Polerka, czyli jak z brudnego zrobić błysk

#1
To co widać na zdjeciach to widać, jak z zaśniedziałej piasty mozna zrobic błysk w oku.
Do tego celu potrzebna jest odpowiednio zaśniedziała piasta, pasta polerska samochodowa, wiertarka i szmata najlepeij miękka bawełna podkoszulkowa :-)
W piaście odkręcamy z jednego końca nakrętke kontrująca, aby było jak wsadzić piaste - ośke jej do wiertarki, ale przed włożeniem tak kontrujemy mocno stożki aż piasta nie będzie sie ruszała na swojej osi.
Po zakleszczeniu w wiertarce nakładajac niewielki ilości pasty szmatką polerujemy korpus piasty.
Uwaga by nie wkręciło szmatki, i uwaga - nie naciskać za mocno na piaste aby nie wypadła z uchwytu wiertarki.

W ten sposób możemy przy uzyciu wiertarki wypolerować wszystko co jest okrągłe i da się zaomontować w wiertarce.

Ma to jedna wade - niestety napisy schodzą, coś za coś.

Obrazek
Obrazek
www.velotech.pl

#2
Polecam użyć papierów ściernych o granulacji 200 - 1200 a potem past polerskich i tarcz filcowych montowanych na szlifierkę kątową lub wiertarkę. Na koniec pasta nabłyszczajaca i tarcza bawełniana.
Ostatnio zmieniony 2011-01-15, 10:57 przez Zaskar, łącznie zmieniany 1 raz.

#3
:mrgreen: no pięknie.

Tylko pamietać trzeba żeby nie przedobrzyc bo mamy małe elemanty alu w rowerkach.

Wszystko fajnie, tyle ze jak kiedyś polerowałem rame do rowewru problem wynikł z malowaniem.

Przed położeniem końcowego lakieru nalezy aluminium potraktować podkładem, gdyż inaczej lakier po prostu nie będzie się trzymał.

Z tego powodu mam pytanie czy Ty, albo ktoś inny zna lakier bezbarwny do alu ?? ewentualnie podkład do alu , do bezbarwnego lakieru ??

No chyba że jest jakis specjalny lakier bezbarwny do alu i byłbym wdzięczny za info o tym no i aby nie żółknął w czasie.
www.velotech.pl

#6
Piotr pisze:Z tego powodu mam pytanie czy Ty, albo ktoś inny zna lakier bezbarwny do alu ?? ewentualnie podkład do alu , do bezbarwnego lakieru ??
Musisz szukać bezbarwnego lakieru do felg samochodowych, ale nie taki w spraju z MOTIPa tylko takiego dwu składnikowego. Ten z MOTiPa niby specjalny do alu, a zaczął odłazić po kilku miesiącach.
Kosztuje to trochę ale podobno warto, ja nie używałem, więc ani dobrze ani źle się nie wypowiem. Ktoś kiedyś mi podawał linki do allegro z takimi lakierami, więc poszukaj na allegro.

Mam fajny podkład do alu (dwu składnikowy) ale jest koloru takiej ciemnej bieli lub bardzo jasnej szarości.
Można też bezbarwnym lakierem proszkowym.
skolioza pisze:papier ścierny 60? :shock: Nie za "gruby"?
To zależy od czego się zaczyna, tak jak w przypadku tych felg, które były fabrycznie lakierowane proszkowo (srebrny plus klar) wymagało to użycia papieru 60, ale jak się poleruje gołe aluminium (np korona widelca) to mozna spokojnie zacząć od 180 a nawet 240. Drugą istotną sprawą jest to jakie są wżery w powierzchni, im głębsze tym bardziej brutalnego papieru trzeba użyć by cała powierzchnia była równa, bo jak sie tylko miejscowo uzyje (w miejscu duzego wżeru) to powierzchnia nie będzie równa i bedzie widać miejsca bardziej szlifowane. Trzecia sprawa, to tymi grubymi papierami trzeba operować z wyczuciem, bo łatwo cos zbyt mocno zjechać.
Piotr pisze:które cieżko zabezpieczyć przed śniegiem i solą.
Moimi felgami raczej po śniegu i soli dużo nei jeździłem, ale znajomi z tak samo polerowanymi felgami juz ze dwie zimy przejeździli i w zasadzie ubytków nie ma. Po zimie wystarczy przejechać z grubsza AutoMAXem i błyszcza sie jak psu obroża.

#7
No widzisz, ja sie przyczepiłem do lakieru , bo na bank wiem że nie ma podkładu do alu , aby pózniej bezbarwnym pociągnąć.
No sorki, ale nie będziemy ram rowerowych polerować co roku.
Proszek mnie nie interesuje, bo nie da się naklejek położyć pod niego na rame.

Wiem że są takie lakiery co się da bo firmy rowerowe je stosują, jak ktoś się dowie jak i co to skorzystam.
www.velotech.pl

#8
Piotr pisze:No sorki, ale nie będziemy ram rowerowych polerować co roku.
A kto tu mówi o polerowaniu co rok ;-) Bierzesz miekką szmatke, paste AutoMAX, przejeżdżasz z grubsza ramę i gotowe, to max 10 minut roboty. Po prostu tak jak byś czyścił normalnie ramę. Naklejki przy tym pozostają nie naruszone.
Piotr pisze:Wiem że są takie lakiery co się da bo firmy rowerowe je stosują, jak ktoś się dowie jak i co to skorzystam.
Mówiłem, poszukaj na allegro bo tam były, proszę: LAKIER_NA_WYPOLEROWANE_ALUMINIUM

#9
Na Allegro cuda sprzedają , nie mozna wierzyc wszystkiemu.
Chodzi o lakier, który jest połozony jak firmowo, na czyste alu, to z aukcji mnie nie przekonuje , bo nawet opisu nie podali , jak powłoka wygląda, odporność na UV itd.

Popróbuj co jakis czas poszlifowac rame do roweru alu nie zabezpieczoną, jesli jeździmy cały rok to on sniedzieje, kumpel polerował dwa razy w roku aż pekła w końcu hehehe.

Ale powaznie to potrzebny jest lakier , ale musimy o nim wiedzieć więcej niz to że zapobiega utlenianiu, zwykły motip także to robi, ale łuszczy sie.

Tutaj piszą jeszcze o utwardzaczu, no nie jestem lakiernikiem, dowiem się.
www.velotech.pl

#10
Piotr pisze:Popróbuj co jakis czas poszlifowac rame do roweru alu nie zabezpieczoną, jesli jeździmy cały rok to on sniedzieje, kumpel polerował dwa razy w roku aż pekła w końcu hehehe.
Jeszcze raz powtarzam, że nie chodzi o szlifowanie czy polerowanie jak w tym co napisałem wyżej, tylko przetarcie szmatką z pastą.
Osobiście mam polerowaną koronę w widelcu, juz od 5 lat i nadal ma połysk. Felgi w samochodzie polerowane chyba 4 lata temu i nadal się błyszczą.

Zgadzam się, że z lakierem będzie jeszcze lepieji i wtedy nawet szmatką nie trzeba przecierać.
Piotr pisze:Na Allegro cuda sprzedają , nie mozna wierzyc wszystkiemu.
Chodzi o lakier, który jest połozony jak firmowo, na czyste alu, to z aukcji mnie nie przekonuje , bo nawet opisu nie podali , jak powłoka wygląda, odporność na UV itd.
To był tylko przykład, co na szybko znalazłem. Kiedyś była aukcja (niestety linki do niej juz wygasły) gdzie był lepszy opis, z podaną marką tego lakieru. Na allegro nie musisz kupować, jak znasz nazwę lakieru idziesz do profesjonalnego sklepu z lakierami i tam się więcej dowiesz.
Jak kiedyś przy okazji będę w sklepie lakierniczym to się zapytam o dwu-skłądnikowy lakier do polerowanego aluminium.

#11
Popytaj dobrze , żeby Ci bajek nie opowiadali, ja zasięgałem jezyka w profesjonalenj firmie co zajmują się alu i konstrukcjami z tego i nie takie to proste.

Co do korony widelca, nie jest to żywe alu.
Korony Marzocchi nawet nie ruszane zawsze się błyszczą.

Piasty np. Shimano były opisywane jako "painted aluminium" co ponoć jest procesem nakładania jakiejś tam warstwy"czegoś " na alu.

W każdym razie mam ładną ramke alu i chce ją zrobić na bezbarwny z naklejkami pod spodem i nie proszkowo, bedę jutro u lakierników samochodowych, zobacze co oni używają i czy wogóle.
www.velotech.pl

#12
Piotr pisze:Popytaj dobrze , żeby Ci bajek nie opowiadali, ja zasięgałem jezyka w profesjonalenj firmie co zajmują się alu i konstrukcjami z tego i nie takie to proste.
Bajki mi nikt nie wciśnie bo trochę pojęcia o tym mam i doświadczenia z alu także.
Piotr pisze:Co do korony widelca, nie jest to żywe alu.
Korona najpierw była oszlifowana grubym papierem, zdarty cały lakier czy co tam było i dopiero wypolerowana. Także jest to gołe aluminium. Ewentualnie jakiś stop alu z dodatkami, w każdym bądź razie bez żadnej osłony.

#13
No i własnie z korony zdarłeś piekną anode, tego papierem nie czyścimy.

Jesli są plamki zaśniedzenia powinno sie je potraktowac lekko mleczkiem do czyszczenia, az plamki znikną, potem elegancko przepolerować np automaxem, albo podobną pastą lekko scierną, są nawet specjalne do alu.
Tym sposobenm nie zdzieramy nic alu i jego powłoki jedynie wyczyścimy - co widac na mojej piaście.

Widzisz, problem z ramą od roweru jest taki że cieniowane rury mają grubość w niektórych miejscach rzedu 0.5-0.3 mm i nieporządane jest szlifowanie zbytnie i częste a zwłaszcza papierem ścierrnym.
Jesli chcemy pozbyć się starej powłoki lakierniczej to najpierw robimy to sposobem chemicznym - czyli środkami typu skansol. Jesli to nie pomaga, to dajemy do piaskowania, ale tutaj mozna wybrać rodzaj granulek, czyli moc piaskowania.
Ramy stalowe sa bardziej odporne na piaskowanie czyli ubytek powierzchni .
Sa to mikrony, ale ....
www.velotech.pl

#14
Piotr pisze:No i własnie z korony zdarłeś piekną anode, tego papierem nie czyścimy.
No bo taki miałem zamiar, po zdarciu do "żywego" aluminium, zostało wypolerowane i tak się trzyma do dziś i nadal połyskuje. Jak będzie mi się chciało to zrobię foto. A oryginalna anoda wcale piękna nie była, gdyby była w dobrym stanie to bym nie chciał jej usuwać, to chyba logiczne.
Piotr pisze:Widzisz, problem z ramą od roweru jest taki że cieniowane rury mają grubość w niektórych miejscach rzedu 0.5-0.3 mm i nieporządane jest szlifowanie zbytnie i częste a zwłaszcza papierem ścierrnym.
Kurde, przeczytaj sobie raz jeszcze co juz 2 razy napisałem, że polerkę robisz tylko raz z użyciem papieru ściernego. Potem używasz tylko pasty i szmatki do oczyszczenia, nic więcej. Zresztą sam to napisałeś sobie teraz.
No i z tą grubością 0,5 - 0,3mm to lekko pzresadziłeś, bo tyle to może miec folia aluminiowa (np powiedzmy z tych grubszych) do pakowania żywności.

#15
1. Cytowanie odpowiedzi nie podoba mi sietaki sposób dyskusji.
2. Zdziwiłbyś sie jak cienkie są rurki w ramach.
3. Każdy poleruje jak mu pasuje, ja staram sie raczej nie uszkodzic powierzchni anodowanej bo traci swoje własciwości , no chyba że szpejo jest bardzo zasniedziałe, fizycznie uszkodzoone a zalezy mi na nim bardzo.
4. Większość małych drobnych szpejów ma nadruki z modelem części, np piasty i tutaj pojawia sie problem z powtórnym nadrukiem, a nowych starych szpejów to cieżko znaleźć.
www.velotech.pl

#16
Piotr pisze:2. Zdziwiłbyś sie jak cienkie są rurki w ramach.
Wiem jak cienkie są rury w ramach, ale nie są aż tak cienkie jak podałeś, czyli 0,3mm.Kiedyś z ciekawości zmierzę jaką grubość ścianki moją moje ramy alu i zamieszcze ten wynik z ciekawości (co prawda będzie to grubość z lakierem no ale...)
Piotr pisze:Każdy poleruje jak mu pasuje, ja staram sie raczej nie uszkodzic powierzchni anodowanej bo traci swoje własciwości , no chyba że szpejo jest bardzo zasniedziałe, fizycznie uszkodzoone a zalezy mi na nim bardzo.
No to nie polerujesz a po prostu czyścisz przy użyciu pasty a to nie do końca to samo. Ale nie wazne. Jak napisałeś każdy robi jak uważa.
Większość małych drobnych szpejów ma nadruki z modelem części, np piasty i tutaj pojawia sie problem z powtórnym nadrukiem, a nowych starych szpejów to cieżko znaleźć.
_________________
Takie nadruki bardzo prosto wykonać. Moze nie będą tak trwałe jak oryginały, chociaż jak na taki nadruk dasz jakiś klar to wytrzyma długo.

A jak wykonac nadruk... wycinasz z folii samoprzylepnej szablon lub szablony w przypadku kilku kolorów(moze to byc w jakimś zakłądzie poligraficznym, bo oni moga zrobic najmneijsze detale nawet), naklejasz na dany element, zabezpieczasz resztą psikasz kolorowym lakierem, odklejasz szablon i gotowe. A wzory to można znaleźć w internecie, pełno tego albo zrobić samemu.

#17
Zaskar pisze:
Piotr pisze:2. Zdziwiłbyś sie jak cienkie są rurki w ramach.
Wiem jak cienkie są rury w ramach, ale nie są aż tak cienkie jak podałeś, czyli 0,3mm.Kiedyś z ciekawości zmierzę jaką grubość ścianki moją moje ramy alu i zamieszcze ten wynik z ciekawości (co prawda będzie to grubość z lakierem no ale...)
Co prawda wątek się rozjeżdża, ale dotarłem do informacji wartej zacytowania w związku z powyższym Wypowiedź dotyczy co prawda stali a nie alu ale....:
Uważam, że dobra stalowa rama musi być lutowana. Rury które mają 0,4 mm grubości ścianki w najcieńszym miejscu i 0,7 mm na końcach nie mogą być przegrzane, bo to zmienia najdoskonalszy materiał w szmelc
cytat pochodzi z rozmowy w 2000r Piotra Oleksego (BikeBoard) z p. Orłowskim
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#18
Zaskar, weż Ty sobie zrób sam takie natryski na ramie, które będą miały ostre brzegi i wygląd jako taki.

O cienką folie trudno, a firmy nie za bardzo chcą robic naklejki dla klientów idnywidualnych.
Co do rurek , może sie machnąłem o tą jednądziesiątą mm za mało podając ( szybka posałem posta ).
Mam gdzieś rozpiske Reynoldsa, jak znajde to załacze.

Ja poleruje części !!!!!!! nie zdzieram anody, dlaczego - bo ma swój oryginalny kolor.
Proces polerowania może byc twardy lub miękki, zalezy od stopnia zaniszczeń.
Jesli czesć jest stanowczo zniszczona, lepiej poszukać w lepszym stanie.

Jesli chodzi o ramy to dobra firma , ktyóra piasuke ramy potrafi zjeść lakier bez szkody dla ramy, z rozmowy z dużą firmą wychodzi że materiał podstawowy moze być zmniejszony o kilkadziesiąt mikronów ewentualnie, przy zastosowaniu odpowiedniego piasku.

Dlatego też papier scierny, i inne środki drące są mało atrakcyjne i bardziej pracochłonne.
Cena za wypiaskowanie ramy i widelca to koszt ok 40 zł,.

Można takze wypiaskować inne czesci-elementy włacznie z alu.
www.velotech.pl

#19
Piotrze, nie masz co się unosić - zauważ że zarówno przytoczona przeze mnie wypowiedź Jacka Orłowskiego jak i Twoja wiedza z katalogu Reynoldsa tyczy się rur stalowych, podczas gdy Zaskar pisał o aluminium w którym ma się to zupełnie inaczej!
Stąd najprawdopodobniej niesnaski i przepychania A po co skoro właśnie się wyjaśniło że piszecie o dwóch różnych rzeczach? Zaskar przedstawił cały proces renowacji, nie na podstawie części rowerowych co prawda, ale ma to marginalne znaczenie, i dzięki mu za to :-)
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#20
Nie unosze się tylko staram wytłumaczyć że przy renowacji cześci retro nalezy delikatnie .

Rurki alu w wysokich klasach ram takze są cienkościenne tam gdzie są przecieniowane.

Głównie chodzi o ramy Trzykrotnie cieniowane alu i scandium.
www.velotech.pl

#21
powiedzcie mi proszę
czy ma ktoś z Was doświadczenia z bezbarwnym malowaniem proszkowym ? jestem leniem i po polerce np. powiedzmy korby chąc utrzymać stały połysk rozważyłbym takie malowanie ..

czy działa to w praktyce i "chwyci sie" wypolerowanego alu ?
tak sobie teraz myśle i sam odpowiem - jest to wątpliwe ..
ale moze ktoś juz cośtakiego robił
pozdro

#22
jakiś czas temu wziąłem się za swoje ulubione rogi ROOXa, oryginalnie pokryte czarną anodą
mimo że dbałem, z czasem dostały mocno po d i potrzeba im było renowacji

polerka (papier od 100 do 800 + pasta) samego mnie zaskoczyła efektem

w trakcie
Obrazek


na koniec
Obrazek


z czasem nie traci blasku, nie ciemnieje itp

#26
Jest na forum temat o naklejkach i wzorów.
Słuchajcie.
firmy nie chcą robic pojedynczych sztuk naklejek bo są to duze koszty przedewszystkim folii.
Jesli ktos potrzbuje robic naklejki to wrzucajcie do tamtego tematu co i jakie byście chcieli, wzory , ilości itd, a ja odszukam maila od firmy która byłą zainteresowana wykonaniem dla mnie naklejek na cienkiej folii.
Możemy zamówić duużo róznych napisów hurtem co odbije siena nizszej cenie.

Także przemyslcie temat i zrobimy zamówienie wspólne całościowe.

Wzory nalezy wykonać w Corelu.
Napisze to jeszce raz w odpowiednim temacie.
www.velotech.pl

#27
Wybaczcie ale nie mam za dużo czasu by tu zaglądać każdego dnia.
Piotr pisze:O cienką folie trudno, a firmy nie za bardzo chcą robic naklejki dla klientów idnywidualnych.
ORLY? Jakoś u mnie w mieście z tym problemu nie ma. Po prostu ide do takiego zakładu, daje im plik *.cdr (a w niektórych to nawet wystarczy jpg) z napisem/logo i w ciągu jednego dnia mam gotowe. Naklejka jak oryginał.
Piotr pisze:Zaskar, weż Ty sobie zrób sam takie natryski na ramie, które będą miały ostre brzegi i wygląd jako taki.
Widzisz tak się składa, że juz takie natryski jak to nazwałeś robiłem (dwa widelce, mostek, kilka ram) i jakoś ani ostrych krawędzi to nie miało a i wyglądało bardzo dobrze. Fotek niestety nie załącze bo nie mam już tych części. Kwestia precyzji wykonania.
Piotr pisze:Nie unosze się tylko staram wytłumaczyć że przy renowacji cześci retro nalezy delikatnie .
Zgadza się, jak ze wszystkim.
Piotr pisze:Rurki alu w wysokich klasach ram takze są cienkościenne tam gdzie są przecieniowane.

Głównie chodzi o ramy Trzykrotnie cieniowane alu i scandium.
A owszem, zgadza się, ale grubość ścianki ramy alu o czym cały czas pisałem nie jest aż tak cienka jak podałeś na początku. Będę miał w rękach grubościomierz to zmierzę ile mają grubości te ścianki w przypadku moich ram.
skolioza pisze:jakbyś na nie wrzucił naklejki z czarnym logo RooXa, takie na cienkiej folii
Nie ma sensu wrzucać samych naklejek bo sie bardzo szybko zniszą. Jedynie zrobić napis lakierem i całość pokryć mocnym bezbarwnym lakierem (takim jak pisałem wcześniej i podawałem linka do allegro - sprawdzone i naprawdę dają radę)

#28
Apropo lakieru, czy gdybym chciał zabezpieczyc bezbarwnym proszkowym klamki klamkomanetek z których środka cięzko sie pozbyc lakieru to czy fakt iż cześć nie jest w całości goła nie przeszkadząłby w potraktowaniu jej lakierem proszkowym? Przykładem też mogła by być wewnętrzna cześc ramiona korby.
chcieć to móc
cron