#31
Fotki wrzucać to chyba bezsens, bo oryginalny wianuszek i kulki wyglądają identycznie jak 1 1/8 '' tyle że wianek oryginałów jest o ładnych kilka mm mniejszy. Nie wiem jak kulki, ale z tego co czułem przy skręcaniu sterów 1 1/8 '' to oryginały maja też mniejsze kulki...

Wianek z kulkami 1 1/8 wygląda tak:
http://www.roweroteka.pl/Lozyska_kulkow ... a-855.html
te moje wyglądają tak samo aby są ździebko mniejsze a sporo większe od 1 ''.

Fotki problemu też nie zrobię bo niby jak? Po prostu sterów nie da się skręcić, ładnie spasować, a minimalne dokręcenie powoduje że kierownica obraca się jakby zamiast łożyska był gruz...

Taki link:
http://www.rowerystylowe.pl/p-3471/lozy ... kierownicy
a do niego mam pytanie:
Tam jest napisane Każde łożysko w dwóch rozmiarach. a rozmiary mają trzy...
Czy chodzi może o to że każde z tych trzech rozmiarów łożysk 1 '' 1 1/8 '' i 1 1/4 '' jest w dwóch rozmiarach mianowicie 5/32 lub 1 '' 1 1/8'' lub 5/32 itd.?
Z tego co zrozumiałem 1 '' i 1 1/8 '' to rozmiar wianka a 5/32 to rozmiar kulki?

Łeb puchnie... Kto by pomyślał, że kupno łożyska to takie wyzwanie...

Ponawiam pytanie: czy muszę coś zrobić ze swoimi łożyskami czy mogę dać im spokój? Coś się stanie jak oleję sprawę?
Tak z ciekawości dlaczego kulki wypadają z wianka? Kulki są mniejsze bo się ścierają czy wianek się wyrabia?

#32
prosta rzecz rozdmuchales do granic mozliwosci ;0 , wywal wianki i kup kulki o identycznej srednicy jak te co miales fabrycznie, daj wieksza ilosc kulek i problem zniknie,albio poprostu kup kompletne stery , najlepiej na maszynach i tez po sprawie, bo jak zrozumialem zaden szal te stery co masz, no chyba ze tam masz jakies kultowe, fajne stery, to warto sie bawic w regenracje, zazwyczaj jak kulki sie zuzyly to i ich bieznie, wiec lepiej dac kompletne stery nowe.... mozliwe tez ze dales wianki "do gory nogami" wtedy tez bedzie taki efekt jak opisales ...

#33
Podsumujmy wszystkie informacje, bo faktycznie trochę chaosu się tu wkradło.
1" , 1 1/8" oraz 1 1/4" to są rozmiary główki ramy a nie wianka. Jeśli producent wymyślił sobie inną średnicę wianka niż standardowa (główka nadal jest pod 1 1/8", ale średnica zewnętrzna miski jest mniejsza - przecież nietrudno sobie coś takiego wyobrazić) , to prawdopodobnie całego wianka już nie kupisz nigdzie.

Skup się więc na zakupie samych kulek, wszystkich nowych (jeśli pożenisz stare z nowymi, to nic dobrego z tego nie wyjdzie). Zmierz więc średnicę swoich kulek. Rozmiary mogą być takie, jak pisał Skolioza:
1/4 (6,4mm)
3/16 (4,8mm)
5/32 (4,00mm)
stare kulki mogą być odrobinę mniejsze ze zużycia.
Dobierz kulki, nałóż sporo smaru na bieżnie tak, żeby kulki się na niej trzymały (smar daj też na drugą bieżnię) i ułóż kulki tak, żeby były wszystkie idealnie obok siebie. Wyjmij jedną kulkę (musi być odpowiedni luz szerokości jednej kulki) i złóż stery do kupy. To samo z górną miską.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#34
Dzięki za podpowiedzi.
Podsumujmy. Nie da rady ustalić jaki to rozmiar łożyska bo to co podają w sklepach przy rozmiarach łożysk to wcale nie jest rozmiar wianka ale rozmiar główki ramy. Skoro rozmiar miski może być mniejszy niż typowo się daje pod główkę to może zmierzyć miskę by dowiedzieć się jaką średnicę ma wianuszek? Tyle, że to nic nie da bo w sklepach nie podają rozmiaru wianka a rozmiar główki. Tajemnicą jest dlaczego nie podają rozmiaru misek...

Dzięki za propozycje włożenia samych kulek. Z pomysłu skorzystam gdy moje śledztwo utknie w bagnie. Zawsze mogę napisać do Sparty (podać nr seryjny ramy z kodem kreskowym) i zapytać co oni tam włożyli.

Edit. wianuszek przecież mogę zmierzyć z autopsji wianuszka :)

#35
no bez jaj, to na sterach nie ma zadnych oznaczen?? marka czy cos, ? inna sprawa ze szalu tam nie ma, wiec bym wymienic cale stery na jakies fajne i najlepiej na maszynach, beda wieczne, a rozmiarow wiankow nikt nie podaje , bo w sklepach sa wianki do najzwyklejszych sterow ala romet, wiec one sa na bank kompatybilne, a ze rozni producenci sterow , stosowali rozne patenty, to albo trzeba kupowac wianki u dystrybutora rowerow, albo jak to niemozliwe, wymieniac w calosci, daj w ogole zdjecie roweru, co to za wynalazek, bo sparta jakos mi sie z gazelle kojarzy ze cos wspolnego maja

#36
ANDRIUBIKER pisze:no bez jaj, to na sterach nie ma zadnych oznaczen?? marka czy cos, ?
Oznaczenia? Było tak od razu ;-)

ANDRIUBIKER pisze: inna sprawa ze szalu tam nie ma, wiec bym wymienic cale stery na jakies fajne i najlepiej na maszynach, beda wieczne,
Ale to jest taki stary rower dla starszego pana, który sobie jedzie przez miasto, jakby zmienić stery to już nie będzie magii... To ostateczność.
ANDRIUBIKER pisze: a rozmiarow wiankow nikt nie podaje , bo w sklepach sa wianki do najzwyklejszych sterow ala romet,
Może i tak. Przeczesałem sklepy holenderskie i wymiary mają podawane identycznie...

To taki jak ten rowerek. Tyle, że mój jest ładniejszy:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

#37
wiesz co a ja mysle ze zakup nowych sterow no name , zalatwi temat i rower na tym nie ucierpi , a napewno zyska funkcjonalnosc, to sa zwyczajne stery, i kazde czarne bez magicznych napisow marki, beda tu pasowac, a klopot wtedy sie rozwiaze... inna sprawa ze fajny criuser , cos jak schwinny :)

#39
Uzupełnię trochę bazę danych o stery Shimano 105 HP-1055 a przy okazji, ale tylko w formie instrukcji: HP-M735, HP-M736, HP-M737, HP-M650 i HP-651

Instrukcja Shimano znajduje się tutaj
http://www.retrobike.co.uk/gallery2/d/1 ... an0001.pdf

Shimano HP-1055 składa się odrobinę inaczej niż standardowo czyli nie kulkami zawsze do ramy - oba wianki mają być ustawione kulkami w dół.
Jest jeszcze coś, co może utrudnić składanie tych sterów, plastikowe uszczelki (na grafice nr 4)

Obrazek


Te podkładki/uszczelki nie są płaskie, z jednej strony mają wystające na 1 mm ranty. Przy składaniu sterów, a nie przyglądnąłem się dokładnie przy rozkładaniu, logika kazała mi wsadzić podkładki tak aby ranty otaczały kulki wianków i w ten sposób zabezpieczały przed brudem.
Jednak złożenie sterów w ten sposób powoduje przy wyeliminowaniu luzów ich dość oporną pracę.

Dwa dni nie spałem, wszak byłem przekonany o prawidłowym złożeniu całości i dopiero dzisiaj po kolejnym rozłożeniu ułożyłem podkładki/uszczelki rantami w stronę bieżni (nr 6 i 8 na rysunku). Stery w końcu zaczęły działać po staremu czyli lekko i bez luzów.

Stery rozkręciłem bo coś mi skrzypiało przy skrajnych położeniach kierownicy. Okazało się, że był to koniec pancerza wchodzący w opór na dolnej rurce ramy :D

#40
A wiadomo czy te uszczelki od HP-1055 pasują do Ultegra HP-6400? Nie mogę znaleźć samej uszczelki, więc rozważam zakup sterów 105 które są tańsze niż ultegra