Silent Clutch - ki diabeł siedzi w środku ?

#1
Piasta tylna Nexave T400 Silent clutch - co w niej siedzi że jej prawie nie słychać ... mam taką i czasem zdarzy sie jej przeskoczyć jak mocno stane na pedałach i musze ja w końcu rozebrać. (ostatnio zdarza się jej to coraz częściej). Nie maiłem jeszcze do czynienia z piastami silent i nie wiem czego sie spodziewać.
pozdr

Krzych

#3
Ja mam tu wiedzę czysto teoretyczną z katalogu Shimano. W środku są długie, stalowe wałeczki, które klinują się w skośnych, półokrągłych rampach. Do tego są sprężynki, które dociskają rolki do ramp. Kiedy bębenek się porusza (bieg jałowy)- wałeczki się obracają. Kiedy następuje przejście w bieg roboczy, kręcące się do tej pory rolki klinują się w rampie niemal natychmiast (ruch bębenka jest mikroskopijny).
Jeśli piasta przeskakuje, to przyczyna może być nadmierne zmniejszenie się średnicy rolek albo zapieczenie sprężyn dociskowych. Ale jak to rozebrać - nie wiem, nigdy tego nie robiłem. Ważyło to niestety duuużo ;)
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
Załączniki
Freewheel.jpg
Freewheel.jpg (12.07KiB)Przejrzano 19509 razy

#4
Dzięki Wam za info. Miałem dziś z tym walczyć no ale dzień żałobny jakiś taki na majsterkowania w każdym razie no i nie tknąłem tego.
Jak dojdzie do tego że będę musiał ja rozebrać to dla dobra nauki obfotografuję wsio. Musze najpierw w necie poszukać jakiegoś opisu jak to rozebrać.
Ale jak bede musiał wymienić tą piastę to zrobię to bez żalu ..... jak rower może nie terkotać jak leci " na luzie" ??
pozdr

Krzych

#7
Witam Panowie :)

Rozbierałem tą piastę faktycznie ale w celach eksperymentalnych jak była sprawna. Bębenka faktycznie nie da się zamienić na tradycyjny.
Rolę sprężynek pełni koszyk na wałeczki zrobiony z twożywa. Kiedyś przy mocnym depnęciu na pedały coś chrupło i wróciłem do domu jak na ślizgającym sprzęgle, okazało się że pękł koszyczek. Nic z tym się nie dało się zrobić. Jeżeli twoja piasta przepuszcza czasami to masz jeszcze szansę że to za dużo smaru i w tym tkwi problem, rozebrać nie zaszkodzi. Jak coś to mam jeszcze swoją, mogę sprezentować.
http://www.youtube.com/watch?v=GyLpTOYhnZs

#8
skolioza pisze:nie przesadzaj.... Długi (o którym wspominałem wcześniej) silent clutcha LXa rozbierał i naprawiał parę razy kiedy nie chciała zazębiać Fakt jednak że z przypasowaniem części od czegoś innego może być kłopot.....
To niewypła Shimanowski, potem dalej lansowany w grupach turystycznych, pracuje podobnie jak hamulec rolkowy.
Jakos zwykłe bębenki chdozą latami a tamte wycofali od razu, wyrzuć zapomnij.
www.velotech.pl

#9
Piotr pisze:
skolioza pisze:nie przesadzaj.... Długi (o którym wspominałem wcześniej) silent clutcha LXa rozbierał i naprawiał parę razy kiedy nie chciała zazębiać Fakt jednak że z przypasowaniem części od czegoś innego może być kłopot.....
To niewypła Shimanowski, potem dalej lansowany w grupach turystycznych, pracuje podobnie jak hamulec rolkowy.
Jakos zwykłe bębenki chdozą latami a tamte wycofali od razu, wyrzuć zapomnij.
oczywiście - patent zaniechany Pewnie z powodu jak piszesz
czemu jednak nie rozebrać i nie zobaczyć? jak nic nie jest uszkodzone to jeszcze pojeździ bez wydatków na nową piastę, może szprychy, zaplecenie i centrowanie
nie wspominając o tym, że jak patent zupełnie przestanie istnieć to wiedza co w środku siedzi poparta zdjęciami może być bezcenna Krzychu zachęcam do majsterkowania!
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#10
alarm odwołany .
Dzisiaj znalazłem na tyle siły w sobie żeby przysiąść nad rowerem . To nie piasta ta ma się dobrze. Przeskakiwał mi łańcuch na blacie korby . Zęby tak wytrzepane że masakra korba na złom. przy okazji wyczyściłem ośke , wykasowałem luzy , nawiliłem smaru.
W każdym razie piasta jest OK . Dzięki za rady ....
pozdr

Krzych

#12
Odkopię jak archeo ;)

Mam w ręku bębenek pochodzący z piasty LX Silent CLutch. W tej chwili chodzi z lekkim oporem, czasem się zaklinuje przy delikatnym kręceniu dłońmi, a po potrząśnięciu grzechocze (nie jakoś strasznie, tak odrobinę) i tu pytanie - rozbierać?
A jak tak to czy w Łodzi ma ktoś pożyczyć kluczyk do otwarcia tej Pandory?

A przy okazji ma ktoś na zbyciu konus jak na zdjęciu?
Univega Alpina 506 '96 , Wheeler 1800 '95
Załączniki
konus.jpg

#14
zrób to co pisałem wcześniej, ale jako archeolog możesz sobie porozbierać z ciekawości, potem zrób z tego solniczkę albo wywal.

Dla ciekawości powiem wam że jedna z firm "wschodnich" zrobiła pare lat temu piastę tył na podobnym patencie, tylko że były to kulki, piasta kosztowała krocie, coś rzędu 2 tyś zł.
Zrobiłem na takowej klientowi tylne koło do szosy i jak prorokowałem spierdzieliło się to za niedługo.

Ciekawostką było to ze piasta była bezgłośna i nie miała oporów toczenie na luzie, niskie jak u od Recorda z lat 70-tych na oliwce :mrgreen:
www.velotech.pl

#16
Po modelu piasty poszukaj schematu w internecie, znajdz nr fabryczny/katalogowy shimano ( może się okazać, że pasuje też od innych piast ) i szukaj. Były różne piasty silent clutch lx-a.

#21
w nowym XTR 9010 temat cichej klaczy powrocil ;) :idea:
Campagnolo record OR
Mavic Geo Dakar
XTR M 900
Deore XT 732/5
Ritchey 2/9
Deore XT 739
......................................

Campagnolo 50 th anniversary..w budowie

#22
Pamiętam, że pierwszą głośną piastę jaką usłyszałem ( grimeca na maszynówkach - kolega kupował wraz z hamulcami system 8 bodaj w 1999 roku ) to i ja i wszyscy w około tak dziwnie patrzyli - że za głośno. Właściciel ( po wydaniu multum kasy na 2 x hamulce, 2 x piasty ) stwierdził, że źle nie jest. ( silny dysonans poznawczy ) Minęło kilka lat i teraz prawie wszyscy chcą mieć głośne piasty ( szczególnie młodzi, niewykształceni z wielkich ośrodków ). Może te nowe piasty XTR odwrócą trend ;)

#26
https://panrower.pl/stozek-shimano-fh-m ... p-558.html

FH-M570 M555 M563 lewy konus
Lewy stożek piasty FH-M570, FH-M555, FH-M563, FH-R080, FH-C900, FH-C901, FH-M565, FH-T400.

Y-30P98030 ( wersja dla FH-R080 )

znajdziesz taniej, ewentualnie z wyżej wymienionych piast szukaj dawcy

Replacement Left Cone and locknut for Shimano Deore Freehub FH-M530. Will also work as a substitute for the no longer available Shimano Part Number: Y30P98030 which fits FH-M555, FH-M565, FH-M570, FH-M737, FH-M750, FH-M752, FH-MC38, WH-M535, WH-M575, and Shimano Part Number Y3C098030 which fits FH-M580 and FH-M760. It will also fit the following hubs whose original cones are no longer available: FH-MC32 (left) and FH-M510 (left). Please note - with the substituted items, the cone will work but the spacers and locknut may not.
Shimano Part Number: Y3SR98030. Cone: M10 x 16mm.Weight: 37g.

https://ebike.hu/dl/konusz-kompatibilitas.pdf

teraz juz latwe