#16
Wianki w hamulcach ???

W XTR są ale raczje na wianki nie wygląda.

Co od zastepowania kulek wiankami - ma to sens jesli cosjest jakieś inne niż obecnie produkowane, w przeciwnym razie dajemy wianuszki i po kłopocie.

Co do kulek niewymiarowych - kupujemy łozyska maszynowe z takimi kulkami i je rozbieramy, jak bardzo prosto, zciągamy uszczelke, wyciagamy koszyczek, przesuwamy kulki w jedno miejsce i wypadają one same.
W odwrotny sposób można zmontować z powrotem łozysko np usuwając pekniętą kulke, albo dla zabawy.
www.velotech.pl

#17
a ja mam pytanie w kwestii wywalania wiankow- po takim zabiegu trzeba dokupic kulki, zeby byly po calym obwodzie, tak? nie moglem za cholere zlozyc sterow wiec idac za rada aldka powyciskalem kuleczki i poprzyklejalem je na smar do biezni. wszystko spoko, nareszcie udalo mi sie to ladnie wyregulowac, ale jak powiedzialem o tym dziadkowi to opieprzyl mnie, ze teraz bedzie nierownomiernie rozlozona sila na biezni, i wszystko sie posypie. szczerze to mi tez przyszlo to tez do glowy... jak myslicie, bedzie sie dalo na tym jezdzic?

#18
Będzie działać, pod warunkiem że dołożysz kulek, tak żeby nie było dziur ;] Z drugiej strony nie może być za dużo, bo się w misce nie ułożą dobrze, najlepiej wpakować na styk i jedną wyjąć ;]
Allegro, Alpinestars, Breezer, Corratec, Kuwahara, Rocky Mountain.

Obrazek

#20
Na pewno nic dobrego, kulki grosze kosztują, w sterach zwykle 5/32" są, kup i nie rób dziadostwa. Teoretycznie po równym rozłożeniu kulek bez wianka i prawidłowym skontrowaniu, czyli pozbawieniu luzów kulki będą się obracać wszystkie naraz i będzie tak samo jak z wiankiem, ale w praktyce różnie bywa, kulki się poprzesuwają i będzie dupa.
Allegro, Alpinestars, Breezer, Corratec, Kuwahara, Rocky Mountain.

Obrazek

#21
hej. oddałem rower do serwisu, coby mi te kulki pouzupełniali (nie mam na studiach narzędzi), ale gość powiedział, ze w dolnych miskach są inne, "większe od normalnych" kulki. w związku z tym włożył je z powrotem na wianki i złożył z tym stery (źle)... czy ktoś mógłby mi powiedzieć jakie są inne niż standardowe rozmiary kulek w sterach? marka to ritchey, model logic, przypuszczam, że z 1993.

#23
tutaj znaczy wrocław? no właśnie ściemniał coś, że na oczy takich nie widział i pewnie coś tam było grzebane. a jak jest jeszcze możliwa średnica tych kulek? w razie czego kupie kilka rozmiarów i sprawdzę jak je rozłożę.

#25
Dupa nie serwisant, Tom miał po prostu mądry pomysł, żeby na dole były większe kulki, bo dół bardziej po dupie dostaje, też standardowe i też nie pamiętam dokładnie jak to wyglądało ;D 1/8" mam na chacie, zapasy innych mi się pokończyły ;/
Allegro, Alpinestars, Breezer, Corratec, Kuwahara, Rocky Mountain.

Obrazek

#27
Odświeżę temat.
Mam taki jeden rowerek. Kiedy go sobie rozebrałem po sezonie i smarowałem okazało się, że wypadają kulki z wianuszków w sterach. Zerknąłem do netu a tam pisali, że łożyska do sterów to są głównie w rozmiarach 1 '', 1 1/8 '' albo rzadziej 1 1/4 ''. Pomierzyłem (nieprecyzyjnie) średnicę wianka i wyszło mi że najbliżej mi do 1 1/8 '' bo i 22 kulki w nim są a w 1 '' tyle nie dają a 1 1/4 '' to średnica za duża... Skoczyłem do serwisu kupiłem 1 1/8 '' i nie pasują... Znaczy 1 1/8 na oko wygląda tak samo jak te moje oryginały. Założyłem bez problemu, tyle że już nie mogłem skręcić sterów bo jak się okazało po przyłożeniu oryginałów do 1 1/8 '' to oryginały są mniejsze. Po wizycie w dwóch serwisach ustaliłem, że oryginały są większe niż 1 '' a mniejsze niż 1 1/8 ''. Serwisanci bezradnie rozłożyli ręce i zgodnie stwierdzili, że takiego czegoś w swym długim życiu zawodowym na oczy nie widzieli, nie słyszeli też by kolega opowiadał, że coś takiego widział. Dla uszczegółowienia dodam, że łożysko jest niesymetryczne.
Stąd moje pytania: Czy ktoś kojarzy takie łożysko? Czy łożysko sterów 1 1/8 '' a 1 1/8 '' 5/32 '' to jest to samo?
czy w ogóle warto zmieniać te łożyska ( zwłaszcza, że ś. p. Dziadek kolegi z postów wyżej traktował wianki z pogardą)? Generalnie wszystko się ładnie trzyma kupy. Dopiero jak czyściłem w nafcie to okazało się, że lecą...

Dla samego zaspokojenia ciekawości, fajnie byłoby wiedzieć cóż to za łożysko. Rower to Sparta Bullet.

Dziękuję za ewentualne odpowiedzi.

#28
daj zdjecia, tez nie sluszalem o innym rozmiarze jak 3 powuzsze, nooo w nowych sa stery 1,5 cala, kiedys tez byl paten ktory nazywal sie one point five , czyli jakby nie patzrec 1,5 cala, co do wiankow , ja nigdy ich nie stosowalem, zawsze same kulki, tak w sterach jak i w suportach, i piastach, nawet jak byly wianki to wywalalem i wstawialem wieksza ilosc kulek, wiec tu tez tak bym zrobil, daj foty tego problemu o jakim piszesz,
...swoja droga rozmiar sterow opdnosi sie do wymiaru rury sterowej, a nie wianka, czyli sterowka ma 25,4 mm czyli jeden cal, lub 28,5mm czyli 1 i 1/8 cala , 31,8mm czyli 1i 1/4 cala itd , w roznych stertach tez byly rozne srednice kulek, czesto inne na dolnej bierzni i na gornej itd, reasumujac, stery jak sa kompletne to musza pasowac, dobieramy je zaleznie od srednicy sterowki (reszta jest juz zestandaryzowana)

#29
przy jednej średnicy wianka mogą być rózne rodzaje kulek łożyska (a więc i inne kształty bieżni po których się poruszają) - samo Shimano stosowało 2 różne typy
Kto chciał pożenić stare stery XT/DX z XTRem np, albo Ritcheyem, ten wie o czym piszę...

z tego co wiem to:
DX/XT maja kulki 1/4"
XTR/Ritchey - 3/16"
tutaj mamy jeszcze inny wymiar 5/32"

pytanie więc co określamy jako standardowe łożyska....

Insza inszość - wianki wywalić można i dać same kulki Wtedy jednak potrzebujesz tych kulek więcej niż jest we wianku Także też klops, bo dodatkowe kulki masz z innego łożyska o innej wielkości
Ostatnio zmieniony 2013-07-10, 14:05 przez skolioza, łącznie zmieniany 1 raz.
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#30
nie no to napisalem wyzej., ze roznej srednicy kulki byly stosowane, a standardowe lozysko , to tez jak napisalem wyzej, moim zdaniem kompletne stery , ktore pomijajac specyfike samego produktu sa zestandaryzowane pod dany wymiar sterow, wiec oczywistym jest ze albo kupujemy same kulki identyczne rozmiuarem z tymi jakie mielismy w sterach, albo cale inne stery i musi pasowac
1/4 to 6,4mm
3/16 to 4,8mm
5/32 to 4,00mm

#31
Fotki wrzucać to chyba bezsens, bo oryginalny wianuszek i kulki wyglądają identycznie jak 1 1/8 '' tyle że wianek oryginałów jest o ładnych kilka mm mniejszy. Nie wiem jak kulki, ale z tego co czułem przy skręcaniu sterów 1 1/8 '' to oryginały maja też mniejsze kulki...

Wianek z kulkami 1 1/8 wygląda tak:
http://www.roweroteka.pl/Lozyska_kulkow ... a-855.html
te moje wyglądają tak samo aby są ździebko mniejsze a sporo większe od 1 ''.

Fotki problemu też nie zrobię bo niby jak? Po prostu sterów nie da się skręcić, ładnie spasować, a minimalne dokręcenie powoduje że kierownica obraca się jakby zamiast łożyska był gruz...

Taki link:
http://www.rowerystylowe.pl/p-3471/lozy ... kierownicy
a do niego mam pytanie:
Tam jest napisane Każde łożysko w dwóch rozmiarach. a rozmiary mają trzy...
Czy chodzi może o to że każde z tych trzech rozmiarów łożysk 1 '' 1 1/8 '' i 1 1/4 '' jest w dwóch rozmiarach mianowicie 5/32 lub 1 '' 1 1/8'' lub 5/32 itd.?
Z tego co zrozumiałem 1 '' i 1 1/8 '' to rozmiar wianka a 5/32 to rozmiar kulki?

Łeb puchnie... Kto by pomyślał, że kupno łożyska to takie wyzwanie...

Ponawiam pytanie: czy muszę coś zrobić ze swoimi łożyskami czy mogę dać im spokój? Coś się stanie jak oleję sprawę?
Tak z ciekawości dlaczego kulki wypadają z wianka? Kulki są mniejsze bo się ścierają czy wianek się wyrabia?

#32
prosta rzecz rozdmuchales do granic mozliwosci ;0 , wywal wianki i kup kulki o identycznej srednicy jak te co miales fabrycznie, daj wieksza ilosc kulek i problem zniknie,albio poprostu kup kompletne stery , najlepiej na maszynach i tez po sprawie, bo jak zrozumialem zaden szal te stery co masz, no chyba ze tam masz jakies kultowe, fajne stery, to warto sie bawic w regenracje, zazwyczaj jak kulki sie zuzyly to i ich bieznie, wiec lepiej dac kompletne stery nowe.... mozliwe tez ze dales wianki "do gory nogami" wtedy tez bedzie taki efekt jak opisales ...

#33
Podsumujmy wszystkie informacje, bo faktycznie trochę chaosu się tu wkradło.
1" , 1 1/8" oraz 1 1/4" to są rozmiary główki ramy a nie wianka. Jeśli producent wymyślił sobie inną średnicę wianka niż standardowa (główka nadal jest pod 1 1/8", ale średnica zewnętrzna miski jest mniejsza - przecież nietrudno sobie coś takiego wyobrazić) , to prawdopodobnie całego wianka już nie kupisz nigdzie.

Skup się więc na zakupie samych kulek, wszystkich nowych (jeśli pożenisz stare z nowymi, to nic dobrego z tego nie wyjdzie). Zmierz więc średnicę swoich kulek. Rozmiary mogą być takie, jak pisał Skolioza:
1/4 (6,4mm)
3/16 (4,8mm)
5/32 (4,00mm)
stare kulki mogą być odrobinę mniejsze ze zużycia.
Dobierz kulki, nałóż sporo smaru na bieżnie tak, żeby kulki się na niej trzymały (smar daj też na drugą bieżnię) i ułóż kulki tak, żeby były wszystkie idealnie obok siebie. Wyjmij jedną kulkę (musi być odpowiedni luz szerokości jednej kulki) i złóż stery do kupy. To samo z górną miską.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#34
Dzięki za podpowiedzi.
Podsumujmy. Nie da rady ustalić jaki to rozmiar łożyska bo to co podają w sklepach przy rozmiarach łożysk to wcale nie jest rozmiar wianka ale rozmiar główki ramy. Skoro rozmiar miski może być mniejszy niż typowo się daje pod główkę to może zmierzyć miskę by dowiedzieć się jaką średnicę ma wianuszek? Tyle, że to nic nie da bo w sklepach nie podają rozmiaru wianka a rozmiar główki. Tajemnicą jest dlaczego nie podają rozmiaru misek...

Dzięki za propozycje włożenia samych kulek. Z pomysłu skorzystam gdy moje śledztwo utknie w bagnie. Zawsze mogę napisać do Sparty (podać nr seryjny ramy z kodem kreskowym) i zapytać co oni tam włożyli.

Edit. wianuszek przecież mogę zmierzyć z autopsji wianuszka :)

#35
no bez jaj, to na sterach nie ma zadnych oznaczen?? marka czy cos, ? inna sprawa ze szalu tam nie ma, wiec bym wymienic cale stery na jakies fajne i najlepiej na maszynach, beda wieczne, a rozmiarow wiankow nikt nie podaje , bo w sklepach sa wianki do najzwyklejszych sterow ala romet, wiec one sa na bank kompatybilne, a ze rozni producenci sterow , stosowali rozne patenty, to albo trzeba kupowac wianki u dystrybutora rowerow, albo jak to niemozliwe, wymieniac w calosci, daj w ogole zdjecie roweru, co to za wynalazek, bo sparta jakos mi sie z gazelle kojarzy ze cos wspolnego maja

#36
ANDRIUBIKER pisze:no bez jaj, to na sterach nie ma zadnych oznaczen?? marka czy cos, ?
Oznaczenia? Było tak od razu ;-)

ANDRIUBIKER pisze: inna sprawa ze szalu tam nie ma, wiec bym wymienic cale stery na jakies fajne i najlepiej na maszynach, beda wieczne,
Ale to jest taki stary rower dla starszego pana, który sobie jedzie przez miasto, jakby zmienić stery to już nie będzie magii... To ostateczność.
ANDRIUBIKER pisze: a rozmiarow wiankow nikt nie podaje , bo w sklepach sa wianki do najzwyklejszych sterow ala romet,
Może i tak. Przeczesałem sklepy holenderskie i wymiary mają podawane identycznie...

To taki jak ten rowerek. Tyle, że mój jest ładniejszy:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

#37
wiesz co a ja mysle ze zakup nowych sterow no name , zalatwi temat i rower na tym nie ucierpi , a napewno zyska funkcjonalnosc, to sa zwyczajne stery, i kazde czarne bez magicznych napisow marki, beda tu pasowac, a klopot wtedy sie rozwiaze... inna sprawa ze fajny criuser , cos jak schwinny :)

#39
Uzupełnię trochę bazę danych o stery Shimano 105 HP-1055 a przy okazji, ale tylko w formie instrukcji: HP-M735, HP-M736, HP-M737, HP-M650 i HP-651

Instrukcja Shimano znajduje się tutaj
http://www.retrobike.co.uk/gallery2/d/1 ... an0001.pdf

Shimano HP-1055 składa się odrobinę inaczej niż standardowo czyli nie kulkami zawsze do ramy - oba wianki mają być ustawione kulkami w dół.
Jest jeszcze coś, co może utrudnić składanie tych sterów, plastikowe uszczelki (na grafice nr 4)

Obrazek


Te podkładki/uszczelki nie są płaskie, z jednej strony mają wystające na 1 mm ranty. Przy składaniu sterów, a nie przyglądnąłem się dokładnie przy rozkładaniu, logika kazała mi wsadzić podkładki tak aby ranty otaczały kulki wianków i w ten sposób zabezpieczały przed brudem.
Jednak złożenie sterów w ten sposób powoduje przy wyeliminowaniu luzów ich dość oporną pracę.

Dwa dni nie spałem, wszak byłem przekonany o prawidłowym złożeniu całości i dopiero dzisiaj po kolejnym rozłożeniu ułożyłem podkładki/uszczelki rantami w stronę bieżni (nr 6 i 8 na rysunku). Stery w końcu zaczęły działać po staremu czyli lekko i bez luzów.

Stery rozkręciłem bo coś mi skrzypiało przy skrajnych położeniach kierownicy. Okazało się, że był to koniec pancerza wchodzący w opór na dolnej rurce ramy :D

#40
A wiadomo czy te uszczelki od HP-1055 pasują do Ultegra HP-6400? Nie mogę znaleźć samej uszczelki, więc rozważam zakup sterów 105 które są tańsze niż ultegra
cron