sterów.


Na kolejnym zdjeciu widać różnice między wiankami niesymetrycznym ( 1 ) i symetrycznym ( 2 ) .

_________________
www.velotech.pl - blog serwisowy
www.velotech.sklepna5.pl
Profesjonalny montaż i serwis kół najwyższej klasy.
tel. 666-316-604
 
 
aldek 
wiejski rowerzysta

Dołączył: 09 Lip 2009
Posty: 2722
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2009-10-20, 13:48   

Piotr napisał/a:
A i są dwa rodzaje wianków, z kulkami na dół i z kulkami w poziomie wianka, każdy z tych rodzajów ma swoje odpowiednie stery-miski do nich pasujące, przy wymianie na nowe wianki , zwrócić trzeba na to szczególną uwagę.

Nie samymi wiankami żyje człowiek. Czasem miłośnik retro może jeszcze trafić na takie cóś...

:-) No, ale zestawienie tego jest już banalne. Jedyny problem może być wtedy, gdy nam się takie łożyska posypią. Pewnie trzeba wydłubać z ramy takie miski, i zamienić na normalne, wianuszkowe...
_________________
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/
 
 
Piotr 
Wielki Inkwizytor


Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 4521
Skąd: Królewski Kraków
Wysłany: 2009-10-20, 19:52   

Abym nie skłamał jak pamiętam to te niby łożyska są rozbieralne.
To tzw. półcartridge, powinna na nich być zawleczka - drucik, po sciągnięciu go wysypią się kulki z wianka plastykowego, albo nawet zawleczki nie ma.
Kulki można wymienić na nowe.
Bieżnie są bardzo twarde, więc sporo czasu pojeżdżą, a nie przekręcone na siłe powinny długo posłużyć.

Tak wiec jeśli to jest tak jak napisałem to nawet teraz sporo firm produkuje stery na takiej samej zasadzie, pisząc nawet że jest to cartridge .

Jest nawet szansa dobrać takie same .
_________________
www.velotech.pl - blog serwisowy
www.velotech.sklepna5.pl
Profesjonalny montaż i serwis kół najwyższej klasy.
tel. 666-316-604
 
 
wentyl 
3xmarin:) 1x kona.;)

Wiek: 48
Dołączył: 06 Gru 2009
Posty: 95
Skąd: warszawa
Wysłany: 2010-02-02, 23:29   

Jesli wolno dodam tylko że:
o ile w standardzie 1 1/8 cala możemy spotkać dolna miskę 30mm,
to dla 1 cala można juz mieć 27mm oraz 26,4mm (ten drugi wymiar bardziej szosowy, ale nigdy nic nie wiadomo..;) )
coby sie nie zdziwić, że nie wchodzi albo się tak.."rozbiło"
 
 
focker 
Doktor Resor


Dołączył: 09 Gru 2009
Posty: 5201
Skąd: Pajęczno/Łódź
Wysłany: 2010-02-07, 14:49   

Rozbierałem kiedyś stery Rithey Logic- tam oryginalnie były dwa rodzaje wianków - u góry jak to nazwał Piotr - niesymetryczne, a na dole- symetryczne. Ale ciekawostką jest to, że kulki na dole są większe niż na górze. Te na górze mają średnicę standardową, jak w innych sterach, natomiast te na dole już nie taką standardową. Trudniej do nich znaleźć wianek na wymianę czy same kulki, wiec polecam pilnowanie kulek przy rozbieraniu ;)

Warto też dodać, że nie każda bieżnia będzie pasowała do każdych sterów - niby wszystkie są podobne, ale można się czasem zdziwić po zostawieniu starej bieżni przy zamontowaniu nowych sterów. I nie mam tu oczywiście na myśli różnic pomiędzy 1" a 1 1/8" czy pomiędzy łożyskami kulkowymi a maszynowymi czy igiełkowymi ;)
_________________
Są: Bontrager Privateer ; Wheeler E1 Titanium ; Breezer Lighting ; Endorfina ; Endorfina ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Jose .
 
 
Michał T.

Dołączył: 12 Paź 2009
Posty: 75
Skąd: Poznan
Wysłany: 2010-02-09, 22:47   

Piotrze,czy ma sens eliminacja wianków ?

Osobiście wywalam wszystkie w rowerze,zastępując samymi kulkami.

W sterach to 28 zamiast 22 kulek we wianku 1 1/8".

Niby to tylko 6 kulek ale to 27 % mniejszy nacisk,wpływa na trwałość?
 
 
aldek 
wiejski rowerzysta

Dołączył: 09 Lip 2009
Posty: 2722
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2010-02-09, 23:03   

Już to kiedyś pisałem - mój ś.p. dziadek, zapalony przedwojenny rowerzysta twierdził, że wianki to amatorszczyzna. No, ale pamiętajmy że w jego czasach waga nie miała aż takiego znaczenia. A dwa - chyba jednak nadmiar kulek zwiększa niepotrzebnie tarcie...
_________________
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/
 
 
Michał T.

Dołączył: 12 Paź 2009
Posty: 75
Skąd: Poznan
Wysłany: 2010-02-09, 23:10   

Jakie tarcie,one się toczą !

W kołach,pedałach, wianków brak.

Fakt wianki są w hamulcach ,ale tam siły są znikome.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template designed and created by Falcone
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 15