Jamis DragonFly (weight weenie)

#1
Chciałem przedstawić Wam mój projekt retro weight weenie.
Zawsze fascynowała mnie idea lekkich rowerów mtb, a tym bardziej w wydaniu retro. Z ciekawością zawsze obserwowałem projekty, które w tym duchu pojawiały się na forum.

Założenia przyjąłem następujące:
- hardtail z amortyzatorem z przodu,
- stalowa rama,
- części, które można było znaleźć w katalogach producentów w drugiej połowie lat '90 (nie wcześniej i nie później, z naciskiem na lata 96-98), przez do rozumiem części wyprodukowane w tym okresie albo części wyprodukowane co prawda w innych latach, ale które w identycznej i niezmienionej formie można było znaleźć w katalogach ze wspominanego okresu,
- brak docelowej wagi, po prostu najlżej jak się na owe czasy da.

Części do tego typu projektu gromadzę od dawna, ale w końcu udało mi się znaleźć ramę, na której mógłbym zbudowanie takiego roweru oprzeć i dlatego postanowiłem zacząć składać.

Bazą zatem będzie rama Jamis DragonFly z 1996 r. Jest to stalowa rama z rur Aermet 100, spawana ręcznie przez Toma Teesdale'a (TET Cycles). Idealna jako podstawa do lekkiego roweru, ponieważ przy swoim rozmiarze 17 cali waży 1595 g.

Planowany amortyzator to SID '98, czyli pierwszy i najlżejszy.

Przerzutka tylna to reklamowana w 98 roku m. in. właśnie ze względu na swoją wagę Sachs Plasma. Mój nieużywany egzemplarz waży dokładnie 195 g. Moja druga Plasma jeździ od wielu lat na innym rowerze i odpadła z niej gumowa naklejka "P", więc może nawet jest lżejsza...
Dlaczego Plasma? Po pierwsze waga samej przerzutki, a po drugie na pewno wykorzystam gripy Sachsa, więc pełen sens całościowy. Gripów Sachsa używam właściwie we wszystkich swoich rowerach, bo dla mnie osobiście są najwygodniejsze. Tym bardziej pasują mi tutaj. Co prawda najbardziej lubię gumy Sachs Power Grip Extreme, ale tu zamierzam wykorzystać wersję Wavey. Po pierwsze same gumy są minimalnie lżejsze, a po drugie same gripy są lżejsze, ponieważ nie posiadają okienka wskazującego przełożenie jak wersja Extreme. Na ten moment myślę o przedniej przerzutce z tej samej grupy, ale wagi trochę zniechęcają...

To tyle jeśli chodzi o podstawowe elementy. Stopniowo będę dodawał zdjęcia posiadanych części z dokładnym opisem wagowym i będę czekał na Wasze opinie i sugestie.

#2
Nie wiem pod jaki ciąg jest rama, ale jeśli pod dolny, i jeśli ty planujesz używać korby z dwoma blatami to może fd dura-ace? Będzie lekko na pewno, a działać też powinna ok.

#10
Fajny klimat, też będę śledził postępy.

Mnie cały czas chodzi po głowie połączenie Bombera Z2 ze stalową ramą bez burzemia geometrii ale jak na razie nie udało mi się dostać takiej ramki w małym rozmiarze i ze slopingiem.

Powodzenia! :-)
'92 Kona Cinder Cone
'99 Kona Kula
'95 Checker Pig CPX 4050
'94 Specialized Stumpjumper (kolor - blood red)
'96 Specialized Stumpjumper Comp
'96 Cannondale M800 Beast of the East
'97 Cannondale M900

#11
skolioza pisze:wydaje mi się - podkreślam, wydaje mi się, że jak składałem swoje padło na wagę to różnica była rzędu 30g między 900 a 950...
Hmmm. Miałem obydwie kiedyś na wadze i m950 wychodziła lżej niż m900. Już nie pamiętam jakiego rzędu u mnie to była różnica, ale aluminiowy wózek w 950 robił swoje (chociaż różnica nie była dramatyczna). Nawet wszedłem z ciekawości na weight weenies i tam też się to potwierdza.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

#12
Jak pisałem, opieram się na swojej pamięci ze składania ściganta dobrych 10lat temu - rower był składany z myślą o niskiej wadze, a wylądowała w nim fd-m901 właśnie
Być może jednak jej wagę porównywałem do szaraka ale fd-m953, a top-swinga z góry odrzuciłem?
Nie będę się spierać i ręczyć głową, m901 mogę zważyć dla ciekawości ;-)
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#13
953 z obejmą 34,9 dp waży 125 gramów, a tp z taką samą obejmą 129 gramów.
900 31,8 dp waży 123 gramy.
950 E-type dp waży 125 gramów.
950 34,9 tp to 111 gramów.

Wszystkie przerzutki ważone seryjne.

Natomiast 952 ale z Ti śrubami to 105 gramów czyli pewnie 950 z takowymi ważyłaby podobnie.

#14
Dzięki za głosy wsparcia dla projektu!

Rama wygląda tak:

Obrazek


Obrazek


Jeżeli chodzi o przednią przerzutkę, to rzeczywiście nie było Plasmy jako takiej. Mówiąc o grupie nieprecyzyjnie się wyraziłem - miałem na myśli wszystkie przerzutki w technologii DIRT: Quarz, Neos i Centera. Jeśli chodzi o wagę, to mam trzy egzemplarze Centery DIRT, które ważą odpowiednio 121 g, 121 g i 122 g - wszystkie dla średnicy 28,6. Więc bez szaleństw jeśli chodzi o lekkość.
I dlatego pewnie rzeczywiście pójdę w stronę m95x. Z kolei m900, pomijając kwestie tego, czy rzeczywiście jest lżejsza czy cięższa niż jej następcy, nie wpisuje mi się w założenia rocznikowe, a tych nie chciałbym naruszać.

Kolejna kwestia to koła. Tutaj rozważam kilka opcji:

Po pierwsze Crossmax'y z pierwszej serii. W tamtych czasach marzyłem o takich, bardzo mi się wpisuje w ideę lekkiego roweru ich ażurowy wygląd, ale waga już nie tak bardzo. Posiadany przeze mnie zestaw waży: przednie koło (bez zacisku) 675 g, tylne (bez zacisku) 905 g. No sporo.

Po drugie koła oparte na obręczach x517, szprychach Dt revo (lub ewentualnie przód revo, tył comp) i piastach Heylight.

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Na niemieckim ebayu można też znaleźć obręcze Shogun Zero, ważące katalogowo 395 g. Pytanie oczywiście o wagę rzeczywistą, natomiast można dostać je w purpurze, co świetnie by dopełniło piasty Heylighta.

Piasty te oczywiście nie są najlżejsze i tu myślałem o Tune Mig/Mag. Tylną posiadam, lecz mam na niej złożone koło na ceramicznej obręczy x217 i szprychach niewiadomego pochodzenia (które nie są cieniowane) i nie znam wagi samej piasty. Całe koło waży 834 g. I pewnie skończy się na rozbiórce w celu sprawdzenia wagi poszczególnych elementów... Natomiast chciałbym złożyć koła na takich samych piastach z przodu i z tyłu, więc w tej opcji pozostaną poszukiwania srebrnego przodu (tylna jest srebrna).

Jeśli chodzi o obręcze, to bardzo lekkie były z pewnością Matrix Titan (pokazywane kiedyś przez Adamello). Tylko nie bardzo mogę znaleźć informację o latach ich produkcji, o samych obręczach już nie wspominając (choć na Allegro leżą w rozmiarze 28 cali). Gdzieś w rozważaniach jest też Araya 395 i tu też mam ten sam problem - produkowana w wersji 395 TEAM od 1993 r., ale do kiedy...? I kwestia dostępności jak zwykle.

Z zaciskami nie mam problemu: Tune AC16/17. Mój komplet do kół waży 53 g. Chociaż gdyby trafić zaciski Heylighta... (katalogowo 52g)[/quote]

#16
Na stronie Araya są archiwalne katalogi i wychodzi na to że 395 Team XC były produkowane jeszcze w 1999 roku także spokojnie pasowałyby do Twojej koncepcji rocznikowo.

http://www.araya-kk.co.jp/rim/archive/1999.htm

Obrazek
'92 Kona Cinder Cone
'99 Kona Kula
'95 Checker Pig CPX 4050
'94 Specialized Stumpjumper (kolor - blood red)
'96 Specialized Stumpjumper Comp
'96 Cannondale M800 Beast of the East
'97 Cannondale M900

#19
Z paulem jest ten problem, że za 1500 ciężko kupić. A co do 517 to nie wiem, z którego roku jest ta na zdjęciu. A sama x517 modelowo wyszła w chyba 2000 roku (przynajmniej taka jest w sieci najstarsza zważona) Nie wiem do kiedy była produkowana. Myślałem, że może do wprowadzenia xc717, ale one chyba były przez jakiś czas razem robione.

#23
Ja pamiętam x517 z roku 1997, miałem nowy komplet takich obręczy w czerwonym kolorze. Zakupiłem je w wakacje i jeździłem specjalnie do Szczecina po te obręcze do Kadrzyńskiego.
'92 Kona Cinder Cone
'99 Kona Kula
'95 Checker Pig CPX 4050
'94 Specialized Stumpjumper (kolor - blood red)
'96 Specialized Stumpjumper Comp
'96 Cannondale M800 Beast of the East
'97 Cannondale M900

#25
Składanie lightbike retro mtb to hardcore) Jaką wagę całości planujesz osiągnąć?
GT RTS3 ,Diamond Back Response Sport ,Kastle Randonne ,Marin Eldrige Grade ,Mammoth RC 201 ,Wheller 3600 ,Specialized S-Works M2 ,Merida Scultura 909, Cannondale Super V 2000 ,Soundance Titanal ,Cbike

#28
DOMAN pisze:To jak w końcu? 97’ czy 98’?
To już zbaraniałem, a może to były x217-ki? Na bank były czerwone bo pamiętam, że miałem stłuczkę z Fiatem 126P z obopólnej winy i kierowca w ramach zadośćuczynienia dał mi kasę na nowe koło i jechałem drugi raz po samą obręcz do Szczecina żeby mieć do kompletu i jeszcze musiałem czekać aż sprowadzą bo na sklepie akurat nie było.
'92 Kona Cinder Cone
'99 Kona Kula
'95 Checker Pig CPX 4050
'94 Specialized Stumpjumper (kolor - blood red)
'96 Specialized Stumpjumper Comp
'96 Cannondale M800 Beast of the East
'97 Cannondale M900